Någon som testat Fireline Tracerbraid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som testat Fireline Tracerbraid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som testat Fireline Tracerbraid?

Tjena!

Är det någon som testat Fireline tracerbraid 0,14mm? Denna lina är grym och skall tåla vikter upp till 14,6kg...

Tål den 10kg är det inte dåligt det...

Tack på förhand...
    Senast ändrad av Bergarn; 2014-02-16, 22:34.

Jag använder inget annat än TracerBraid till mina haspelrullar. Hur bra lina som helst, även om brottstyrkan kanske inte stämmer till 100%.

Kommentera

Inte nu just 0,14 mm varianten men tracerbraid är extra fel när det gäller vilken diameter man har hittat på.
      Vist är linan stark men den är avsevärt mycket grövre än de flesta andra linor med samma angivna diameter, styrkan stämmer säkert hyggligt, styrkan är för lina utan knut. Men den är ungefär lika tjock som alla andra linor som håller 14,6kg. "Alla" fältlinor har påhittad diameter, eller i alla fall väldigt konstigt mätt, bara det att tracerbraid, och dess syskon är lite extra tveksamma när det kommer till dametern...

Kommentera

Bästa linan jag någonsin använt.

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
          Inte nu just 0,14 mm varianten men tracerbraid är extra fel när det gäller vilken diameter man har hittat på.
          Vist är linan stark men den är avsevärt mycket grövre än de flesta andra linor med samma angivna diameter, styrkan stämmer säkert hyggligt, styrkan är för lina utan knut. Men den är ungefär lika tjock som alla andra linor som håller 14,6kg. "Alla" fältlinor har påhittad diameter, eller i alla fall väldigt konstigt mätt, bara det att tracerbraid, och dess syskon är lite extra tveksamma när det kommer till dametern...
          Nja det vet jag inte om jag håller med om, kör Tracer Braid 0,16 på flera haspelrullar och 0,28 på någon spole. Tittar jag på hur många meter jag får på spolarna och jämför med andra linor verkar snarare Tracer Braid ligga närmare verkligheten när det gäller diametern.
          Att styrkan som anges kanske inte heller stämmer är riktigt, men det är en mycket trevlig lina att fiska med, och riktigt riktigt stark....

Ett exempel är att Flätlinespolarna på ABU Sorö anges rymma 100 meter 0,17 lina. Jag spolade på Tracer braid 0,16 på dessa spolar, 220 meter var inga problem och då var det plats kvar.....

Nu är ju inte det något exakt mått, har tyvärr ingen mikrometer hemma heller..... men det finns linor som har betydligt större avvikelse när man jämför på olika sätt.....

Kommentera

Fireline tracerbraid 0,14mm? Denna lina är grym och skall tåla vikter upp till 14,6kg...
            Enligt fabriksuppgifter är tex en 22kg lina 0:36 mm medan Power Pro 22 kg är 0:32mm sen är dom nog något svagare men det finns i alla fall något att gå efter.

En lina på 14 kg ska enligt fabriksuppgifter va 0:29 mm vilket förmodligen stämmer.

Flätlinor är ganska jämnstarka bara olika mycket felmärkta.

Dom Engelska sidorna tex. Ebay UK har både LB och mm så där kan ni lätt få fram rätt tjocklek och styrka och se hur tokig märkningen är på våra förpackningar.

Jag handlar numera efter kilos märkningen i våra butiker och skiter i mm angivelsen och det brukar bli rätt.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-02-17, 07:56.

Kommentera

Jag har rätat vmc krokar med min 0,28 så visst fan är den stark. Tycker den är slitstark också! Kör den på haspel!

Kommentera

Jag har rätat vmc krokar med min 0,28 så visst fan är den stark
                Hur många Kg tar linan ?

Här är en lista med fabriksuppgifter.

110yd/100m Choice of

10lb-0.19mm

20lb-0.23mm

30lb-0.29mm

50lb-0.36mm

65lb-0.38mm
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-02-17, 08:44.

Kommentera

Det lät bra att ni tyckte om linan, alltså en lina man vågar satsa på då

Tack för alla svar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  277 315 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist