Shimano baitrunner 2500? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano baitrunner 2500?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano baitrunner 2500?

Funderar på en baitrunner i mindre modell och såg att shimano har en i 2500 size, någon som testat den och kan ge ett omdömme?

Någon som vill rekommendera andra baitrunners i just mindre storlek?

Skall användas till ismete efter ädelfisk med smäckrare kolfiberklingor (32" medium) än mina "normala" ismete setups, klingan vrider sig om jag använder en multirulle tyvärr så det känns som att en baitrunner skulle vara lösningen.

Har 2 till flötestrolling/abborre, bottenmete sutare, abborre, regnbåge m.m.

Jag är mycket nöjd med mina till det fisket. Problemet att använda normala haspelrullar till korta isfiskespön brukar vara avståndet mellan spolen o första spöringen. Eftersom de inte sitter i linje blir invevningen ryckig (när bygelns linförare är närmast respektive längst ifrån spöt s.a.s.).

Det finns rullar för just detta ändamål (till korta spön med kort avstånd mellan rulle o första spöring), med längre "fot" o vinklad skarpt uppåt mot första spöringen. Jag har 5 st sådana (Accucast ACR-104AC), tyvärr med riktig skitbroms. Men de funkar. Jag har dock inte hittat några sådana med baitrunnerfunktion...
    Senast ändrad av KnudorFnugelfufen; 2014-02-24, 18:17.
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
      Har 2 till flötestrolling/abborre, bottenmete sutare, abborre, regnbåge m.m.

Jag är mycket nöjd med mina till det fisket. Problemet att använda normala haspelrullar till korta isfiskespön brukar vara avståndet mellan spolen o första spöringen. Eftersom de inte sitter i linje blir invevningen ryckig (när bygelns linförare är närmast respektive längst ifrån spöt s.a.s.).

Det finns rullar för just detta ändamål (till korta spön med kort avstånd mellan rulle o första spöring), med längre "fot" o vinklad skarpt uppåt mot första spöringen. Jag har 5 st sådana (Accucast ACR-104AC), tyvärr med riktig skitbroms. Men de funkar. Jag har dock inte hittat några sådana med baitrunnerfunktion...
      Jag kör UL hasplar till alla mina klingor (24-32") för ädelfiske och det fungerar riktigt bra.

Jag har ett st.croix 32" som dock är en aning längre mellan första öglan och rullfästet, en 2000 size rulle har fungerat hyffsat i tester, men det beror slutligen på avståndet mellan foten och spolens nedre kant. Är det avståndet för långt då blir det mycket riktigt ryckigt.
      (Avståndet är alltså det diagonala måttet från fotens kant till den y position som spolens nedre kant har, inte det diagonala avståndet).

Har haft svårt att hitta just det måttet, du har inte lust att mäta?
      Senast ändrad av hewzter; 2014-02-24, 21:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      274 093 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13