Tjena, tänkte höra mig för vad folk har för erfarenhet av quantum till jerkfisket? vad föreslås för bearing på rullen för medeltungt gäddfiske, fattar noll av allt och speciellt när man läser på engelska överallt haha mvh
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Quantum rulle? Bearings
Collapse
X
-
Tror inte så många här i Sverige har fiskat med Quantum då det inte är det vanligaste fabrikatet. Bearing betyder kullager och det finns inget givet antal eller så för ett specifikt fiske..Ursprungligen postat av JimmyHamberg Visa inläggTjena, tänkte höra mig för vad folk har för erfarenhet av quantum till jerkfisket? vad föreslås för bearing på rullen för medeltungt gäddfiske, fattar noll av allt och speciellt när man läser på engelska överallt haha mvh
-
Är man nybörjare gör man klokast i att hoppa över "surfa-i-blindo-momentet" och köper en väl beprövad rullmodell till jerkbait. (Gäller faktiskt det mesta inom spön och rullar om man vill ha lite bättre prylar).
Rullen måste i princip vara anpassad till de tunga beten man dänger iväg. Med andra ord är det en stridsvagn med hög utväxling (engelska gear ratio) man är ute efter.
Utväxling från 6:1 är ett riktmärke...
Köper man den begagnat så sparar man dessutom en ordentlig slant.
Sen när man kan mer om multirullar kan man hitta en mer exotisk rulle om man nu vill ha det.
Nu är jag inte någon jerkfiskare men min rulle till det fisket heter Quantum Cabo PT (vänstervevad men eftersom den är nedpackad i någon flyttlåda så vet jag inte om det var en 30 eller 40 i storlek). Den rullen användes av vissa svenska jerkbaitfiskare för några år sedan. Men den var ju inte direkt vanligt förekommande här i Sverige. Rullen har lite lägre utväxling än 6:1 om jag inte missminner mig.
Så här ser den ut:
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-11, 23:24.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Är det Quantum EXO 301 du tänker på , så tycker jag den ser väldigt intressant ut . Det lilla jag har sett så ser den ut att kunna den bästa lågprofilaren till just tyngre gädd & musky fiske . Har hört att lundgrens ska ha fått hem några rullar i veckan .
Kommentera
-
Ja, den verkar intressant. Lundgrens har den uppe på webbsidan nu. Ligger på 2495:- så den är ju lite dyrare än de erbjudanden på Revo Toro och Daiwa Lexa som dyker upp överallt.Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggÄr det Quantum EXO 301 du tänker på , så tycker jag den ser väldigt intressant ut . Det lilla jag har sett så ser den ut att kunna den bästa lågprofilaren till just tyngre gädd & musky fiske . Har hört att lundgrens ska ha fått hem några rullar i veckan .
Kommentera
-
Då får man hoppas att kvaliteten är därefterUrsprungligen postat av Fogeljazz Visa inläggJa, den verkar intressant. Lundgrens har den uppe på webbsidan nu. Ligger på 2495:- så den är ju lite dyrare än de erbjudanden på Revo Toro och Daiwa Lexa som dyker upp överallt.
Kollar man eBay står den högt i pris på andra sidan också, har man tur så sparar man någon hundring på importera
Kommentera
-
Ska man märka ord så betyder nog bearing snarare lager än just kullager. Stor det tex "6 bearings" på en rulle kan det handla om 5 kullager och ett rull- eller nållager. Till exempel. Antalet kullager säger i sig absolut ingenting om hur bra rullen är och kullager finns i väldigt varierande kvalitet. Viktgare än hur många lager tillverkaren påstår sig ha satt i rullen är hur pass välbyggd den är. De billiga kinarullar med extremt många kullager man kan hitta på ebay och liknande är, påstår jag, ofta rena skrotet jämförda med en gammal Amba helt utan kullager (men med oljebronslager/bussingar). Ska man välja rulle utifrån siffor så säger nog prislappen mer än det angivna antalet bearings.Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggBearing betyder kullager och det finns inget givet antal eller så för ett specifikt fiske..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 196 visningar