Shimano chronarch 201e7 - Tankar och åsikter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano chronarch 201e7 - Tankar och åsikter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano chronarch 201e7 - Tankar och åsikter?

Jag funderar på att importera en via Ebay då min ekonomi är ganska usel för tillfället, annars köpa någon annan rulle eller en Chronarch begangnat.

Någon av er som fiskat med en? Skall användas till jerkbait och spinnfiske runt 100g.

Väldigt fina rullar, men det är och förblir en "bass-rulle" dvs gjord för lättare fiske. Även om den pallar med påfrestningarna så rymmer den inte så mycket lina av gröve dimension. Finns en Curado 301 som borde vara lämpligare då den har större spole..

Kommentera

Precis som Hippo skriver dom är väldig fina rullar, men de är inte gjorda för att fiska med beten som väger mer än 50-70g även om de är byggda som små tankar.

Det är värt att ta en titt på en Curado 301DSV som man kan hitta på nätet ibland och oftast till väldigt bra priser

//T

Kommentera

Tack för informationen.

Shimano själva rekommenderar den ju annars till beten upp till ca 110g, men det är alltså bara säljsnack?

Kommentera

Jag har en Chronarch 201e7 och har i första hand använt den vid havsöringsfiske med beten mellan 15-30 g......grymt nöjd med den.....kastar otroligt bra......

Den klarar säkert mer än vad jag har utsatt den för men skulle jag enbart ha den som jerkrulle och kasta 100-grammare skulle jag nog välja en annan rulle...detta trots att jag själv tilltalas av tanken att gå mot lättare grejer och kör mycket av mitt eget gäddfiske med en Revo STX...håller mig dock då <80 g...

Den som Hippo nämner är i princip samma rulle men storleken större och säkert bättre lämpad för uppgiften......andra alternativ om du vill ha lågprofil är Lexa 301, Toro 51HS, Toro 51 NaCl

Bland de runda har du bl.a 5601JB, 5501 Pro Rocket.....den senare kan du få ny under 1000-lappen....lite dyrare men väl lämpade är också Calcutta D301 eller Daiwa Luna 253L/300L

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

lita på Hippo! Han lurade av mig en Chronarch en gång, så han har använt en tocken!

Kommentera

Återigen tack för all information.

Det jag undrar över är hur de själva kan gå ut med informationen att den är lämpad för jerkbaitfisket runt 100g och använder den till det bland sina "pro guides" som visserligen är försäljare och sådär men man kan ju tycka att de borde åka på en del reklamationer.

Kommentera

Tror i ärlighetens namn inte att det är så många i sverige som fiskar 100gr jerk med en Chronarch 201E7, mao har de nog inte så mycket reklamationer. Sen har svenska generalagenter, grossister..mm mm en tendens att kalla alla små rullar av LP-stuk för "Ultimata Jerkrullar" eftersom man lever kvar i ngn gammal hävd att en bra jerkrulle av ngn anledning måste vara just liten och LP. Kanske ska vi skylla detta på Anders Forsberg som använde denna typ av rullar i sina första jerk-artiklar i FFA..men jag tycker inte att han ska lida för att ovan aktörer inom försäljningsledet inte har koll på läget..typ!

Kommentera

Jag vet att dessa rullar håller fint (Jag har haft 2 st), så att dom går inte sönder så lätt och jag håller med att det är inte helt korrekt att marknadsföra dom som jerkrullar för beten runt 100g, så kör på med dom tipsen du har fått och du kommer att vara en nöjd rullägare i många år.

Om du har tid, sök efter "Curado 201E7" vilken är nästan exakt samma rulle fast med en annan färg.

//T

PS: Pucktvåå
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-02-10, 13:49.

Kommentera

Har en och dom är kanon för beten upp till 60-70 gram kastar bäst runt 30-40g. Testa den lite på kul till jerks runt 100-150gram men tog av den efter typ 4fisk då jag blev rädd för dens välmående började glappa ganska snabbt. Sen är bromsen allt för klen för att göra ordentliga mothugg med ett styvt jerkspö. Så en bra rulle till abbor och gösfiske även säkert super till havsöring. Tror absolut inte shimano rekomenderar denna till jerk. Kanske nordmark då dom har otroligt skev bild av bade prissättning och vad som lämpar sig till olika Fiske former. Ska du ha shimano gå för nya Calcuttan I 300 eller 400.
                    Lågprofil så finner du daiwa Lexa 300 till lågt pris på Ebay om ekonomin tryter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 997 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13