Spinnspö till min Abu Ambassadeur 1500C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till min Abu Ambassadeur 1500C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    En annan aspekt på det hela är att dom flesta Hö betena som duger startar runt 20 gr och sedan uppåt.
    Det vete fan, beror på förutsättningarna tycker jag. Vind, strömmar, djup osv. Uppe i Skälderviken fiskar jag ofta med beten på 10-20 gram, på sydkusten kanske 15-25 gram och omkring Malmö kan det ibland bli uppåt 30-40 gram.

Kommentera

på sydkusten kanske 15-25 gram och omkring Malmö kan det ibland bli uppåt 30-40 gram.
      Samma som jag, fast ner till 15 gr tror jag aldrig jag gått förutom bombarda.

Kommentera

Tack för alla fina tips! trodde aldrig att jag skulle få så många och välskrivna svar, uppskattar er input, den är guld värd!

För att få förklara mig lite.
        Jag är på jakt efter ett spö för lättare hö-fiske, kommer svinga en del bomber 15A och Tasmanian Devil´s, kanske en å annan sked.

Har redan en annan uppsättning med en Abu Ambassadeur 5000C för det lite tyngre fisket som för mig börjar från 15till 30g, tycker faktist inte man behöver gå högre för spinnfisket, men det är min åsikt.

Därför behöver jag ett lägre klassat spö till min 1500C, är sjukt kräsen och det är aldrig till min fördel, utbudet blir för litet.

Många nämner St Croix och måste medge att det ser sjukt elegant ut! kommer garanterat titta närmre på detta, är beredd att gå upp till -21g om jag hittar rätt spö. Vill absolut inte att det ska kännas "svajjigt" på något sätt, men vill verkligen ha en tio fotare med lätt klassning.

Tråden är fri, ni får gärna ställa samma frågor kring ämnet och bolla tankar mm jag följer denna med spänning!
        Ha det bäst!

//Robin

Kommentera

Därför behöver jag ett lägre klassat spö till min 1500C
          Då är du inne på helt rätt spö , Technium är bra fiskpinnar som kastar långt.

Jag har ett -30 gr (M) 9 fot, ett riktigt skönt spö jag kan rekommendera.

Tänk på att dom har en ganska känslig klinga som är exakt klassad ,

Om du köper ett Technium så tycker därför du ska gå upp till -21 gr.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Då är du inne på helt rätt spö , Technium är bra fiskpinnar som kastar långt.

Jag har ett -30 gr (M) 9 fot, ett riktigt skönt spö jag kan rekommendera.

Tänk på att dom har en ganska känslig klinga som är exakt klassad ,

Om du köper ett Technium så tycker därför du ska gå upp till -21 gr.
            Du har helt rätt... någon som vet hur St Croix Wild River är klassat? jag förstår inte deras tabell och mina Google egenskapar tycks inte lösa mitt frågetecken.
            är ute efter 10 fot eller max 10,6 och de har ett sånt och de tilltalar mig..

Undrar om söder sportfiske kan ta in ett sånt? Ser att de säljer St Croix, men inte just det spöt.

Kommentera

För er som fiskar med multirulle och vill ha klinga som är perfekt att kasta långt o drilla med. Men som även är fyrdelat rekomenderar jag Fenwick quadrant ironfeather.
              Dyra klingor tyvärr men de kan man nu köpa billigt på happyangler.se
              Köpte mig själv en klinga av varje klass till multirulle.
              Jag betalade ca 2200 kr för 2 spön som är riktigt bra pris med, tanke på att man åker på att betala mellan 2000-2500 vare sig det är nätbutik eller fysisk butik för ett spö.

Obs bilderna på spöna på sidan är felaktiga, spöt du får hem är modellen med pekfingergreppet.

Kommentera

Annars kan du ju höra med Lundgrens..de har också erfarenhet av dessa spön,St.Croix dårå
                Senast ändrad av ElCamino; 2014-01-15, 18:57.

Kommentera

Jag har ett Wild River på 9,6 fot. Spöt är rätt klassat och lagom på alla sätt och vis samt det kastar lååångt!
                  //T

Kommentera

Nu börjar saker å ting klarna för mig, St Croix är på tapeten men har även andra alternativ jag står inför.. dessa spön växer inte direkt på träd.. drömmen är ju ett 10 till 10,6ft -21g med helaktion.

Kommentera

Det är många som drömmer om det..
                      Jag köpte ett Sjösländan SS Pro 10' 5-30g
                      Men..njae,inget för casting vm direkt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar