Barnspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barnspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Barnspö?

Hejsan,

Nu när äldsta sonen fått nya grejer så vill ju lillkillen (3år) också kasta, han är lite för lite att hantera något av de abumatic vi har och jag har för mig att jag såg ett väldigt litet set på XXL som var i blixten från filmen bilar utförande och blinkade och så. Men jag är ute efter ett sånt litet som inte har massa Disney tema och led-blink.

Har någon ngt tips?

Jag tycker inte att man skall börja med inkapslade rullar även om de är lätta att hantera för barnen! De är mycket sämre och det blir mycket trassel som är väldigt svårt att lösa

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	775,4 KB
ID:	1771568Min grabb (nyss fyllt 5) fiskar själv med en haspelrulle i "2" storlek & ett 180cm 5-12g spö.
      Han byter även bete sjäv (heeela tiden). Jag hjälper till med avkrokning självklart men återsättning vill han fixa själv
      Och visst får han trassel ibland, ungefär lika ofta som jag får det.
      Jag hade nån inkapslad historia med teleskopspö & han tröttnade fort på det..

Jag mår som bäst när jag ser grabben min drilla fisk!
      Senast ändrad av Sikkfisk; 2014-01-20, 21:49. Anledning: Bjuder på en bild också :)
      Bara ett kast till..

Kommentera

Så vad rekommenderas?

Jag började som grabb med abumatic, stora killen (8år) har kört med abumatic. Har funkat hyfsat förutom att de nya lättare trasslar mer än de gamla hederliga lite tyngre. Tyvärr är ju inte barnen så starka och orkar få styrsel i för tunga prylar.

Kommentera

Det finns en "haspelrulle" i abumatic form eller vad man ska säga, istället för att fälla upp bygeln och hålla i linan är det samma teknik som på abumatic dvs man trycker in en knapp eller vad man ska säga! Såg den när jag jobbade på abu garcias lager och märket på den rullen är Shakespeare! Sen om det är något att ha det vet jag inte?

Kommentera

Lägger man några timmar på att hjälpa barnen så lär de sig snabbt hantera en haspelrulle. Började själv med en abumatic men då var rullfästet på spöna något annorlunda så rullen hamnade lägre. Köpte själv ett barnsett med inkapslad rulle men grabben nåde knappt frikopplingsknappen då den hamnade för högt med de raka rullfästen som är på spöna nu.
            Det känns även som att haspelrullen är lätt att få ett bra grepp när runt rullfoten när fisk ska drillas även med barnens små händer.

Kommentera

Lillkillen ska ha en haspelrulle med ett kort spö om jag får bestämma min son kör med en cardinal i storlek 3 till 5 eller 6 fots spö. Han klagar bara när han får 8 fotare eller inkapslat. Han var vid 3 bättre med ett 8 fots haspel än med ett 5 fots inkapslat Shakespeare kit.

Kommentera

Mitt första "riktiga" spö fick jag när jag kanske 8-bast var ett Ron Thomson Steelhead UL med en liten Okuma 1000 haspel på. Haft mycket kul med de settet även på senare år! Men innan dess var det inkapslade varianter!
                Senast ändrad av Tuff; 2014-01-20, 23:20.

Kommentera

Min dotter hade lättare att hantera större haspelrullar (2500-3000 storlek). UL-rulle funkade inte så bra.
                  Sparetime (tror jag det var) här på forumet uppmärksammade mig på det uppenbara. Barnens finmotorik är ju inte på topp i den åldern så större rullar tror jag med på. Hon har ett 2,1 meter långt spö som kastar upp till 20 gram.

Hon lärde sig att kasta på nolltid. Till en början var att få fisk sekundärt. Hon ville kasta, kasta, kasta... och visa att hon kunde kasta lika bra som pappa.

Nu var hon ju 5 år när hon fick till riktigt bra kast.

Annars tror jag ett toppknutet spö kan vara ett bra förstaspö.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-21, 00:05.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Köpte ett set till äldsta, nyss fyllda tre, som han hade i somras. Någon sorts inkapslad shakespeare med spö man kunde köpa som set hos ABU Premium Dealers. Funkade över förväntan, tills en vuxen sabbade rullen bortom lagning. Klart det inte blir något regelrätt kastande, men en hel del piskande eller släpp av betet. Jag tycker man gör dumt i att underskatta barns förmåga att lära sig hur saker fungerar. Så nu har han fått en Silver Max som passar gamla spöt så vi kan träna skipping till sommaren Ge honom verktygen så skall du se att han lär sig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04