Vadarjunglen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadarjunglen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadarjunglen...

Tänkte köpa vadare för första gången nu, så har precis kommit in i denna junglen.

Tänkte börja enkelt, så vadare med inbyggda skor. Neoprenvadare är egentligen de jag letar efter då jag förstått att de är ganska bra...
    Tjocklek... 4.5-5mm? Tjocka rejäla hängslen.

Vet egentligen inte vad mer man letar efter hos vadare, tänkt att använda dem runt 30 gånger per säsong, beroende på hur roligt de nu är

Så vilka rekommenderar ni?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Köp så billiga som möjligt. Har haft ett par Kinetic Devilfish vadare i två säsonger och dom håller än. Runt 50 pass har dom nog varit med på (flytring).

Kommentera

mina gamla neoprenare blev kassa förra våren efter hö fisket, pallade inte leta hål mm.
      kolla runt efter nya och läste om biltemas neoprenvadare. 470 kr är ju nästan inget alls
      och jag behövde dom akut nu till 1:a januari så det var bara dit o skaffa. var ganska skeptisk
      första gången jag hoppa i plurret men dom va helt ok faktisk. på minus sidan är ju
      att dom inte har filtsula under stövlarna så vandra runt på hala stenar är dom ingen
      höjdare till, ett minus till är storleksmässigt. jag har 44 i skostorlek, valde storlek 44-45
      bara tog lådan och testade inte innan. väldigt små storlekar, detta kan dock bero på
      plussidan jag kommer till. ett litet minus till är att dom bara är 3,5 mm tjocka men men.

Plus: Neoprenbyxan går ned i stövlarna och en neoprenstrumpa,
      kanske därför den känns så trång men man kommer undan lite kyla iaf och nått lager strumpor.
      Hängslena är tjocka och har ordentligt fäste med kardborre, mina förra hade nåt
      oversized knäppe som jag efter ett långt (och kallt) fiskepass inte fick upp med mina
      köldstela fingrar. bara att hoppa in i bilen, köra till närmsta mack o traska in i vadarna
      o köpa en kopp kaffe.

Har bara hunnit testa dom en gång men ändå förvånad över hur bra dom funkar än så länge.
      Ska ut några ggr till i veckan o testa, tror nästan jag kommit undan med en billig peng.

Kommentera

Vintertid så är ju Neopren ett alternativ, men ska du smyga omkring vid öringbäckar på sommaren så ska du nog tänka om, för neopren är VARMT!

Kommentera

Blir att ta en titt på dem! Lite synd att dem inte har filtsula, tror de skulle behövts där/här jag ska fiska.

Ursprungligen postat av FlueJonas Visa inlägg
          Vintertid så är ju Neopren ett alternativ, men ska du smyga omkring vid öringbäckar på sommaren så ska du nog tänka om, för neopren är VARMT!
          Nah, tänkte mer gå o vada runt nu ("Hösten") ute i havet och här jag bor blåser de mer elr mindre hela tiden. Så varma vadare är nog mitt minsta problem.

Kommentera

Det kan ju gå att limma dit filt under stövlarna.
            Finns det inte någon tråd om att byta filten här?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Det kan ju gå att limma dit filt under stövlarna.
              Finns det inte någon tråd om att byta filten här?
              Tänkte mer på att de lär bli problem om de är mönster på skorna redan, då får man skära/slipa ner dem? Då kanske de springer läck elr nåt.

Kommentera

Med lite sikaflex går det mesta..

Jag har kollat på ABU neopren, fanns på nån sida för 599kr vilket är bra pris. Någon som har dessa?

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg

Jag har kollat på ABU neopren, fanns på nån sida för 599kr vilket är bra pris. Någon som har dessa?
                  Jepp, fick dom i julklapp av tjejen men har inte testat dom in action än!

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg

Farsan har dem, han fiskar för det mesta havsöring längst Ölandskusten. Vad jag har förstått är han riktigt nöjd med sina!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13