Bästa spö tillverkaren för gädd fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spö tillverkaren för gädd fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om du orkar vänta lite så kan jag ge en recension av en cts klinga. Har en klinga på väg. Lite av en chansning dock eftersom det inte finns mycket info om den.
    Men är den lika bra som flugklingorna så blir den inte tråkig..

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Ja du, vad svara man på det?
      Mitt Legend Tournament har Fuji TCS-fäste och rostfria Fuji SIC-ringar (modell K tror jag). På mitt Graphite Leader Bosco sitter samma ringar och ett Fuji ACS-fäste. Alltså dyrare komponenter. Korken är likvärdig, liksom kvalitén på lindningarna. Prisskillnad? Ca 2000kr.

Ito kombinerar grym teknik med grym estetik och visst får man betala för namnet! Men om du någon gång får hålla i någon megabasspryl kanske du förstår tjusningen!
      Fint, bra att du är nöjd. Jag skulle känna mig rånad på 2k iaf.

Faktum är jag måste jämföra noggrant hur de fiskar, om jag ska ha en åsikt överhuvudtaget.
      Men tjusningen enligt mig, ligger inte i att ha en komponent som är något bättre utan det allra viktigaste är hur taperingen fungerar under belastningen, om spöt är rätt klassat för ändamålet, hur har tillverkaren kombinerat styvhet med drillnings egenskaper. osv. Det är inte utseende som tilltalar mig i första hand. Vi pratar ändå om spön som är byggda på högkvalitativa komponenter i grunden, bättre än genomsnittet.

Kom ihåg att Elite (ca 350 USD) har Fuji ACS och Xtreme har Fuji SK2 ( ca 400 USD) , så det finns att välja i olika prisklasser. Legend sedan i år har SK2 oxå, om jag minns rätt. I vilket fall klingans kvalite , styvhet och känslighet är viktigare för mig än vilket rull-fäste och vilka spöringar spöt har, om dessa komponenter håller en någorlunda hög kvalite såklart.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Fint, bra att du är nöjd. Jag skulle känna mig rånad på 2k iaf.
        Spot on Tony! Bosco-spöt kostar typ 750kr +moms och frakt. Så rena rama rånet kan man säga att sätta sådana komponenter på ett "premiumspö".

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Faktum är jag måste jämföra noggrant hur de fiskar, om jag ska ha en åsikt överhuvudtaget.
        Men tjusningen enligt mig, ligger inte i att ha en komponent som är något bättre utan det allra viktigaste är hur taperingen fungerar under belastningen, om spöt är rätt klassat för ändamålet, hur har tillverkaren kombinerat styvhet med drillnings egenskaper. osv. Det är inte utseende som tilltalar mig i första hand. Vi pratar ändå om spön som är byggda på högkvalitativa komponenter i grunden, bättre än genomsnittet.

Kom ihåg att Elite (ca 350 USD) har Fuji ACS och Xtreme har Fuji SK2 ( ca 400 USD) , så det finns att välja i olika prisklasser. Legend sedan i år har SK2 oxå, om jag minns rätt. I vilket fall klingans kvalite , styvhet och känslighet är viktigare för mig än vilket rull-fäste och vilka spöringar spöt har, om dessa komponenter håller en någorlunda hög kvalite såklart.

//T
        Klart det viktigaste är hur klingan arbetar. Det där är inget vi behöver dra i långbänk. Jag menar bara att skall man bygga ett premiumspö, så bör man använda sig av premiumkomponenter. För att kosta närmare 3000kr, som ett Legend gör, tycker jag att man får väldigt lite för pengarna. Jag tycker inte heller att klingan är så särdeles imponerande. Dom gör biffiga spön med mycket lack, St Croix. Men några så särdeles fantastiska egenskaper har jag fortfarande inte upptäckt. Men det kanske har varit fel på dom jag haft och har kvar?

Kommentera

Offtop. Svinhärlig kvinna, henne hade man vilja fira julafton med

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Ska köpa mig ett eller 2 nya spön i vinter & jag vill ha ett grymt spö .
            I första hand är det ett spö för tailbeten från 60 gram upp till 120 & eventuellt en jerk pinne .

Kollar på St:Croix legden & det är jätte fina spön , men jag tycker inte dom sitter perfekt i handen .
            Hade det varit längre bakhandtag & inte så tjocka handtag hade jag köpt ett eller 2 direkt .

Vad finns det fler för alternativ i KLASS med St Croix Legend .

Bra & fina spön finns det massor av men vad finns det när man vill ha det bästa .
            Tycker att du ska gå in och känna på söders Grim Reaper för tailbetena. Det är deras eget customspö från savagear. Jag är väldigt nöjd med mitt.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Men några så särdeles fantastiska egenskaper har jag fortfarande inte upptäckt. Men det kanske har varit fel på dom jag haft och har kvar?
              Jag tror inte heller att alla behöver gilla St Croix. Jag har hört från många av mina fiskekompisar att deras spön känns lite för styva och det är klart att St Croix bygger styvare spön är konkurrenterna, men det är därför dom kastar så bra, tycker jag.

Jag måste erkänna att jag har inte känt på så många japanska spön och det beror på att de få jag har känt på har varit överklassade med lite "gummibandskänsla" för min smak och det gillar inte jag.

//T

Kommentera

Jag är nog inne på Barnmorskans linje. Jag tror bägge dessa spön duger bra till gäddspinn och kvalar in bland "de bästa"

Om du skaffar nåt av dem så berätta gärna för mig hur de känns.

/Ville

Kommentera

Som det nämnts en gång innan och eftersom du bor i Stockholm så tycker jag att du iaf bör kolla Söders Grim Reaper. Personligen min favorit vilket passar, tailar, gummi, spinnerbait etc. Lagom till 110-120 även om jag kastar en del tyngre med det också. Toppig aktion och det är precis lagom styvt för blandat fiske vilket gör det skoj även med mindre fångster.

Bra längd i min smak på 9 fot vilket ger lite kastlängder och lagom bakhandtag. Heller inte så stort och klumpigt.

Äger även en del lättare spön och även grövre St Croix.

Kommentera

Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
                    Jag är nog inne på Barnmorskans linje. Jag tror bägge dessa spön duger bra till gäddspinn och kvalar in bland "de bästa"

Om du skaffar nåt av dem så berätta gärna för mig hur de känns.

/Ville
                    Det är alltid lite förrädiskt att köpa "tunga" bassspön för att fiska med våra tunga gäddbeten.
                    Klingans förstärkning för att klara påfrestningar vid fisket byggs inte på samma sätt som ett muskiespö och det kan bli skillnader när det gäller kontroll av betet och även vid mothugget, dvs att bassklingan svarar inte på samma sätt eller böjer sig lite för mkt, vilket kommer att leda till tappade fiskar.
                    Det finns andra aspekter som är av intresse, om man nu tittar lite närmare på vad TS vill ha för spö och då handlar det om att kunna fiska i lite olika vattendjup med beten som behöver kontroll och som har lite större vattenmotstånd och utan att få testa de först, då är det svårt att säga om dessa spön kan fungera för ändamålet. Att jag tar upp det beror på att jag har varit där.
                    Kvalitetsmässigt det är säkert fina klingor, ingen snack om den saken.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-20, 09:05.

Kommentera

Vet att det finns nått exklusivt Engelskt märke.
                      Det ända jag kommer att tänka på är Hardy och dom tillverkar inga korta spö med hög maxvikt.
                      Greys gör men det är väl inte något exklusivt märke, dom får det mesta gjort i Asien.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 238 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13