Climax flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Climax flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Climax flätlina

Är på G att inhandla ny lina till haspelrullen. Eftersom spinn/haspel inte är mitt expertområde så ber jag om lite vägledning.

För närvarande har jag en Berkley flätlina som jag tycker ser ut att behöver bytas inför årets gäddsäsong. Vill ju inte riskera att linan går av på grund av gammalt slitage när PB hugger tag i wobblern.
    Har kikat en del på Climax, och ska väl ärligt erkänna att jag inte vet hur det märket är i jämförelse med Berkley.
    Speciellt två linor har fångat mitt intresse.
    CLIMAX MIG EXTREME BRAID
    och
    CLIMAX SALTWATER

Kommentarer kring dessa linor? Bu eller bä?
    Climax Saltwater kan väl vara en fördel om man tänkt sig att även köra vid kusten?

Fireline är väl den lina som ger minst problem på haspel. Så jag skulle rekomendera fireline alt savage gear adrenaline.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

På vilket sett skulle Climax skapa problem på haspelrullen som inte Fireline gör?

Kommentera

Har med linuppläggningen att göra och att fireline är en ganska styv lina. Fireline funkar ju till i stort sett alla rullar medan mjukare/följsammare linor ställer högre krav på rullens linuppläggning. Annars är det lätt hänt att det blir vindknutar på linan.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Climax skapar inte problem på haspelrullar, du kan vara lugn. Däremot är det så att haspelrullar med lite sämre linupplägg skött sig bättre med fireline jämfört med extremt mjuka flätlinor.
          tycker du ska köpa en spole climax mig, fiskade flitigt med den förra säsongen och har bara positivt att säga om den. om climax saltwater är den linan jag tror att det är, så tillhör den de extremt mjuka linorna, och är tillverkad främst med tanke på hög brottstyrka, inte kastegenskaper osv...

Kommentera

Då kanske jag tar och provar Climax i alla fall.
            Värt att prova något nytt ibland.

Kommentera

Var i kontakt med EL-GE och frågade lite kring linorna.
              Climax Saltwater är mer framtagen för havsfiske/båtfiske och inte så goda kastegenskaper. Så den linan ströks snabbt från min intresselista.

Det lutar faktiskt rätt mycket åt Climax miG då den finns på 300 m rulle.

Kommentera

Går i funderingar på att testa Climax miG till min Shimano Technium 2500FD. Med tanke på att senaste inlägget skrevs för över tre år sedan, är det fler som har erfarenhet av linan och vill dela med sig?

Kommer användas främst till spinnfiske från kusten.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Efter 4-5 år av "smygläsning" här på forumet var det dags att regga sig.

Jag har fiskat efter HÖ här på västkusten i 8-9 år nu. Under denna tid har jag kört med Fireline
                  Crystal 0,10 - 0,12. Och för två år sedan gick jag i samma tankar. Kanske skulle testa någon ny lina,
                  trots att jag var nöjd med den jag hade. Med Fireline bytte jag lina inför säsong, och vände på den efter halva. Det blir
                  ca 30 pass i snitt varje säsong, så den håller ju bra. Men valde ändå att testa Climax Mig efter rekomendation
                  av personalen på EL-GE. För mig höll den i 9 korta sommarpass (ca 3 timmar vardera), sen kändes den som en sytråd.
                  All coating var borta och linan trasslade och sög åt sig vatten. Körde då med en Penn Battle på ett SG parabellum, så jag har svårt att tänka mig att det var utrustningen det var fel på, för den funkar än. Jag tog upp detta med personalen.på EL-GE men dom så att dom inte haft sådana problem tidigare. Sen vet jag inte om dom gjort några uppdateringar av linan sedan dess.
                  Sedan dess kör jag åter med Fireline.

Skitfiske.

Kommentera

Jag kan bara hålla med "Dankoolof" här. Tyvärr (eftersom EL-GE också är min lokala handlare...) måste jag säga att denna lina inte håller måttet enligt mig. Det är väldigt ojämn kvalitet på linan och då menar jag saker som diameter (en 0.28 kan nog vara just det ena gången, för att vara gissningsvis 0.35 nästa gång du handlar), slitstyrka, knutstyrka och färgäkthet.

Gissningsvis köper man denna lina billigt i enorma kvantiteter, men tyvärr får slutkunden betala dyrt i slutänden. Jag har köpt min sista rulle Climax och kommer i fortsättningen att hålla mig till Sufix 832 som är min favoritlina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13