Biltema Seapredator. Recensionstråd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltema Seapredator. Recensionstråd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Biltema Seapredator. Recensionstråd.

Jag är återfallsfiskare efter 20 års jaktintresse. Man hinner glömma en del på 20 år, dessutom har det visst hänt en del inom fisket, så vad jag vet om fiske är inte värt att veta ;-)
    Men…jag har ju lurat forumet på en spöbyggnadstråd, så då blir det en recensionstråd - på min kunskapsnivå!
    Biltema Seapredator, artikelnummer 49-511. 249 kr.
    10 fot, tvådelat, klassat för 10-30 gram betesvikt.
    Spöets vikt: 185 gram.
    Av förpackningen framgår bla: Spö av proffskvalitet.
    Click image for larger version

Name:	100_2726.JPG
Views:	1
Size:	867,7 KB
ID:	1825214
    Handtag i korkklädd EVA. Frågetecken för om det håller?
    Bakhandtagets längd är iaf trevlig (ca 32 cm), jag är allergisk mot långa dylika.

Name:	100_2719.jpg
Size:	469,5 KB
ID:	1825215
    Rullfästet känns stabilt. Gillas.
    Krokhållare finns. Hängande variant som jag inte har sett förut.

Name:	100_2720.jpg
Size:	457,3 KB
ID:	1825216
    Balans: med C4an på balanserar det ungefär vid krokhållaren. Längre bakhandtag hade förstås gett bättre balans…
    Ringar: 7. Ser hyfsat linjerade ut (med varandra och fästet). Verkar vara keramiska.? Ska enligt uppgift vara "motståndskraftiga".
    Lindningar: Ja. Ok det är snyggare lindningar på mina Sage-spön, men tyvärr fick jag inget av dem så billigt som 249 kr. Lite snålt lackat på lindningarna tycker jag.
    Klassning: Misstanke om överklassning, men vi får se. 30 grams betesvikt är inte det första jag hänger på. Jag hoppas jag har rätt i min misstanke, ungefär 7-20 gram hade varit perfekt för mig.
    Spöpåse. I hyfsat tjockt material vilket jag gillar.
    Klinga. En lackeringsmiss. Tyvärr suddiga bilder, borde jag lacka där? Att reklamera och byta är inte värt besväret för mig.

Name:	100_2723.jpg
Size:	342,1 KB
ID:	1825217

Name:	100_2725.jpg
Size:	139,6 KB
ID:	1825218
    Utseende. Smaken är delad. Jag tycker det är snyggt för det priset!
    Men…The proof of the pudding is in the eating. Återkommer när det finns något att meddela I ärendet. Ska försöka provkasta i veckan.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

209 visningar, men ingen har tyvärr svarat på min fråga i slutet:
    "Klinga. En lackeringsmiss. Tyvärr suddiga bilder, borde jag lacka där?"
    Tacksam för svar.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Känns lite som att lackburken förmodligen är dyrare än spöt. Är inte en reklamation enklare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
        Borde jag lacka där?
        Är väl mest av estetiska skäl i så fall. Kul att någon vågar testa deras nya spön. Klämde själv lite på de när jag var där senast men nöjde mig med ett paket myrankopior. Ska bli kul att höra hur det är att fiska med sen.

Kommentera

Grabbar. Jag bor på västkusten. Vi har öringpremiär i havet den 1a april.
          Detta har medfört svåra kval.
          Till slut klarade jag inte nervpåfrestningarna längre.
          Det blev en tur till Skåne idag. Spöet testades.
          Förutsättningarna: C4an laddad med 0,17 fireline. Svag vind ca 2-3 m/s. Disigt som övergick till dimma, Lufttemp ca 2-3 grader. Rätt så rå kyla.

Klassningen fick jag rätt på. 12 grams betesvikt och 16 dito fungerar utmärkt. Man kastar långt (tycker jag iaf).
          Testade med 24 gram, men det är för mycket för den klingan anser jag. Personligen är jag bara glad för detta, eftersom det passa bättre för mitt hemmafiske på det viset. Optimal vikt för långa kast tror jag ligger på 20 gram. Det funkar säkert att kasta 10 gram också, mer vågar jag inte säga nuläget.

Nu blev det fisk idag. En öring på ca 45 som fick gå tillbaka. Annars fin kondition. Drillningsegenskaperna är helt ok.

På slutet av fisketuren tappade spöet toppen i ett kast. Minuspoäng för det.
          Än så länge mht det mkt fördelaktiga priset ger jag 8 blanka öringar av 10.
          Funderar på att köpa ett i reserv/till barnen. Jag är än så länge positivt överraskad!

Kommentera

Kände på det spöt sist, hade jag inte haft så många spön hade jag lätt köpt ett

Kommentera

Du får limma fast toppen till nästa fisketur.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Mycket bra ide. Ska köpa holkvax imorrn.

Kommentera

Det är fint när man är så ivrig att komma iväg och firra att man glömmer använda sitt holkvax.
                  Tappade spötoppen igen.
                  Ska applicera vaxet ikväll.
                  Å andra sidan ha min gode vän tjackat upp sig på ett likadant spö av proffskvalitet och använt detta under två fiskepass utan att tappa någon spötopp.

Kommentera

Kort uppdatering.
                    Holkvaxet gjorde susen.
                    Ytterligare två fiskekamrater har inhandlat detta spö av proffskvalitet, och använt det till belåtelse.
                    Jag har dragit ytterligare silver på det och dessutom pumpat in ett bottennapp av episka proportioner utan bekymmer. Faktum är att jag fruktade att det skulle sitta likdelar på kroken, till min lättnad satt två jättestora musslor, tång och sten. Ett klipp för 249 bagis.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 888 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04