Hjälp med utrustning för Havsöringfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med utrustning för Havsöringfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med utrustning för Havsöringfiske

    Hejsan!

    Snart börjar havsöringfisket. Har bestämt mig för att prova detta fiske kommande säsong. Dock behöver jag er hjälp med att hitta lämplig utrustning för kustfiske längs skånes kuster i vår. Vilket haspelspö, haspelrulle, vadare mm skulle ni satsa på inför et sådant fiske? Prisnivån får bli "midrange" nivå. Tacksam för alla förslag!

    Mvh / P
    Senast ändrad av Red Tag; 2013-12-07, 13:57.

  • #2
    Fiskat HÖ här i Blekinge en säsong i modern tid. Jag har valt ABU:s Sörö rullar, sx och stx som jag är mycket nöjd med. De finns i 20 och 40 storlek. Jag har valt 40 för att kunna använda de till tyngre fiske också, andra inbitna HÖ fiskare kan nog råda dig att välja en rulle av storlek 20 lr 25 istället. Sorö rullarna kan du får för under 1000 lappen och det är prisvärt för en riktigt bra rulle.
    Jag fiskar med flera olika spön lite efter väder och vind. Man brukar säg att kastvikten vanligen bör ligga på 15-40 gram, men jag använder både lättar och tyngre beten än så vid speciella förhållanden.
    Berkley Lightning shock har jag ett 11 fots 5-30 gram och ett 9,6 fot 3-18 gram som båda funkar utmärkt till HÖ fiske. Grabben köpte ett 10 fots upp till 55 gram som också skulle funka. Listpriset tror jag låg runt tusenlappen på spöna men de går att hitta betydligt billigare.
    När jag fiskar med tyngre beten använder jag ett Salmon seeker 12 fot 15-65 gram som är ett grovt och tungt spö, kanske överdimensionerat men med en aktion som gör att även 2 kg fiskar är kul att drilla. Kastar som en dröm med tyngre beten i hård vind......

    Du kommer att få fler tips, så bara att smyga runt i butikerna och känna på de grejer du tror på själv...... så hittar du säkert något som passar....

    Skitfiske

    Kommentera


    • #3
      Vad trevligt med en till som är intresserad av det här fisket!

      SPÖ:
      Jag kör med ett Berkley skeletor pro 10" med betesvikt 8-32 gram. Använder i huvudsak beten mellan 20-27 gram. Spöet är otroligt härligt. Byggt i kolfiber så du känner minsta lilla hugg. Rekommenderar ett spö som inte är alltför styvt så att du får en bra känsla.. Sparetimes och mitt spö rekommenderar jag starkt. En betesvikt upp till 30 gram brukar räcka gott och väl.

      RULLE:
      Har valt en något dyrare rulle än vad jag brukar. Nämligen en Shimano Stradic CI4 2500F. Har aldrig ägt en skönare rulle. Har aldrig fått trassel, otrolig skön gång, och går på en hel del lina. Kostar väl 1500 kr nu tror jag. Låg på 2500 när jag köpte den. Rekommenderar den och ABU Sorö STX40/20.

      LINA:
      Här kör jag med endast med flätad lina på 0,14. Har valt Sufix som pallar 12 kg har jag för mig. Linan är vit. Fungerar väldigt bra.

      VADARE:
      Finns en uppsjö av dessa! Ska själv köpa ett par till säsongen nu i januari. Har hört gott om Vision och Simms. Simms är rätt dyra men otroligt bra. Vision är billigare men ska tydligen hålla riktigt bra. Fått rekommenderat att köpa vision, och hålla mig borta från guideline då dessa tydligen läcker in lätt...


      Nu har du i alla fall ett hum om vad du ska ha!
      Berätta gärna vad det blir i slutändan sen !
      Kika in på min fiskeblogg: www.silverpiken.com/ Skriver mestadels om havsöring samt gäddfiske.

