Montering/placering och infästning av stingers?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering/placering och infästning av stingers??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering/placering och infästning av stingers??

Hallå!

Jag har aldrig använt stingers tidigare, men tillverkat både det och shallowskruvar under vintern.
    Det jag funderar på inför den stundande gäddfiskepremiären är;
    1. Hur fäster du stingern (enkel eller dubbel) i tafsen? (I beteslåset, i jigghuvudets fästhål, bakom jigghuvudet, eller vart?
    2. Fiskar du med stingern fäst i jiggen med ev av krokarna på trekroken, eller hänger den lös, eller med spike? Kanske en fast och en lös?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
    //F

Jag brukar sätta stingern i beteslåset, det går fort och behöver man byta ut stingern så kan man göra det utan att plocka av jiggen från tafsen.
    Det bästa är om man fäster dem med spike, viktigt att man centrerar dem på magen då dock, på det sättet får man en mycket bra gång på jiggen, när man fäster krokarna direkt i jiggen har jag upplevt att man försämrar gången på betena.
    Också viktigt att du ser till att shallowskruvarna går in centralt i jiggen, annars kan det bli så att de bara snurrar runt.

Kommentera

Sakta i backarna! Detta är totalt olika med olika jiggar, beroende av skallens vikt & nåt helt annat med shallowskruv. Vissa jiggar tål att tacklas lite hur fan som helst. Andra är väldigt känsliga & tappar lätt gången, kantrar osv.

För en komplett guide ska du gå till sportfiskeprylars hemsida, vidare till personalblogg & välja alla inlägg av Jonny Thofeldt. Det du inte lär dig där behöver du inte kunna i ämnet. Mycket utförligt med material, bilder & tillvägagångssätt.

Kommentera

Lånar tråden lite...Har precis fått hem Mike the Pike. Vill sätta dit en stinger men undrar vad man skall ha för stinger? Har sett att det finns någon med en liten skruv eller så så man slipper sätta kroken i gummit, så den istället hänger under betet som på en vanlig wobbler typ. Någon som vet vad de kallas och om de går att köpa färdiga?

Kommentera

Du kan köpa stinger "spikes", exempelvis här http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ger-spike.html

Ursprungligen postat av Randig Visa inlägg
          Lånar tråden lite...Har precis fått hem Mike the Pike. Vill sätta dit en stinger men undrar vad man skall ha för stinger? Har sett att det finns någon med en liten skruv eller så så man slipper sätta kroken i gummit, så den istället hänger under betet som på en vanlig wobbler typ. Någon som vet vad de kallas och om de går att köpa färdiga?

Kommentera

Eller göra själv så slipper du beställa. Bocka till rostfri ståltråd eller ännu enklare klipp av en metkrok. En hulling gör att spiken sitter bättre i gummit, men river oxå lite mer hål i betet när det väl hugger. Finns ju en reklamfilm för Mike på youtube, där du kan se rekommenderat montage av stinger.

Kommentera

Tjena,

Mitt tips på att rigga gummi och tillverka stingers hittar du på http://fiskesyndrom.blogspot.se/2014...itt-gummi.html

Viktigt att tänka på är att olika shadar beter sig olika beroende på storlek på paddel, rund eller smal buk mm. Man får prova sig fram tills man hittar den gång som eftersträvas.
              www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddsyndrom Visa inlägg
                Tjena,

Mitt tips på att rigga gummi och tillverka stingers hittar du på http://fiskesyndrom.blogspot.se/2014...itt-gummi.html

Viktigt att tänka på är att olika shadar beter sig olika beroende på storlek på paddel, rund eller smal buk mm. Man får prova sig fram tills man hittar den gång som eftersträvas.
                Spanade lite på del 1. Det första som slår mig är ju just hur olika känsliga olika jiggar är. Min personliga favorit, Söderjiggen, tycker jag går som en påse skit med stingerkrokarna instuckna i jiggen, om man kör med shallowskruv. Där blir det löst hängande under buken med spikes, upp t.o.m 10 g skalle, 15 g & uppåt sitter de bäst i jiggen. Sen ändrar man gången en hel del genom att flytta stingerkrokarna upp & ner längst jiggens sida.

Svartzonker har en liknande instruktionsvideo oxå.

En enkel tumregel. Ju lättare material du använder, desto lättare kommer det att bli att få till gången. Återigen, olika jiggar är olika kinkiga. Men vill du använda en massa lekanden & extra fjäderringar som adderar vikt & ändrar balansen på en kinkig shad, får du vara beredd att lägga ner mycket tid på att justera & prova dig fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                  Spanade lite på del 1. Det första som slår mig är ju just hur olika känsliga olika jiggar är. Min personliga favorit, Söderjiggen, tycker jag går som en påse skit med stingerkrokarna instuckna i jiggen, om man kör med shallowskruv. Där blir det löst hängande under buken med spikes, upp t.o.m 10 g skalle, 15 g & uppåt sitter de bäst i jiggen. Sen ändrar man gången en hel del genom att flytta stingerkrokarna upp & ner längst jiggens sida.

Svartzonker har en liknande instruktionsvideo oxå.

En enkel tumregel. Ju lättare material du använder, desto lättare kommer det att bli att få till gången. Återigen, olika jiggar är olika kinkiga. Men vill du använda en massa lekanden & extra fjäderringar som adderar vikt & ändrar balansen på en kinkig shad, får du vara beredd att lägga ner mycket tid på att justera & prova dig fram.
                  Du har rätt angående söderjiggen - den är känslig med sin smala kropp och framförallt spetsiga buk. Jag fiskar mest shadar med rundare profil och buk samt enbart shallowskruv. De riggningar som syns på klippen är avsedda för dessa. Hippishake är min favorit och är betydligt mer förlåtande än vad söderjiggen är.
                  www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Kommentera

Känner igen mig i ditt resonemang. Kört en del McRubber som jag upplever som mer förlåtande. Söderjiggen är kinkig att rigga, dyr & ömtålig, men ruggigt genomtänkt & effektiv på stor gädda. Illex Dextershad upplever jag som mittemellankinkig, Relax 9" mer kinkig. Så det har som du säger mycket med jiggens form att göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13