Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Click image for larger version

Name:	DSCN1090.JPG
Views:	1
Size:	157,3 KB
ID:	1772827

    Här är 33:an framför en 66:a. Cardinal 66 har samma vevhus som den större 77:an och spolen rymmer 200 m 0,35 nylonlina. "Visa oss den gädda som klarar Cardinal 66" var den slogan ABU använde och sådana gäddor finns naturligtvis inte, åtminstone inte om rullen sitter fastskruvad på ett matchande spö och hanteras av en någotsånär kompetent fiskare.

    Cardinal 66 var (och är) haspelrullarnas motsvarighet till Ambassadeur 5000 och, i likhet med den, fortfarande fullt gångbar.

    Observera att 66:an på bilden är försedd med den gamla emaljerade metallspolen

    edit. Cardinal 66 levererades med plastmoduler att använda som utfyllnad på spolen, en anpassad så att spolen rymde 200 meter 0,30 och en anpassad så att spolen rymde 200 meter 0,25. Av någon anledning var "normen" på den tiden att en rulle skulle rymma 200 meter av den lindimension som var aktuell. Varför? Tja, det var väl aldrig någon som riktigt begrep men i Napp&Nytt talades i mystiska ordalag om att rullarnas broms och linkapacitet var anpassad så att de skulle klara fighter med lång- och snabbrusande fiskar i sydliga vatten. För vårt svenska fiske hade linkapaciteten främst betydelse för försäljningen av Abulon...
    Senast ändrad av lausvik; 2014-03-18, 09:45.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Kanske sitter på ett metspö? Ligger i ett skåp och skräpar? Ledtrådarna hopar sig. The plot thickens! Missa inte den spännande fortsättningen, här i tråden för haspelentusiaster...
      DEn i skåpet var en 444A som skulle behöva en del omvårdnad... finns det delar till en sådan att få tag på nuförtiden?

      Click image for larger version

Name:	444a.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	1772828

      Finns en 44 nån stans, som är i bättre skick, inte så länge sen de var ute på mete...

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
        DEn i skåpet var en 444A som skulle behöva en del omvårdnad... finns det delar till en sådan att få tag på nuförtiden?
        Skicka in den till Svängsta och be dem att reparera och serva den. Tror nästan att det kan funka.

        Kommentera


        • #64
          Får väl köra upp till Butiken och höra när jag är ute och åker.......ligger ju nästgårds så brukar lämna rullarna över disk när de ska servas.....

          Kommentera


          • #65
            C33,44,66 och 77 är onekligen klassiska rullar och som nämnts, "nästan outslitliga" förutom bygelfjädrarna. Ni som gillar dessa borde skaffa en Suverän, sista Svensktillverkade haspeln som är underbart enkelt uppbyggd för att vara en produkt från sent 90-tal. Har samlat på mig ngr styck och de känns verkligen gedigna om än lite tungvevade.

            Finns en hyllningsartikel om Suveränen av en Alan Hawk om ni Googlar runt.

            Kommentera


            • #66
              Min favorit bland cardinalrullarna är den japanbyggda C4:an med samma snäckdrev som de klassiska 33-44-66-77 men med utanpåliggande spole och bättre linuppläggning. Jag har några stycken och de rullarna använder jag fortfarande frekvent.

              Click image for larger version

Name:	DSCN1092.JPG
Views:	1
Size:	150,5 KB
ID:	1772831
              Senast ändrad av lausvik; 2014-03-18, 10:36.

              Kommentera


              • #67
                Click image for larger version

Name:	DSCN1076.JPG
Views:	1
Size:	450,2 KB
ID:	1772832

                Det anrika tyska märket D.A.M. (Deutsche Angelgeräte Manufaktur) hade ju samtidigt som de gröna Cardinalerna regerade haspelscenen här i Sverige stor framgång med sina Quick Finessa. Rejäla, elegant svarta rullar med röda accenter. Även Finessan hade snäckdrev. Dessutom var den frambromsad.

                D.A.M. fortsätter att konstruera fina haspelrullar (även om tillverkningen numera ligger i Asien). En av mina favoriter är den smäckra Quick A-Head (på bilden i modell 200) med vevhus i aluminium, 9 kullager, en spole som är tvärtemot de flesta andra rullar, nämligen smal men med stor diameter, och rejält tilltagen vev med väldigt trevligt räfflat gummigrepp.