      Kommentera


      • #4
        Detta med utrustning är så personligt så det kommer till vad DU gillar i slutändan. Jag tänker så här i detta härliga ämne…

        Spö: 9 fot är en bra allroundlängd. Krävs LÅNGA kast där du fiskar skulle jag ta en 10-11fotare. Kastvikt på spöt beror på vilka beten du ska fiska med. Vid kraftig pålandsvind kanske det behövs tyngre drag, eller om det är långgrunt lätta beten med bra bärighet. Det viktiga är att spöt laddar bra med det drag som används. Om jag fiskar med 20 grams Vicke tycker jag att ett spö med kastvikt typ upp till 27gram funkar bäst. Generellt lägg på 5 gram till dragets befintliga vikt, så har du spöts klassning. Dock så kan spön vara felklassade, men denna regel brukar funka tycker jag. Angående aktion så är det också personlig preferens som gäller, men hellre styvt än sladdrigt som slashar över i kastet. Detta betyder dock att ett spö kan vara snabbt men ända ha en djup aktion. Djupare aktion är bra om du kör flätlina så det dämpar knyckarna fint. Ett Berkley, Shimano eller Savagear funkar utmärkt, leta efter spön på rea så får du mycket för pengarna. Exempel är Berkley skeletor pro, Speedmaster eller Parabellum.

        Rulle: Shimano 2500 eller motsvarande hos andra märken borde räcka. Hög utväxling är skönt för att slippa tokveva när fart behövs. Det behövs ingen superrulle så kika på "Most bang for the bucks"-tråden till exempel.

        Lina: Smaksak igen. Flätlina ger bra direktkontakt, men fisken sliter sig lättare på grund av att krokarna skapar större hål i skinnet. Funkar endast i plusgrader. Är dyrt.
        Nylon är billigt, funkar i kallvatten samt hjälper till att dämpa knyckar vid drillning.
        Tafs kan behövas om du kör flätlina om det finns mycket sten eller skit i vattnet som kan skada linan. Annars kör utan så sparar du en slant.

        Vadare: Andasvadare som inte är för tighta så du kan ha lite lager på lager under. Modellen ska passa din kroppstyp så du kan röra dig smidigt.

        Solglasögon: Skyddar ögonen både från ljus, vind och fiskekompisens krokar. Sen kommer du kunna se följare bättre, som du har chans att lura till hugg.

        Drag: Fritt val. Jag kör endast kustvobbler typ Vicke, Spöket, Witch. Sen har jag nu kompletterar med ett skeddrag för att få ett fladderbete.

        Som ett sista ledord på vägen…snöa inte in på utrustningen för mycket utan fiska utav helvete med det du har tillgång till, så kommer fisken som ett brev på posten. Detta kommer från en utrustningsnörd ska du veta!
        Senast ändrad av harlequine; 2013-12-09, 23:31.

        Kommentera


        • #5
          Haspel. Inte alltför liten men heller inte stor och tung. Kör du med nylon (vilket du definitivt bör göra när det är frysgrader) så är 0,25 en lämplig kompromiss mellan tillräcklig brottstyrka och tillräckliga kastlängder. Spolen bör rymma minst en bit över 100 meter sådan lina och gärna mer. Du bör köpa en litet dyrare rulle för att få bra drev (dessa tar stryk) och en bra broms. Frambromsade rullar har ofta bättre broms än bakbromsade. Det är ingen nackdel om rullen är saltvattentålig.

          Spöet bör vara minst 9 fot och inte alltför styvt. Oftast kastar men med beten på 15-20 gram. Ett spö som är klassat för max betesvikt 30 gram räcker för det allra mesta. Själv använder jag oftast lättare spön än så. Kork är väldigt skönt att hålla i när det är kallt ute. Välj därför gärna ett spå med bra korkgrepp och det får gärna vara utformat så att du håller om kork snarare än metall eller plast när du vevar hem betet.

          Några Vicke, några sandgrävlingar och några skeddrag räcker fint i betesboxen.

