Lågprofil rulle för spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil rulle för spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofil rulle för spinnfiske

Tjena!
    Har nyss köpt ett svartzonker 8,6' spinn spö och behöver en ny rulle till det. Vill helst ha en lågprofil rulle och fiskar mest med beten mellan 60 och 120 gram. Var först inne på att köpa en revo toro 51hs men eftersom att jag fiskar mestadels av tiden i havet så kanske en revo toro NaCl passar bättre? Har även hört mycket bra om daiwa lexa rullen, men är det synkroniserad linspridare på den? Kom gärna med tips!

För det första så finns det säkert redan sju andra trådar här på forumet där folk jämför toron mot andra lågprofilare så du får säkert svar om du lägger lite tid på att söka. Sen finns det mycket på youtube, tester på diverse hemsidor från både sverige och andra länder. Du har tillverkarnas hemsidor och mycket mer, och inte minst så kan du säkert känna på dom i butiken vilket nog är det bästa du kan göra.

Men om jag ska säga något i frågan så säger jag såhär: NaCl passar nog bättre då ja, men man ska inte tro att den är oförstörbar den heller, sköljer man inte ur den och smörjer upp den ordentligt med jämna mellanrum så kommer den också gå sönder. Jag äger en vanlig Toro och är nöjd men kan inte jämföra med lexan. Det jag vet är dock att Daiwa är en extremt duktig rulltillverkare så lexan lär vara minst lika bra som toron. Jag skulle absolut välja den som du tycker känns skönast att fiska med för i slutänden är det det enda som räknas, övriga skillnader är nog så små att de bara spelar roll i produktbladen.
    Lexan har inte synkad linspridare vad jag vet men det är bara bra, hade dom haft det hade dom varit dumma enligt mig. Deras konstruktion går ut på att avståndet mellan spolen och linspridaren är väldigt långt och då behöver inte linspridaren vara synkad. Det blir bara mer förluster av en synkad linspridare och i lexans fall så förlorar man mer än man tjänar på det. Sen om den har bättre kastegenskaper än toron får någon annan uttala sig om.

En sak som jag tycker är bättre med toron är att ringen i linspridaren är större än på lexan och om man fiskar i minusgrader så är det skönt för linan fryser inte fast lika lätt. Sen får man med en enkelvev till toron vilket man inte får till lexan, jag tror det är standard på någon av utväxlingarna dock.

Sen har du ju shimanos curado som också är en väldigt bra rulle i samma klass.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jag har en av varje. Gillar både men skulle jag vara tvingad att välja en av dem skulle det bli Lexan. Jag kastar lite längre med den och den känns på något sätt mjukare i gången och samtidigt mer gedigen. Gillar dock som sagt Toronto också och jag fiskar mycket med bägge.

Kommentera

Jag har en Nacl 51 på mitt likadana spö. Inte fiskat med det än, men efter provsvingar och inspinningar med en liten plastråtta i vardagsrummet så känns det rätt fint. (Har katt, så tro inte att jag stod och provsvingade med en plastråtta för att jag konstig i skallen)

Kommentera

Ligger en curado 301dsv i köp och sälj just nu. En helt ny, kanonrulle till bra pris.

Så det är mitt tips.

Kommentera

Att folk säljer sina Curado 300 det fattar jag inte. Bättre rullar för de pengarna dom kostar är svårt att hitta.
            Eller kan det vara så att ni som säljer vill lägga vantarna på lite "lyxigare" rullar istället?

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT
              Syftar mästerkocken på min rulle så ligger den på Tradera i detta nu
              http://www.tradera.com/shimano-curad...0213_197652403
              Ajdå, ja precis, det var din jag syftade på :-).

Kommentera

Jag har Svartzonker 8,6" spinnspö (40-140 gr) och en NaCl 51 på den. En riktigt grym kombination i mitt tycke som du knappast kommer bli missnöjd med. Fiskat med rullen sedan i somras och spöt hela hösten. Laddad med 0,33 mm Suffix kastar jag alla mina beten mellan 28-190 gr utan minsta bekymmer timme efter timme.

Aldrig provat Lexan så kan inte uttala mig om den men de som har säger bara gott om den. Har du möjlighet så känn på båda och välj den som känns bäst i handen.

Skitfiske!
                Senast ändrad av Patte - En fiskares äventyr; 2013-12-07, 00:42.
                Patte - Fiske från land
                http://patteffl.wordpress.com/
                Facebook
                https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
                http://fishbrain.com
                Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
                http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

Mitt val faller tveklöst på Lexa eftersom de är en förbaskat skön rulle! De enda negativa utan synkad linspridare på den är att de blir lite knasigt upplägg ibland, men de påverkar inte direkt med så tungt beten. Skitskönt rulle rakt igenom!

Kommentera

Tack för svaren! Tror att det blir en daiwa lexa men tyvärr så finns den inte på fiskeaffären närmast så kan inte känna på den men litar på er och det ni sagt Ska ju använda rullen till spinnfiske men är lite nyfiken på hur dessa rullar funkar till jerkbait?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13