nybörjarinköp multipaket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nybörjarinköp multipaket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nybörjarinköp multipaket

Hej!

Jag har just återupptagit en gammal hobby; amatörfiske helt efter eget huvud. Det huvudsakliga fisket kommer att bedrivas från båt i Åmänningen, men visst fiske från sjöstränder lär förekomma.

Eftersom jag har ett gammalt ABU haspelspö som fungerar bra men inte kastar så långt, är jag nyfiken på hur en multirulle fungerar.

Jag bor i Stockholm och har slagit ett par korta lovar på stan, men inte riktigt hittat några klara inköpskandidater.

Det jag sett är framförallt en del ABU-paket med Ambassadeur C3 + spö, alternativt Amb. D5/D6 med spö "på köpet". Prisnivån ligger misstänkt kartellikt från runt dryga tusenlappen upp till runt 1500:-, och det är som ni forummedlemmar säkert vet samma paket som erbjuds på olika håll?
    Egentligen spelar denna prisskillnad ingen roll, och mycket lägre än så här kommer man väl inte för en rulle+spö?

Har försökt läsa mig till vad som är bra på olika forum, men jag får mest intrycket att allt är bra utom det som krånglar...

Är det bara för mig att gå och shoppa det set som känns bäst i handen och/eller ser bäst ut, eller finns det egenskaper/funktioner jag som nybörjare verkligen vill ha, eller verkligen inte vill ha? D-serien förefaller ha tumgrepp för en bromsfunktion, är det en sak man inte vill vara utan?

Jag är inte insnöad på ABU, men lite insnöad på att inte betala mer än ca 1500:- för ett spö + rulle.

mvh Niklas

Eftersom Du är återfallsfiskare och uppenbarligen "tänker efter före", skulle jag rekommendera Dig ett besök i en butik som kan låta Dig prova grejorna innan Du köper, helst med handfast ledning och instruktion hur Du skall hantera grejorna föt att undvika skatbon och trassel.
    Sportfiskebutiken i Täby (Viggbyholms Marina) ligger vid sjön och har den här modellen som koncept, men det finns även andra duktiga handlare.

Jag skulle ta C3 paketet som det är, en tålig och riktigt bra rulle med stor utvecklingspotential.
    Lägg inte på flätlina till att börja med, utan kör med nylon tills Du behärskar grejorna ordentligt.

Multi är roligare!

Lycka till!
    www.utreel.com

Kommentera

En 5500 eller 6500C Rocket är aldrig fel. C3 är oxå helt ok...egentligen samma rulle som Rockets men med annorlunda gavlar. Mekanism osv är detsamma...stabila, lättservade och långkastande. Hittar du ett paket med en C3/Rocket ihop med spö som känns rätt är det bara att slå till. Annars tycker jag att du ska ta ett djupare tag i plånboken o köpa utrustningen i lösa delar. D-serien har en kombinerad magnet/mekanisk broms som regleras via ett å samma reglage. Smart för nybörjare, men ger kanske lite sämre "kontroll" när man väl vant sig. D-serien är oxå relativt ny o obeprövad jämfört med ovan nämnda rullar..vars konstruktion i princip varit opåverkad sedan Åsunden (filur här på forumet) var ung.

Kommentera

Lyssna noga till UT:s och Hippos visdomsord!

C3/Rocket + ett spö med titanringar. Nylonlina inledningsvis och en liten virknål att pilla upp skatbona med kan vara bra att ha. ( Åtminstone för mig som har fingrar modell fläskkorv. )

D-modellerna är antagligen inga dåligt köp men har mera mötts med artiga applåder än stormande bifall. Bifallet lär inte komma förrän rullarna visat sig kunna hålla vad reklamen lovar även efter en längre tids användning.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för tipsen!

Det låter som att beprövat är bäst, och att nylonlina är rätt val till en början.

Får gå och prata lite i en lämplig butik.

Som kuriosa slog jag upp priserna på nätet, och hamnade på detta:

Edit: CS Rocket + Conolon Pure Perf 9" 1995:-
          C3 + Conolon Speed Lock 1695:-
          D5 + Conolon ??? 9" 1499:-

Tydligen blandade jag i min iver ihop en Classicmodell (utan kullager, om jag förstått saken rätt) med C3 tidigare.

