Göra egna gäddtafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna gäddtafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hylsa

Ursprungligen postat av Erikkw Visa inlägg
    Den där verkar intressant, speciellt med tanke på priset. Knyter du eller använder du vajer lås?

Kommentera

Hittade en vajer som verkar intressant på Söderssportfiske, hela 25 meter för 89kr.
      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...s-40-kg-2.html vad tror ni om den här?
      Och vilken storlek på vajerlåset ska man ha?

Kommentera

Ursprungligen postat av Erikkw Visa inlägg
        Tjena!
        Hade tänkt försöka mig på att göra egna gäddtafsar inför kommande säsong. Men har verkligen ingen som helst aning om vilket material man ska använda sig av. Ska man använda fluorcarbon, titanium eller vanlig wire? Vilka dimensioner? Vilka vajerlås är bäst?
        Alla tips välkomnas, kommer mestadels användas till jerk, men även vanlig gäddspinn.

Skitfiske på er!
        Hej Erik Wålberg;

Som lite hjälp på vägen inför vårfisket efter Gädda kan du börja lite försiktigt med att läsa mitt tips 24 av 34 nedan.

24 av 34. Tillverka dina egna gäddtafsar.

Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
          Den kör jag också med. Är helnöjd med den och grymt prisvärd är den också.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 193 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13