          Kommentera


          • #6
            Precis som harlequine skriver så är inte utrustningen avgörande. Jag började om min fiskekarriär förra sommaren med ett ABU Stamina set 15-40 gram 9 fot, det fångade mina första havsöringar upp till 3,5 kg och det fanns mycket kapacitet kvar. Fiskar du redan mycket annat så har du nog en känsla för ungefär vad du gillar i spölängd aktion etc. Men som de flesta påpekar så fiskar man ofta med beten 15-30 gram. Jag har några 40 grams vicke och Toby som jag tar till när det blåser kuling och sjön drar iväg helt okontrollerat med lättare beten.....men oftast är det skedar på 17-25 gram som jag använder här utanför Mörrumsåns mynningsområden.

            Click image for larger version

Name:	Öringfavvisar.jpg
Views:	8
Size:	24,6 KB
ID:	1771191

            Några favvisar som fiskade bra under vår och höst här i Blekinge......även Hansens lotus i tobisfärger har fiskat bra för mig.

            Jag använder fireline tracer braid 0,16 men nu till januari måste jag lägga på nylonlina på en spole för att kunna fiska när det är minusgrader.
            Till flätlinan använder jag en fluorcarbon tafs på 50-70 cm för att undvika att huvudlinan skadas mot stenar vid bottennapp och napp......

            edit: Själv vadar jag aldrig, för mycket pyssel att kliva omkring i sparkdräkten på sliriga bottnar för mig, för bekväm och lat för det, men längs skånes kuster är det väl nästan ett måste för att komma åt på många ställen.
            Kommer du upp mot Blekinge kusten finns det många bra klippor att fiska ifrån utan att behöva kliva i ner i kallvattnet. Jag fiskar huvudsakligen från båt.......
            Senast ändrad av sparetime; 2013-12-07, 18:57.

            Kommentera


            • #7
              Ta en tur till Malmö och sportfiskegiganten eller till Ystad och Fiske och sportboden. Där kan du känna och klämma på en massa spö och rullar.

              Kommentera


              • #8
                Som redan skrivet. åk ner till Per på sport och fiskeboden i ystad. det han inte vet om havsöring fiske är inte värt att veta.
                han har rätt mycket special spö för havsöring fisket. och en del rullar i rätt storlek. du kan även få mycket tips av han. vilka fiskesträckor som håller mest fisk för tillfället. givetviss efter 1/1.

                Annars föredrar jag en shimano rulle i 2500 storlek.
                med två spolar. en med flätlina 0,12 och en med nylon 0.20,
                ett mjukare spö runt 10 fot
                har själv två. ett på 9 fot och ett på 11.6 fot. men en 9 fots är jobbigt kort om man står utvadad till midjan och fiskar med bombard och fluga

                Kommentera


                • #9
                  Som redan skrivet. åk ner till Per på sport och fiskeboden i ystad. det han inte vet om havsöring fiske är inte värt att veta.
                  han har rätt mycket special spö för havsöring fisket. och en del rullar i rätt storlek. du kan även få mycket tips av han. vilka fiskesträckor som håller mest fisk för tillfället. givetviss efter 1/1.
                  Låter som ett bra tips. Här i Karlshamn går man till Hasse på Fiskeshopen.

                  Click image for larger version

Name:	Fiskeshopen.jpg
Views:	3
Size:	12,1 KB
ID:	1771194

                  Alltid lika trevlig, vet vilka prylar man behöver, och sitter inne på information om var fisk fångas och av vem. Inte så stort sortiment på spön, men rullar och tillbehör, och framför allt kunskap. Så där handlar man gärna.....

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för svaren. Tycker jag har fått lite mer att tänka på nu. Det får nog bli en resa ner till fiskeboden i Ystad eftersom det är hyfsat nära. Hoppas de kan hjälpa mig att få rätt grejer. Jag är ingen direkt prylnörd, vill bara att sakerna skall fungera i ur och skur samt vara väl balanserade för fisket efter hö. För mig är fisket det viktiga och att vara ute i alla väder för att fiska.

                    Hur klär ni er för att vada i ett vinterkallt skåne i jan/feb. Vad har ni under vadarna och jackan?
                    Har ni vadarstav?

                    Känner ett grymt sug att komma igång nu!
                    Den 1/1 står jag vid kusten!!
                    Senast ändrad av Red Tag; 2013-12-08, 13:32.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X