Nu dyker ju tanken upp om det senare alternativet är en bra början på att köpa komponenterna löst; man kan ju se det som att köpa rullen löst och ändå få ett kanske hyfsat spö på köpet som haspelrullen får ärva till våren.

Men den tanken kanske mest går ut på att lura prisjaktsgenen?

SS304, innebär det titaniumringar?
          Senast ändrad av sweborn; 2005-07-27, 15:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av sweborn
            Nu dyker ju tanken upp om det senare alternativet är en bra början på att köpa komponenterna löst; man kan ju se det som att köpa rullen löst och ändå få ett kanske hyfsat spö på köpet som haspelrullen får ärva till våren.

Men den tanken kanske mest går ut på att lura prisjaktsgenen?

SS304, innebär det titaniumringar?
            Du tänkte alltså köpa en bra rulle och använda ditt gamla haspelspö? Det funkar men jag är rädd att det inte gör rullen full rättvisa.

Ett modernt haspelspö går väl också men det finns en högst verklig bakgrund till att multirullespön har sina handtag utformade på det sätt de har. Det handlar om balans. Å andra sidan funkar inte ett multispö alls till haspelrullar...

SS304, innebär titaniumringar. Finns varianter på temat och fler märken än Fenwick, ABU och Berkley har sådana.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              Du tänkte alltså köpa en bra rulle och använda ditt gamla haspelspö? Det funkar men jag är rädd att det inte gör rullen full rättvisa.
              Nej, jag tänkte inte blanda in haspelspöt i bilden. Bytet skulle ske först när/om jag köper ett nytt spö till multirullen.
              Men eftersom det inte funkar med haspelrullen faller den tanken

Edit: men det medföljande spöt kan ju fungera jättebra. Jag går och kollar lite nu på varianterna istället för att sitta och fundera.

Edit #2: har varit och pillat lite nu. C3 känns mer robust än D5, som å andra sidan har ett mer diskret utseende. Det spö som skulle följa med D5 i paketet (Conolon D5 heter det) gick inte att hitta i butiken, och någon säljare som ville bli av med en rulle+spö gick heller inte att få tag på. Men det fanns ju en del andra kunder i butiken.
              Senast ändrad av sweborn; 2005-07-27, 17:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av sweborn
                Nej, jag tänkte inte blanda in haspelspöt i bilden. Bytet skulle ske först när/om jag köper ett nytt spö till multirullen.
                Men eftersom det inte funkar med haspelrullen faller den tanken

Edit: men det medföljande spöt kan ju fungera jättebra. Jag går och kollar lite nu på varianterna istället för att sitta och fundera.

Edit #2: har varit och pillat lite nu. C3 känns mer robust än D5, som å andra sidan har ett mer diskret utseende. Det spö som skulle följa med D5 i paketet (Conolon D5 heter det) gick inte att hitta i butiken, och någon säljare som ville bli av med en rulle+spö gick heller inte att få tag på. Men det fanns ju en del andra kunder i butiken.
                förra året köpte jag ett set med D5 och tillhörande spö för 1400 ca. rullen är jag nöjd med, ska lägga undan den som reservrulle i höst då jag tror att en C3:a passar bättre. spöt som följde med var ett 10 fots abu dådå, skönt att kasta med och att drilla på. men det passar inte mitt tunga wobblerfiske så det kommer att hamna i garderoben eller säljas... lycka till med ditt köp.

Kommentera

jag köpte även en d5+ 10fots spö förra året. Spöet lämpar sig kanon till fiske efter HÖ eller dyl. lite för mjukt för att dänga iväg wobblers till gädda med. Men rullen kastar kanonbra och så. Helt klart prisvärt. jag fick ge 1275 för mitt.
                  Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av ulvan
                    förra året köpte jag ett set med D5 och tillhörande spö för 1400 ca. rullen är jag nöjd med, ska lägga undan den som reservrulle i höst då jag tror att en C3:a passar bättre. spöt som följde med var ett 10 fots abu dådå, skönt att kasta med och att drilla på. men det passar inte mitt tunga wobblerfiske så det kommer att hamna i garderoben eller säljas... lycka till med ditt köp.
                    Tack, efter lite support från FRB (vars PM-box är så full att man inte ens kan skicka tackmeddelanden ) har jag riktat in mig på en mer traditionell rulle med magnetbromsar. Då blir det även till att köpa spö separat enligt rekommendation ovan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04