Maxrap problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maxrap problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Maxrap problem

    Hej !

    Jag är ny här och detta är mitt första inlägg.... Jag antar också att jag bör skriva som det är och inte som det är när man berättar fiskestory.....
    Jag har spinn fiskat sen mars månad med enbart Rapala MAXRAP.....oftast med storlek 17, och jag kanske skall säga att det är i medelhavet som jag fiskar i nästan dagligen.... Maxrapen är fantastisk bra om man vill ha hugg..... men en sak är jag väldigt besviken över.... att maxrap:en håller en fruktansvärt dålig kvalitet... krokarna skaver av färgen snabbt från maxrap..... kullorna fastnar följden blir att maxrap snurrar i utkastet.... två st har även fått mikro sprickor och färgen försvinner inifrån maxrap:en (FSS).... det händer också att krokarna fastnar i kroppen på maxrap i utkastet och stannar där under hela invevningen av maxrap:en..... Så nu undrar jag om någon här också har problem med sina MAXRAP... Snart tänker jag gå över till ett annat fabrikat då jag är så trött på Maxrap problemen ....

    Click image for larger version

Name:	P1020687.JPG
Views:	1
Size:	534,2 KB
ID:	1825449

  • #2
    Vilken wobbler gäller detta?

    Det är så här det funkar, alla wobblers håller olika kvalité och har olika egenskaper som man gillar/ogillar. Svårt att hitta den optimala wobblern tyvärr. Det är en lång och ofta kostsam process att hitta sina favoritwobblers.

    Kommentera


    • #3
      Testa något annat wobbler. PUNKT!

      Kommentera


      • #4
        Som jag skrev så gäller det RAPALA MAXRAP jag har nog provat de flesta färger i storlek 15 och 17. Läser man på deras hemsida http://rapalaworld.com/products/maxrap .....så verkar den vara kanon...... men verkligheten säger mig något annat..... De är dyra och svåra att få tag på här nere så jag köper dem via Ebay.... Men som den svensken man är så vill jag ju ha den kvalitet som jag betalar för..... Det bästa är att jag förlorar minst en i veckan när jag sår en mega fisk på rapalan..... Fisken här vinner nästan alltid den kampen och jag förlorar min rapala...... Den fisk som ni ser på fotot är en Amberjck på 5kg som jag tog på en maxrap 17 FSS..... Några förslag kanske ni har på likvärdiga....
        Önskar er alla en trevlig helg... i dag är det kanonväder här så det blir utomhus frukost....

        Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
        Vilken wobbler gäller detta?

        Det är så här det funkar, alla wobblers håller olika kvalité och har olika egenskaper som man gillar/ogillar. Svårt att hitta den optimala wobblern tyvärr. Det är en lång och ofta kostsam process att hitta sina favoritwobblers.

        Kommentera


        • #5
          Rapala Original F-18 kan vara ett alternativ. Det är en wobbler som har många likheter med X-rap: storlek, form, gång, kastegenskaper, gångdjup. Rapala Original är en beprövad wobbler med snart 100 år på nacken, den är till skillnad från Max Rap tillverkad i balsaträ.

          Andra liknande beten från Rapala skulle kunna vara X-rap Saltwater 14 och Flat Rap 16. Magnum 18 finns också men den är kanske för tung, 40 gram.

          Kommentera


          • #6
            Hoppas ni har haft en trevlig jul och nyårs helg.... här har varit oväder så det blev inget fiske.... Jag vill inte vara tjatig, även om vissa kanske tycker det.... Men är det så att vi skall betala dyra pengar för en wobbler....Sen när wobblern inte håller utlovad kvalité, så tiger vi.???? är det verkligen så..?.... eller är det bara jag som fått dåliga rapala???

            Kommentera


            • #7
              kanske du borde testa storm's thunder barra. som ska hålla för barramundi fisket i australien det är ochså grova kraftiga fiskar som du verkar ha i dina vatten.

              håller med om att saker behöver ha mera kvalite när dom kostar så mycket, men det är väll som vanligt här i världen nu för tiden att går det inte sönder så får man inte sälja lika mycket grejer...

              Kommentera


              • #8
                På tal om Australien så har ju Rapala släppt en ny X-Rap på den australienska marknaden, ***-Rap. Detta ska vara det tuffaste de någonsin producerat och specialanpassat för det tuffa fisket efter Barramundi m.m. Den är dock bara 10 cm lång och kanske svår att få tag på.

                http://www.rapala.com.au/rapalahome/...=Lures&iid=487

                Kommentera


                • #9
                  [SIZE=3]Hej Ronny.... och tack för tipset.....här nere i Grekland och andra länder där jag brukar fiska så är det svårt att få tag på bra "prylar".... men jag köper dem på Ebay.... jag hittade den STORM TB. som du tipsade om och beställde omedelbart 4 st.... det enda jag undrar över, då de går djupare än MAXRAP:en är om jag kan drilla dem snabbt.... Jag fiskar tvärt emot vad lokalfolket säger att jag skall göra.... veva in ditt bete snabbt då har man större chans att få en fisk när man fiskar i medelhavet.... om där är fisk i närheten såklart.... Jag är väldig besviken på RAPALA att de håller en så dålig kvalitet.... jag sitter på 28 st maxrap.... där flera inte fungerar som utlovad, oftast är det kulorna som fastnar och då snurrar maxrap:en i kastet.... med följden att krokarna skaver bort färgen (kamikaze rapala) kallar jag dem för.... Jag fiskade i lördags då det var rena sommarvädret och fick till fleras förvåning en Palamida ingen stor.... men att den tog på en stor maxrap förvånade de andra fiskarna sig över.... att fiska i medelhavet är en fantastisk upplevelse..... och jag hoppas att ni alla får möjligheten.... tyvärr kan man fiska i 1 vecka utan att få fisk.... sen slår det till en dag.....och har man tur.....eller snarare otur så tar en store fisk betet.... jag har fått 6 stora fiskar på kroken sen början av sept..... inte en har jag lyckats landa.... de har snott min maxrap när de kapat linan (braid).... men jag kanske får göra som lokal folket säger .... när man har en stor fisk (10-50kg) då skall man öppna bromsen väldigt mycket och låta fisken trötta ut sig.... här fungerar inte indrilling.... I dag regnar det men på onsdag och tre dagar framöver får vi sommarväder.... då skall jag ta den stora fisken... ; ))))))

                  Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                  kanske du borde testa storm's thunder barra. som ska hålla för barramundi fisket i australien det är ochså grova kraftiga fiskar som du verkar ha i dina vatten.

                  håller med om att saker behöver ha mera kvalite när dom kostar så mycket, men det är väll som vanligt här i världen nu för tiden att går det inte sönder så får man inte sälja lika mycket grejer...

                  Kommentera


                  • #10
                    Det vet jag inte du får googla vilket djup dom går på.

                    Ja kom ihåg just den där vobblern för att dom hade den på utförsäljning på dogger förra vintern tror ja.

                    Så kollade ja på Youtube klippet om vobblern där dom säger att den skall vara extremt stryktålig.

                    Hoppas det funkar för dj
                    Senast ändrad av trigger; 2014-01-06, 19:35.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X