Köptips: nytt spinnspö med kastvikt 25-100gr, vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips: nytt spinnspö med kastvikt 25-100gr, vilket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    När jag håller spöet med rak arm vill jag att bakhandtaget slutar precis bakom armbågen, är det längre blir den överskjutande delen bara ivägen.

Dock går det att kompensera lite genom att greppa längre upp på bak-handtaget men då får jag svinga spöet vid sidan om mig för den överskjutande delen inte träffa kroppen.
    Okay! Håller jag i nya spöet med greppet jag har vid startposition av kastet får jag ca 10cm av handtaget bakom armbågen. Vid invevning brukar jag ha annat grepp så ja får rullen mer centrerad i handflatan

Men om det känns för långt, är det så enkelt att - bara kapa av med tex bågfil? Finns det nya bottenplugg att köpa eller hur löser man det?

Kommentera

Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
      Okay! Håller jag i nya spöet med greppet jag har vid startposition av kastet får jag ca 10cm av handtaget bakom armbågen. Vid invevning brukar jag ha annat grepp så ja får rullen mer centrerad i handflatan

Men om det känns för långt, är det så enkelt att - bara kapa av med tex bågfil? Finns det nya bottenplugg att köpa eller hur löser man det?
      Jag har hjälpt Gobben här på forumet att korta ner ett Edge Dynamic Powercast 8,6.

Kapade till önskad längd....viktade upp med plugg och gängstång för bästa balans....samt avslutade med en gummibutt inköpt på HiLevel

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	640,4 KB
ID:	1771494Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	869,0 KB
ID:	1771495

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tack för input! skall ge mig ut och fiska på riktigt först så märker man snabbt om det stör.

Kommentera

Jag kör också med ett Edge 8,6, märkte av det första kasten men inget jag tänker på nu.

Däremot så kastar vissa med ett grepp för att sen byta sida och då kan spöt upplevas som otympligt. T.ex så kastar jag med högerhanden på rullen för att sedan hålla kvar den där, medan vissa byter sida för att veva med höger hand.

Kommentera

Ursprungligen postat av Supercharger Visa inlägg
            Jag kör också med ett Edge 8,6, märkte av det första kasten men inget jag tänker på nu.

Däremot så kastar vissa med ett grepp för att sen byta sida och då kan spöt upplevas som otympligt. T.ex så kastar jag med högerhanden på rullen för att sedan hålla kvar den där, medan vissa byter sida för att veva med höger hand.
            Låter lovande ja kastar oxå med högerhanden och vevar med vänster, så magen borde aldrig komma ivägen

Kommentera

Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
              Låter lovande ja kastar oxå med högerhanden och vevar med vänster, så magen borde aldrig komma ivägen
              Lättare att kapa ett par cm på på spöt än på kaggen !

Kommentera

Intressant att det finns folk som vill förkorta sina spöhandtag, man hör ju oftare talas om det motsatta. Just det där Edge-spöet säljs väl till och med i en variant med bl.a. ännu längre bakhandtag, av Attitude Baits, om jag inte har fel för mig?

Personligen tycker jag det är najs med långa bakhandtag på spinnspön, ger schysst hävarm i utkastet, och sedan håller jag det i armhålan så jag upplever sällan att det är i vägen.

Kommentera

Det stämmer barramundi! Jag har "attitudebaits" egde spö! Tycker det är dö skönt !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 092 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13