Olika fiskemetoder; Vad behöver man till vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika fiskemetoder; Vad behöver man till vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika fiskemetoder; Vad behöver man till vad?

Hej. Jag är intyresserad av att lära mig mer om fiske. Har fiskat sen jag var liten men bara köpt de jag tyckt sett bra ut. Börjar bli lite mer seriös och vill gärna veta vad jag håller på med. Finns det någonsans där man kan läsa om vad som är vad? T.ex, Jerkbait? Dropshot? Vertikalfiske? Hur går det till och vad krävs för utrustning? Jag kanske är helt slut som inte har en aning om nått, men jag vill veta?

Snälla kan någon säga var det finns information utan att behöva söka på allt var för sig? Eller någon som kan förklara lite vad de olika fiskemetorna innebär och vad det krävs för utrustning?

Tacksam för alla svar, även dryga

Svaret på din fråga beror på hur du/man definierar "behöver". Själv fiskade jag på alla tänkbara sätt i flera år med en enkel haspelutrustning bestående av ett 6,5 fots spö och en medelstor rulle med några extra spolar. Med de grejorna spinnfiskade jag abborre, gädda och torsk (i huvudsak), kastmetade, kastade med plastkula och fluga, bondtrollade, vertikalfiskade (fast på den tiden kallades det för pimpling) och drop shottade (fast då hette det inget särskilt men man använde ett lämpligt sänke och hade betet som en upphängare). Det fungerade. Det var inte för alla saker jag gjorde optimal utrustning men, som sagt, den fungerade. Så jag behövde inget mer. Märk dock att detta utspelade sig på 1970-talet då sportfisket ännu inte urartat/utvecklats till den extrema prylsport det nu är så i dag behöver man naturligtvis oerhört mycket mer och dyrare prylar för att fiska. Eller kanske inte?

Kommentera

Ja, det är stor skillnad på vad man "behöver" och vad man behöver.

Ett tips är är att börja med den typ av fiske som man mest har tänkt att ägna sig åt, och skaffa sig en utrustning som passar för det. När man sedan provar andra fiskesätt/metoder/arter kan man använda den utrustning man har (även om den inte är helt optimal för ändamålet) tills man känner om metoden är något man vill fortsätta med... Först då skaffar man sig prylar för detta.

Kommentera

Okej. Någon som kan förklara vad de olika fiskemetoderna innebär? Vad är egentligen vertikalfiske, dropshot, jerkbait osv..? Jag tror jag vet vad Jerkbait innebär man inte helt hundra. Vad finns de för fler fiskemetoder?

Anledningen till att jag undrar är för att jag är förmodligen något av en prylfantast, jag vill ha allt. Jag har mycket fiskegrejer men vet egentligen inte vad man ska ha allt till och det är de jag vill ta tag i nu

Kommentera

Sorry om det verkar lite drygt , men google är ganska fantastiskt

Dropshot
          For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.

Vertikal fiske
          For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.

Jerk fiske

Annars är forumet ett bra ställe att börja läsa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 107 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist