Rapala magnum 18cm, är det något att ha - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rapala magnum 18cm, är det något att ha

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rapala magnum 18cm, är det något att ha

Funderar på att skaffa några vanliga hederliga wobler för gäddfiske som omväxling till gummibeten, jerkar och spinnerbaits.
    Har spanat in några rapala magnum 18cm, 40g på rea.
    Är det något att ha för klassiskt spinnfiske efter gädda?

Läser man gamla trådar verkar det vara en utmärkt trollingwobler. Men jag hade tänkt att spinnfiska.
    Senast ändrad av Team Isotopes; 2014-01-09, 00:00.

Har fått en 8-kilos på en Magnum 14 cm i färg orange tiger. Det va på spinn mitt i ett braxstim & den skrikiga lilla cigarrformade wobblern måste ha stuckit ut tillräckligt för att reta en redan mätt gädda. Gäddan va krafigt svullen om buken & en stjärtfena från en brax stack upp ur svalget. Men det är oxå den enda vettiga fisk jag fått på Magnum. Av Rapalas klassiker föredrar jag i så fall Super Shad Rap, då den gett mig fler vettiga gäddor. Det är inte ovanligt att man hittar just Magnum & Super Shad Rap i samma reakorg.

Om du söker "Jarmo kung på Göta Älv" på youtube kan du se en riktigt duktig gäddfikare som håller Rapala Magnum som en av sina absoluta favoriter.

Eller köp ett par st på rean & prova. När d gäller välkända beten köpta på rea är d min erfarenhet att man får igen pengarna på Tradera om dom skulle ryka i en utrensning ett par säsonger senare...
    Senast ändrad av Nils Jonas; 2014-01-09, 09:16.

Kommentera

Håller med om ovanstående.

Se om du hittar någon Rapala Super Shad Rap också

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
        Funderar på att skaffa några vanliga hederliga wobler för gäddfiske som omväxling till gummibeten, jerkar och spinnerbaits.

Läser man gamla trådar verkar det vara en utmärkt trollingwobler. Men jag hade tänkt att spinnfiska.

Hej Per B.;

Jag har sparat ett antal Rapala Magnum CD18 från 1970-talet med metallsked som du ser i käften på en liten Gädda här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ... Dessa Rapala Magnum CD18 använde jag enbart vid spinnfiske efter Gädda runt grynnor och djupbranter när de lite äldre Gäddorna vistades i djupare vatten månaderna juli-september. Rebel tillverkade också riktigt kraftiga och välgjorda Gäddwobbler Rebel Jawbreaker STJ30 med metallsked som du kan njuta av att se här... http://www.trumman.com/rebel/jawbreaker.htm ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Hej Old Firehand
          Kul att du svarar i min tråd. Det är nämligen din sida om gäddfisketips som inspirerat mig till att vilja prova klassiska gäddwobler. Om det fungerade på 70 80 talet måste det fungera idag.
          Har de senaste åren haft ett tema för säsongens fiske. 2013 var det jiggar som var temat. Fyllde beteshinken med jiggar och använde dem som förstahandsval. Har haft fantastiskt fiske med Söderjiggen. Ett år fiskade jag mest med spinnerbaits ett år med tailbeten, ett år jerkbait, ett alien eal. På detta sätt lär man sig vilka drag som fungerar vid olika situationer. Det som fungerar hamnar i favorithinken.
          I år har jag fått för mig att jag skall använda wobler till allt fiske efter gädda abborre, gös, regnbåge och havsöring.

Tyvärr är det den moderna flytande magnum en som är på rea. Den sjunkande har nog inte saluförts på ett tag.

När det gäller super shad tycker jag att den är till både utseende och användningsområde alltför lik Buster jerk. Kan lika bra fiska med Bustrarna i favorithinken.
          Click image for larger version

Name:	1389307574427.jpg
Views:	1
Size:	761,6 KB
ID:	1771503

Jag köper nog några magnum och provar.

Kommentera

Rätta mig om jag har fel, men den enda likheten mellan dem är profilen....

Kommentera

Vad är det för butik som rear ut 18cm Magnum flyt ?

Kommentera

Här i Finland kostar Rapala FMAG-18 runt 7 euro ordinarie pris, under off-season kan man med lite tur hitta dem till 40-50% rabatt också så det har blivit att man testat denna wobbler en del. Fungerar väl helt okej men har inte blivit någon favorit. Det har däremot Super Shad Rap blivit.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg

Tja
                  Var är det rea på dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg
                    Här i Finland kostar Rapala FMAG-18 runt 7 euro ordinarie pris, under off-season kan man med lite tur hitta dem till 40-50% rabatt också så det har blivit att man testat denna wobbler en del. Fungerar väl helt okej men har inte blivit någon favorit. Det har däremot Super Shad Rap blivit.
                    Mats,
                    Har du länk till ngn webbutik med rean? Jag vet att för ca 5+ år sedan såldes Magnum och Super Shad Rap för 1-2€ i Finland. Har en kompis som då bodde i Nykarleby
                    Senast ändrad av RichardR; 2014-01-10, 12:57. Anledning: Felstavat mm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13