Ang. gäddtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. gäddtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang. gäddtafs

Hallå! Har börjat göra egna tafsar till gäddfisket (jerk & spinn) och precis börjat grotta ner mig i det. Köpte en plastad vajer på 28lbs för ett tag sen och det materialet har la funkat bra än så länge.

Är egentligen bara ute efter alternativ till vad jag kör med nu, av ren nyfikenhet. Hört begreppen "stel/mjuk tafs", vad betyder det? Är en mjuk tafs elastisk som en nylonlina eller helt enkelt bara böjbar som den jag har? Fördelar/nackdelar?

Vajern jag kör med nu är som sagt i stål med nyloncoating, men har även sett och hört att folk kör med annat. Titanium, flourcarbon, pianotråd... varför föredrar folk olika? Vad är skillnaden? Olika egenskaper lämpat för olika fisken? I så fall vad till vad?

Vore supersjysst om någon ville redogöra för hur det ligger till i tafsmaterialdjungeln. Tack på förhand!

Det finns massor med material till tafsar.
    Vanlig vajer
    Plastad vajer
    Grov nylon
    Flourcarbon
    Titan
    Volfram
    Mfl...

Det beror helt på vad man är ute efter.
    Ska den vara billig?
    Extremt hållbar?
    Enkel att tillverka?
    Tung?
    Lätt?

Sen är det lite beroende på fiskemetod åxå.
    Spinnfiske?
    Jerk?
    Trolling?
    Jigg?
    Osv..

Beskriv så detaljerat du kan vad du fiskar efter samt vilken metod du utför.
    Finns många duktiga här på forumet som har stenkoll på allt vad tafsar rör !

Kommentera

Lånar din lista Henke och skriver hur JAG kör iaf

Ska den vara billig? Nylon, titan. (I mitt tycke så är titan billigare än vanlig wire med tanke på att vanlig wire håller skit och titan kan man köra flera säsonger )

Extremt hållbar? Titan

Enkel att tillverka? Alla i stort sett men i början kan det vara knepigt att knyta grov nylon och FC

Tung? Vanlig wire och titan

Lätt? Nylon och FC

Sen är det lite beroende på fiskemetod åxå.
      Spinnfiske? Titan

Jerk? Titan

Trolling? Nylon

Jigg? FC

Osv..
      Ismete: wire med coting

Detta är inget fasit, detta är bara mina tankar.

Kommentera

Tack! Skulle vilja trycka lite extra på att jag i första hand inte direkt försöker förbättra mitt eget fiske, även om konsekvensen av det kanske kommer som bonus: Jag söker att lära mig mer om tafsmaterial generellt bara, har googlat och kollat en del på youtube, läst i forum, och tycker att det ofta benämns vad för tafstyper som används till ditt o datt men sällan varför?

Det jag vet om tafsar är typ att de ska finnas som ett substitut för yttersta biten lina som lär gå av om en rovfisk skulle sätta dit tanden, och att den bör vara minst 40cm lång så man har lite marginal. Plastad stålvajer är enda materialet jag känner till, och jag vet hur jag ska bära mig åt för att bygga en tafs av det. Så mycket mer än detta vet jag inte.

Om ämnet är för stort/brett och om det finns någon bra infosida om detta så får man gärna länka den så jag kan nörda ner mig lite mer!
        Senast ändrad av Glenner; 2014-03-26, 23:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Glenner Visa inlägg
          Tack! Skulle vilja trycka lite extra på att jag i första hand inte direkt försöker förbättra mitt eget fiske, även om konsekvensen av det kanske kommer som bonus: Jag söker att lära mig mer om tafsmaterial generellt bara, har googlat och kollat en del på youtube, läst i forum, och tycker att det ofta benämns vad för tafstyper som används till ditt o datt men sällan varför?

Det jag vet om tafsar är typ att de ska finnas som ett substitut för yttersta biten lina som lär gå av om en rovfisk skulle sätta dit tanden, och att den bör vara minst 40cm lång så man har lite marginal. Plastad stålvajer är enda materialet jag känner till, och jag vet jag ska bära mig åt för att bygga en tafs av det. Så mycket mer än detta vet jag inte Om ämnet är för stort/brett och om det finns någon bra infosida om detta så får man gärna länka den så jag kan nörda ner mig lite mer!
          Kan skriva en väldigt kortfattad förklaring för ska man gå in på djupet blir jag uppe hela natten.

Titan: titan är otroligt stryktåligt och kinkar, alltså veckar sig inte så lätt som t.ex vanlig stålvajer. Det många ser som ett minus är att den är väldigt dyr i jämnförelse med andra material. Men slår man ut det i längden så är den inte alls så dyr. Jag själv har precis inlett min tredje säsong på samma tafsar och skulle jag använt vanlig stålvajer hade jag säkerligen avverkat 25-30st under samma tid.

Stålvajer: nu kan jag ju bara förklara det jag vet något om och mina kunskaper om vanlig stålvajer är relativt begränsade. Använder det bara till ismetet efter gädda och då smälter jag ihop cotingen så mina tafsar är knytlösa. Funkar även att använda krimps, en metallhyllsa man pressar för att göra tafsarna. Slutligen finns det också knytbar vajer men det är inget jag använder.

Nylon: När jag trollar använder jag nylon för den är lite elastisk till skillnad mot titanen som är helt stum. Lagom grovlek på nylon för gädda tycker jag är 1mm och den knyter jag med en knut som heter perfection loop. Föredrar den knuten för den här aldrig gått upp för mig och man kan byta beteslås om det skulle bli skadat.

FC: Fc är lite styvare än nylonen och helt osynlig under vatten. Det gör den väldigt bra när man fiskar på lite skyggare fiskar så som gös. Fc kan även vara bra när man fiskar efter gädda i väldigt klara vatten.

Där har du en snabb förklaring om dom olika materialen. Tänk på att detta bara är mina tankar om ämnet och det finns nästan lika många uppfattningar om ämnet som det finns fiskare.

Kommentera

Bra där John !
            Enkel men vettig beskrivning på hur det fungerar

Kommentera

Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
              Kan skriva en väldigt kortfattad förklaring för ska man gå in på djupet blir jag uppe hela natten.
              Förstod nästan det, kan tänka mig att det är en halv vetenskap. Men jättebra info, nu har jag lite kött på benen. Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              273 947 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13