Havsöringar prylar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringar prylar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringar prylar

Hej.

Jag ska snart iväg och köpa lite havsörings saker och då undrar jag vad jag borde skaffa inför HÖ säsongen?

Vilka drag och bara allmänt om vad som är bra att ha. Ska köpa en liten väska som jag kan bära med mig hela tiden men sen vet jag inte mer Kan även säga att jag fiskar på västkusten

Gärna tips på färg på betena

Tacksam för svar

Själv impulsköpte jag i går ett Rapala Hip Pack just för att kunna ha med det nödvändigaste under mina bompass efter havsöring. Rymmer tillräckligt med beten, de verktyg man kan behöva, ev kamera och annat + en hållare för vattenflaska. Vill man ha ytterligare fickor kan man ju skaffa en sk vadarväst.

Kommentera

Jag brukar använda en flugfiskeväst. Den har plats för att jag behöver och lite till. //T

Kommentera

Fiskat lite drygt 1,5 år sedan ett låångt uppehåll. Här nere längs Blekingekusten har tobisfärger gärna i kombination med vitt funkat bäst för mig oavsett tid på säsongen....... Hanssens stripper och lotus t.ex. men även Toby och en massa andra funkar.......

Click image for larger version

Name:	Öringfavvisar.jpg
Views:	8
Size:	24,6 KB
ID:	1772772

Kommentera

Silver är något av en grundfärg när man bygger upp ett betessortiment för kustöring. Tänk strömming... Silver med gröna eller blå färgaccenter syns bra. Släng alltså ner några långsmala skeddrag i silver i betesasken.

Rött (gärna flouriscerande) syns bra och verkar provocera fram hugg särskilt i kallare vatten. Sätt gärna något rött (en dunklädd trekrok) på draget. Röda kustwobblers ingår i mitt bassortiment, gärna rött i kombination med gult och/eller svart.

Gröna drag/wobblers (tobis) bör man också ha och kanske ett eller annat brunt (tånglake) också. Sedan kan man ha otroligt mycket mer men det jag beskrivit räcker gott.

Vicke, Gladsax och Sandgrävling är bra wobblers. Det finns andra också som säkert är bra men de nämnda räcker gott. Långsmala skeddrag finns hur många som halst. Välj en modell du tror på. Krocodile, tex. Eller Toby. Eller något annat.

Släng i en liten spinnare (silver eller svart) som en joker så har du en komplett lek.

Kommentera

Och till de dagar de inte vill hugga på dina drag kan det vara bra att ha en kastdobb/bombarda och ett par flugor. Även om inte det heller funkar så får man ialla fall upp hoppet själv så man orkar nöta en stund till

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Silver är något av en grundfärg när man bygger upp ett betessortiment för kustöring. Tänk strömming... Silver med gröna eller blå färgaccenter syns bra. Släng alltså ner några långsmala skeddrag i silver i betesasken.

Rött (gärna flouriscerande) syns bra och verkar provocera fram hugg särskilt i kallare vatten. Sätt gärna något rött (en dunklädd trekrok) på draget. Röda kustwobblers ingår i mitt
              bassortiment, gärna rött i kombination med gult och/eller svart.

Gröna drag/wobblers (tobis) bör man också ha och kanske ett eller annat brunt (tånglake) också. Sedan kan man ha otroligt mycket mer men det jag beskrivit räcker gott.

Vicke, Gladsax och Sandgrävling är bra wobblers. Det finns andra också som säkert är bra men de nämnda räcker gott. Långsmala skeddrag finns hur många som halst. Välj en modell du tror på. Krocodile, tex. Eller Toby. Eller något annat.

Släng i en liten spinnare (silver eller svart) som en joker så har du en komplett lek.
              Tack! har ett par röd/svarta vicke som jag ska köra i kallt vatten Tack för hjälpen

Kommentera

Svart/Lila/Silver Vicke......

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                273 468 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13