                Vi har ju fått lära oss att spolar, om man vill ha goda kastegenskaper, ska vara av sk grisnosmodell, dvs så breda som möjligt men den här rullen kastar hur bra som helst. Fylld med antingen 0,12 Fireline Crystal eller Stren 0,26 brukar den hänga under ett niofotsspö under mina bompass efter havsöring. Varför ser då spolen ut som den gör? Har de tyska ingenjörerna inte fattat hur en modern spole ska se ut? Jodå, men de har prioriterat andra saker. Kastegenskaperna med den här designen är fullt tillräckliga, i vart fall så länge det handlar om fiske och inte casting. Finessen med designen är att den relativt stora diametern på spolen gör att man fått plats med rejält tilltagna bromsskivor. Faktum är att den här rullen (som är i storlek 2, 20, 200 eller 2000 beroende på vilket fabrikat man vill jämföra med) har en broms som en rulle i storlek 4 (eller 40, 400 eller 4000). Det är värt rätt mycket om man vill kunna utnyttja de moderna linornas höga brottstyrka, något man naturligtvis alltid hoppas på att få göra...

                En mycket trevlig rulle som aldrig slog, åtminstone inte på den svenska marknaden, vilket gjorde att jag kunde köpa min väldigt billigt. Nu är den svår att få tag på, tyvärr.

                Click image for larger version

Name:	DSCN1083.JPG
Views:	1
Size:	616,0 KB
ID:	1772833
                Senast ändrad av lausvik; 2014-03-18, 11:47.

                Kommentera


                • #68
                  När jag ändå är i gång så...

                  Click image for larger version

Name:	IMG_2560.JPG
Views:	1
Size:	132,0 KB
ID:	1772836

                  ...kan jag ju lika gärna lägga ut den kanske mest klassiska av alla haspelrullar. Den ultimata kultrullen och världens genom tiderna mest sålda haspelrulle. Mina damer och herrar (trumvirvel), jag ger er: Mitchell 300!

                  De verkliga entusiasterna kan ju klicka på den här länken till Mitchell-muséet. Där kan man bland annat läsa att modellen, i olika versioner, tillverkades från 1946 till 1986. Fyrtio år! Och inte nog med det utan det finns fortfarande många Mitchell 300 som fortfarande fungerar och som det fiskas med.

                  Det speciella med rullen är mekanismen som innehåller åtta (8) precisionsskurna kugghjul. Innanmätet ser mer ut som ett urverk än en fiskerulle. Anledningen till att man använde så många kugghjul (för strängt taget räcker det ju med två i en haspelrulle) var att man ville få en tätare linuppläggning (och därmed bättre kastegenskaper). På gamla haspelrullar gick spolen (nästan) alltid in-ut en cykel för varje varv med veven vilket gav en väldigt gles linuppläggning (men helt eliminerade risken för att linan skulle skära ned i underliggande linlager).

                  Systemet med åtta kugghjul hade förstås vissa nackdelar. Bland annat väsnades det men det vände reklammakarna till att "rullen spinner som en katt". En mer påtaglig nackdel var att rullen blev relativt trögvevad. På sommaren gick det väl an men de (vi) som envisades med att försöka fånga havsöring även under minusgrader lärde oss snabbt att den här rullen var undantaget från att kan alltid smorde dreven med fett. Vill man få en Mitchell 300 att fungera när det är kallt får man snällt göra rent dreven och sedan smörja dem med lämplig olja. annars får man ta i så att man riskerar att böja veven...

                  Nå, kanske inte världens genom tiderna bästa rulle men definitivt en klassiker!

                  Kommentera


                  • #69
                    Rätt skönt med trådar där det inte bara rapporteras massa fiske utan att det finns utrymme för lite trådar för den som gillar kit...

                    /S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • #70
                      Den här länken går till en riktig entusiasts hemsida som är väl värd ett besök. Bland annat kan man se några av rullarna ur Daiwas silverserie som kom i mitten av 1970-talet och snabbt fisk alla andra tillverkare att börja bygga rullar med utanpåliggande spole, manuellt fällbar bygel och vändbar vev.
                      Senast ändrad av lausvik; 2014-03-19, 06:04.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 578 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X