Handske för att skydda händerna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handske för att skydda händerna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handske för att skydda händerna.

När jag är ute och jagar gädda tycker jag ofta det är lite bökigt när man står där med gälgreppet, trekrokar och sprattlande fisk. En och annan gång har man lyckats skär såg på gälarna eller varit nära att få trekrokar i handen. Värst tycker jag faktiskt det är när man gör gälgreppet och gäddan har svalt draget så pass att trekrokarna hänger och dinglar där man har handen.

Ute på marknaden finns handskar som tydligen ska skydda.
    På EL-GE finns Lindy handsken. Hur är den?

Aldrig testat lindy då jag tycker det e lite mongo att dem säljs styckvis och ofta har man ju andra handskar på sig kanske och så ska man helt plötsligt byta handske då man får napp eller har sitt livs fisk sprattlande vid båtkanten. Hade ett par som hette musky gloves tror jag och dem skulle med skydda mot tänder krokar mm men som vanligt då man hade en 10+ på kroken så låg handskarna längs ner i en väska eller liknande hehe.. Då jag verkligen hade dem framme fick jag aldrig fisk så blev smått skrockfull ..

Kommentera

Tag tog en 8 kilos gädda i gälgreppet och den åla sig så jag fick en krok i näven. Det var nog det värsta jag varit med om för gäddan levde rövare i båten med wobbler och mig så ta fick banka den i ren panik vilket jag helst undviker.. Nu håvar jag gäddorna i stället eller e väldigt försiktig om ja skall lyfta i gälgreppet. En Sån hanske e nog en bra och ha.
      Senast ändrad av Kviete floppen; 2014-03-09, 12:02.

Kommentera

Har haft Lindy och de funkade bra men man blir ganska klumpig då de är stela men Du slipper iaf krokar i fingrarna och skärsår, men lite träning så får Du till greppet även med handske. Köpte sedan en liknande från Zalt (den finns inte kvar längre tydligen) var lite kraftigare och jag skulle behållit Lindy istället för att ha gett bort dem som jag gjorde ;-(

Enda nackdelen med dessa modeller är som nämndes att man inte kan ha dem på vid fisket utan man måste lirka på dem vid landningen och är man ensam ombord så kan det bli lite väl spännande att sätta spöt mellan knäna och dra på sig handskarna med en större gädda i linänden, inte bra för blodtrycket milt sagt ;-)

Personligen undviker jag gälgrepp på allt under 5-5,5 kg då kör jag hellre nackgrepp som är enklare och säkrare, men är de över den sizen så räcker iaf inte mina nävar till för att få till ett lås runt nackbenet men det är ju en fråga om hur stora nävar man har ;-)

Kommentera

Man tappar känsla med dom handskarna tycker jag, risken är att man greppar gäddan i gälbågarna iaf på fiskar som inte är några jättar.
          Sen får man tänka på att handsken inte har lika bra skydd på båda sidor, själv har jag gjort mig illa även med handsken på.
          Jag har själv fastnat med handsken i en gädda och det var inte så lätt att komma loss när kroken sitter i både gädda o igenom handsken.

Kommentera

Handskar är lite falsk säkerhet, krokarna brukar kunna fastna och ta sig igenom någonstans, oftast på ovansidan, och just ovansidan är oftast öppen mot krokarna om man tar ett gälgrepp.

Jag hade tur sist det hände, kroken satt bara i handsken men inte i handen. Jag fick av den handsken jäkligt snabbt.

Bästa tricket tycker jag är att titta efter var krokarna sitter, sitter dom långt ut är gälgreppet safe. Sitter dom djupt sitter dom på ena sidan, då gälller det att ta greppet på andra sidan.

Sen blir det lättare med en enkelkrok längst bak och en kraftavbitare i berredskap. Ibland lönar det sig att klippa en krok och ta ut den bakvägen bara för att vara säker.

En bra håv gör det lättare, då behöver man inte stressa med greppet. Stressa är förresten bästa sättet att få det att gå fel.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag köpte en håv i somras, en BFT monster net & det är tamifanimej det bästa jag inhandlat på länge. Sånt jävulskt lugn & ro i båten efter det. Fisken kan stå i håven & återhämta sig medans man meckar med tänger, matta, måttband, våg & i bästa fall karpsäck & kamera. Självklart lyfter jag in fisken med gälgrepp fortfarande, men kan i lugn & ro först utröna hur krokarna sitter. För mig har det minskat skadorna på både händer & fisk. Upplever även att fisken går tillbaka piggare eftersom tiden ovan vattenytan minimeras.

Kommentera

Jag slår också ett slag för håv, jag har en fox rage xl som gör jobbet galant!

Kommentera

Jag körde med den handsken tidigare när jag var osäker på gälgreppet. Det finns både för och nackdelar med den handsken. Den ger skydd för fingrarna, men som någon sade tidigare, så är ovansidan av handen ganska oskyddad. Sen så de väldigt stela och man vet inte riktigt vart man stoppar fingrarna då man inte känner om man stoppar in fingrarna mellan gälbågarna.

Men det är ett bra sätt om man vill öva och försöka få in gälgreppet.
                  "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                  https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Kan tycka man får sämre känsel & koll på läget med handskar. Det är väl en sak om man ska greppa snipor om nacken, men jag är klart skeptisk när man ska in & pilla i gälar & runt gälbågar. Att det svider till lite i fingrarna är ju oxå en signal till dig att du hamnat lite snett & att det kan va läge att justera greppet. Att händerna sen ser ut som skit må vara hänt, men kom igen, är det inte ändå nåt som hör sporten till???

Sen kan man ju ha nåt jobb där det är olämpligt med sår på händerna, så visst...

Mitt råd är att investera pengarna i säkrare landningar & gäddans välmående i stället för i manikyr, dvs köp en vettig & knutlös håv

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04