Quantum rulle? Bearings - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quantum rulle? Bearings

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Quantum rulle? Bearings

Tjena, tänkte höra mig för vad folk har för erfarenhet av quantum till jerkfisket? vad föreslås för bearing på rullen för medeltungt gäddfiske, fattar noll av allt och speciellt när man läser på engelska överallt haha mvh

Ursprungligen postat av JimmyHamberg Visa inlägg
    Tjena, tänkte höra mig för vad folk har för erfarenhet av quantum till jerkfisket? vad föreslås för bearing på rullen för medeltungt gäddfiske, fattar noll av allt och speciellt när man läser på engelska överallt haha mvh
    Tror inte så många här i Sverige har fiskat med Quantum då det inte är det vanligaste fabrikatet. Bearing betyder kullager och det finns inget givet antal eller så för ett specifikt fiske..

Kommentera

Är man nybörjare gör man klokast i att hoppa över "surfa-i-blindo-momentet" och köper en väl beprövad rullmodell till jerkbait. (Gäller faktiskt det mesta inom spön och rullar om man vill ha lite bättre prylar).
      Rullen måste i princip vara anpassad till de tunga beten man dänger iväg. Med andra ord är det en stridsvagn med hög utväxling (engelska gear ratio) man är ute efter. Utväxling från 6:1 är ett riktmärke...
      Köper man den begagnat så sparar man dessutom en ordentlig slant.

Sen när man kan mer om multirullar kan man hitta en mer exotisk rulle om man nu vill ha det.

Nu är jag inte någon jerkfiskare men min rulle till det fisket heter Quantum Cabo PT (vänstervevad men eftersom den är nedpackad i någon flyttlåda så vet jag inte om det var en 30 eller 40 i storlek). Den rullen användes av vissa svenska jerkbaitfiskare för några år sedan. Men den var ju inte direkt vanligt förekommande här i Sverige. Rullen har lite lägre utväxling än 6:1 om jag inte missminner mig.
      Så här ser den ut:
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-11, 23:24.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Förstår, men är ute efter en lågprofil rulle hört att abus Max modeller inte riktigt pallar ett längre tag, shimano caenan är av intresse men stötte då på Quantum och läser man om dem verkar de vassa dessutom rätt snygga utseendemässigt och även ett bra pris!

Kommentera

Kan du tänka dig att importera eller köpa begagnat, och vilken budget pratar vi om? Vi kanske kan hjälpa till att hitta bra alternativ.

Kommentera

Är det Quantum EXO 301 du tänker på , så tycker jag den ser väldigt intressant ut . Det lilla jag har sett så ser den ut att kunna den bästa lågprofilaren till just tyngre gädd & musky fiske . Har hört att lundgrens ska ha fått hem några rullar i veckan .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Är det Quantum EXO 301 du tänker på , så tycker jag den ser väldigt intressant ut . Det lilla jag har sett så ser den ut att kunna den bästa lågprofilaren till just tyngre gädd & musky fiske . Har hört att lundgrens ska ha fått hem några rullar i veckan .
              Ja, den verkar intressant. Lundgrens har den uppe på webbsidan nu. Ligger på 2495:- så den är ju lite dyrare än de erbjudanden på Revo Toro och Daiwa Lexa som dyker upp överallt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                Ja, den verkar intressant. Lundgrens har den uppe på webbsidan nu. Ligger på 2495:- så den är ju lite dyrare än de erbjudanden på Revo Toro och Daiwa Lexa som dyker upp överallt.
                Då får man hoppas att kvaliteten är därefter
                Kollar man eBay står den högt i pris på andra sidan också, har man tur så sparar man någon hundring på importera

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                  Bearing betyder kullager och det finns inget givet antal eller så för ett specifikt fiske..
                  Ska man märka ord så betyder nog bearing snarare lager än just kullager. Stor det tex "6 bearings" på en rulle kan det handla om 5 kullager och ett rull- eller nållager. Till exempel. Antalet kullager säger i sig absolut ingenting om hur bra rullen är och kullager finns i väldigt varierande kvalitet. Viktgare än hur många lager tillverkaren påstår sig ha satt i rullen är hur pass välbyggd den är. De billiga kinarullar med extremt många kullager man kan hitta på ebay och liknande är, påstår jag, ofta rena skrotet jämförda med en gammal Amba helt utan kullager (men med oljebronslager/bussingar). Ska man välja rulle utifrån siffor så säger nog prislappen mer än det angivna antalet bearings.

Kommentera

Helst skulle jah vilja hitta en combo som är vettig, intresserad ab begagnat även från affär
                    Men quantum kinetic pt speed 6.3:1 finns antal på eBay och låyer högst intressant sen tänkte jag ett bft stiff eller ett vendetta spö
                    Tar gärna emot förslag!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 196 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist