Jerkspö, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkspö, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkspö, hjälp!

Hej! Jag hade tänk att testa på jerkbait fiske efter isen har smält, jag har kollat runt lite och jag hittade denna!

Är det värt att köpa? Och isåfall har ni några förslag på vilken rulle man kan använda? Uppskattar tips

Om du tvunget måste beställa från samma sida så finns det ju: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...tten-2013.html

Annars rekommenderar jag dogger.se där har dem 5601-JB billigare samt fraktfritt: http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...adeur-5601c-jb

Kör själv med en 5601-JB och den funkar perfekt, om du inte redan har lina så bör du köpa en strike wire 0.34-0.36 mm

Kommentera

Kan ju vara något att läsa igenom först.

Kommentera

Jo 5601-JB'n ser riktigt bra ut, har också märkt att den har blivit rekommenderad av andra på andra inlägg och därför blir det nog den jag eventuellt kommer att beställa.

Tack +1!

Kommentera

Ursprungligen postat av Arcten Visa inlägg
          Hej! Jag hade tänk att testa på jerkbait fiske efter isen har smält, jag har kollat runt lite och jag hittade denna!

Är det värt att köpa? Och isåfall har ni några förslag på vilken rulle man kan använda? Uppskattar tips
          Vilket härligt inlägg !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Nu är ju detta helt individuellt. Vet inte om du provat någon polares jerkgrejer eller dylikt men jag tex, jag skulle aldrig jerka med sånt långt spö, 6,9e går min gräns innan jag tycker det blir för långt. 6,0a eller 6,6a är min melodi.

Sen finns det ju folk som säger att dom har noll problem att jerka typ 8a fot också.

Så även om spöt är billigt så är det ju pengar i sjön om du inte skulle trivas med det. Så jag skulle testa innan jag köper. Och finns inte den möjligheten så skulle jag nog testa det korta alternativet först.

Dogger har väl nåt bra kit med nåt bft och jb rullen.

Nu kanske jag bara stökar till det men är värt att tänka på iallafall.

Mvh Matte

Kommentera

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
              Nu är ju detta helt individuellt. Vet inte om du provat någon polares jerkgrejer eller dylikt men jag tex, jag skulle aldrig jerka med sånt långt spö, 6,9e går min gräns innan jag tycker det blir för långt. 6,0a eller 6,6a är min melodi.

Sen finns det ju folk som säger att dom har noll problem att jerka typ 8a fot också.

Så även om spöt är billigt så är det ju pengar i sjön om du inte skulle trivas med det. Så jag skulle testa innan jag köper. Och finns inte den möjligheten så skulle jag nog testa det korta alternativet först.

Dogger har väl nåt bra kit med nåt bft och jb rullen.

Nu kanske jag bara stökar till det men är värt att tänka på iallafall.

Mvh Matte
              Det är väl bara i stort sett beroende på vinkeln på spöt när du jerkar, med ett kortare spö för man enklare kontakt med spetsen av spöt, men ändrar du bara på hur du håller spöt så är det ingen skillnad alls. Detta är iallafall min erfarenhet från jerk, rätta mig om jag har fel.

Använder mig själv av en svartzonker signature 7 foots. Inga problem alls, har testat med kortare spö och då behöver man inte alls hålla spöt lika långt neråt. Men tycker att ett längre spö är bättre för jerkfisket i sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Arcten Visa inlägg

BFT Bandit är en gammal modell borde kunna få ned priset lite till tycker jag . Många av mina kompisar som köper CWC spön blir besvikna pga av den höga vikten . Det är nåt att ha i åtanke bästa är att känna på spöt och flera andra i samma längd .

7,3 kan upplevas lite långt till jerkfiske kanske bättre att välja ett runt 6,8 till 7 fot .

Bäst sortiment på spön i Sverige . har Lundgrens följt av Sporting i Örebro .

Rulle skulle jag välja en pro rocket i 5500 storlek det är en tålig bra rulle som sällan går sönder.

Heter rullen CL rocket eller nåt annat konstigt kan det vara så att den har sämre delar i ex aluminium stativ .

Jag har själv fiskat mycket med Record 50 jag kan dock inte rekommendera den rullen .
                Väldigt dåligt att Abu tar fram rullar som inte tål svenskt modernt gäddfiske med 75-100 grams beten .

Skulle tänka mig att C4 C3 är ungefär lika dåligt anpassade för tunga beten .

/Fredrik

Kommentera

5601 JB ,5600-01 Predator och Inshore är ju för tungt modernt gäddfiske..
                  Att prorocket är stabil...ja det får man på köpet liksom

Kommentera

Heter rullen CL rocket
                    Jag har en 6500 CL som är riktigt stabil och bra, säljs antagligen bara på den Japanska marknaden och är klassad som Big Game, men är det inte den ska man nog va försiktig

釣具の総合メーカー ピュア・フィッシング・ジャパン。最新の釣具製品からお知らせ、イベント情報、動画などをお届けいたします。
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-12-22, 16:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13