Tips på Jerkspö till Big Bandit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Jerkspö till Big Bandit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Upplever du det tillräckligt styvt för att styra större gliders ordentligt?

Hur långt är bakhandtaget från triggern & bakåt?

Kanske ett spö att ta sig en närmare titt på ändå....
    Är super nöjd med min 6,7 kastar bandit & tyngre beten än så .

Kommentera

Inte speciellt orolig för att kasta tunga beten. Det har jag spön som fixar galant. Som jag skrivit tidigare i tråden är det just det här med att styra betena ordentligt utan att spöt svampar. Men jag kanske överskattar problemet utifrån att jag mest kört medelstora jerkar tidigare...

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT
        Daiwa Powermesh...
        Jo, jag skulle ha köpt det som låg ute här på forumet i flera veckor. Men när jag väl fick tummen ur va det sålt...

Kommentera

Hej!

Stick och känn på Daiwa Luna 6,10 - 180g (överklassat)

Är mycket nöjd med mitt och jag fiskar mycket med just Big Bandit passar perfekt för det fisket!

Sen vad gäller spölängd, det är lite som de andra säger ang. längd på handtag vs. klinga.

Mitt tips är att gå till en välsorterad fiskeredskapsbutik och känna lite på prylarna!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Hej!

Stick och känn på Daiwa Luna 6,10 - 180g (överklassat)

Är mycket nöjd med mitt och jag fiskar mycket med just Big Bandit passar perfekt för det fisket!

Sen vad gäller spölängd, det är lite som de andra säger ang. längd på handtag vs. klinga.

Mitt tips är att gå till en välsorterad fiskeredskapsbutik och känna lite på prylarna!
            Har kännt på dom flesta spön. Även om jag bor lite off, tar jag alltid första bästa chans att springa i fiskebutiker. Likaså provkasta om nån polare köpt nåt nytt. Men just spön har jag jävligt svårt att bestämma mig & svårt att bli nöjd med det jag köpt. Rullar & beten är jag inte alls osäker på, men spön ger mig lite smått ångest varje gång, oavsett det är trollingspön, ett lätt haspel till harrfiske eller ett gäddspö...

Vete fan varför det är så. Kanske helt enkelt är svårare med spön? För många felköp som lett till att man betvivlar sin förmåga att välja rätt? För höga krav? Eller för lite fisketid & för mycket tid till grubblerier & internetfiske....?

Kommentera

Tips på Jerkspö till Big Bandit

Grubblerier och internetfiske är nog det som ställer till det för de flesta.
              Håller med dig ang spöval, många gånger så vet man inte riktigt själv vad man är ute efter och sedan så får man så grymt mycket åsikter från sina kamrater här på FS.
              Det är svårt att välja rätt, och särskilt när man inte har möjlighet att testa allt innan köp.

Köpa rulle är betydligt lättare, bara namnet börjar med "A" och slutar med "mbassadeur".

Kommentera

Och fortsätter med "R" och "evo"

Kommentera

Alltså ni har verkligen konstig stavning av Shimano ni två

Jo rullar är ju enklare att bedöma på rent tekniska parametrar, spön är mer personligt.

Kommentera

Jag kan nästan uppleva att jag vill byta spö varje gång jag byter bete. Skulle såklart bli alldeles jävla för omständigt! Men min upplevelse av spön är att de flesta har en väldigt snäv "sweetspot" samt att man vill ha lite olika egenskaper till olika typer av beten. Men jag drar en gräns vid 3 spön med ut i båten. Annars kan jag lika gärna börja böka med trollingmaskineriet igen....

Kommentera

Jag körde tidigare mycket big bandits och det påverkade mig när jag skulle köpa nya grejer. Jag föredrog hög utväxling på rullen och aningen kortare spö (6'-6'6) men den kombinationen kändes inte alls lika bra till beten med mindre glid t.ex buster, pig etc. Då föredrog jag lägre utväxling och längre spön (7'-7'3)

Som du nämnt så är det nog så att alla har olika "sweet spots" om man vill köra ett spö till alla beten så får man nog tyvärr kompromissa en del.

Jag kör just nu ett Strike pro contact -180g (används som allround) blåa serien. Och den svajar lite i toppen men inga större problem. Nästa spö blir nog ett bft roots 6'7 eller 6'9.

Jag är för övrigt 167 cm.
                      Senast ändrad av SimpZeN; 2014-03-29, 02:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 837 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04