Ny Multiplikator from Svangsta in Sweden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Multiplikator from Svangsta in Sweden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av P A
    På tal om "hårdtest"..Filmen kan bli en överraskning för dig.. :o)

mycket lite, vad det gäller dig, förvånar mig.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
      mycket lite, vad det gäller dig, förvånar mig.
      *Ler outgrundligt*

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
        det enda sätt dina rullar får en chans att hårdtestas, är om du lånar ut dom till mig. i o f s kan dom hårdtestas av åsunden också, men då är det bara slagtåligheten som sätts på prov.
        Nu är det ju på det viset att jag även kan stå till buds när det gäller att testa slirbromsen. Bromsen på min lilla röda 1500'a tickade så fint när jag tömde Hippos bäck på Gäddor förra helgen....

Sen "kände" vi lite på Hippos 40'a. Den känns fin! Jag har ställt mig i kö för en sådan. Men den rullen sätter vi upp på "prylkontot". En av varje sort är mottot!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
          Rullen har fått ett kullager (5230) i vardera lagerkopp. Det är dessa kullager som snurrar när spolen släpper iväg lina. Däremot när man vevar in så står dessa lager (liksom spolaxeln) stilla.
          Tror ni det går att uppgradera "Clasic modellerna" (C3,C4,Rocket) med dessa 5230 kullager?

Kommentera

Ursprungligen postat av patrik j
            Tror ni det går att uppgradera "Clasic modellerna" (C3,C4,Rocket) med dessa 5230 kullager?
            Nej tyvärr går inte det med de rullarna. Anledningen är att lagerkopparna hos dem består av fastnitade "bussningar" som tar upp den plats som kullagren behöver.

Kommentera

Foxxen

Den nya ambassadeuren ingår i "nostalgiserien" och benäms ABU Ambassadeur Record Series. Den kommer i fyra varianter betecknade RCN 40, RCN 50 samt tvåvarianter av RCN 60 (orginalspole och Wiffle Spol).
              Har haft turen att få provfiskat både 50 och 60-modellerna (med tumtangent). Måste säga att detta är klara tio poängare och något av det bästa jag provat från ABU. Framförallt har ABU lyckats att få en riktigt fin känsla i rullarna. Bra jobbat Svängsta

Kommentera

Ursprungligen postat av ABU
                Den nya ambassadeuren ingår i "nostalgiserien" och benäms ABU Ambassadeur Record Series. Den kommer i fyra varianter betecknade RCN 40, RCN 50 samt tvåvarianter av RCN 60 (orginalspole och Wiffle Spol).
                Har haft turen att få provfiskat både 50 och 60-modellerna (med tumtangent). Måste säga att detta är klara tio poängare och något av det bästa jag provat från ABU. Framförallt har ABU lyckats att få en riktigt fin känsla i rullarna. Bra jobbat Svängsta
                Jag har bara känt på en RCN 40 än så länge och då enbart torrvevat den. Tycker också att det är en fin rulle som bygger på den klassiska Ambassadeurdesignen. Rent tekniskt är det ju dock bara en smärre uppgradering av de befintliga modellerna.
                Hoppas nu bara att ABU satsar lite på den här rullen vad gäller reklam mm. Det skulle ju vara skönt som omväxling att slippa se plastiga D5'or i all reklam....

Men hur länge ska vi tro att funktionen sensibrake kommer att finns kvar ? Vem minns idag den gamla fantastiska (enligt reklamen) innovationen Automag. Eller lite senare Anti Backlash System (jo den minns man nog eftersom den inte är så värst gammal), och den fortfarande i produktion "Smart Mag Brake" (som ABU fortfarande tror är något positivt...). Alla är de funktioner som gör sig jävligt bra i reklamen men som egentligen inte innebär något tekniskt framsteg. Tvärtom är det ofta rejäla kliv bakåt i strävan att göra rullar för barn. För tro mig, ungdomar och vuxna kan mycket snabbt lära sig kasta med en vanlig multirulle bara man kunde få vettiga instruktioner med rullen.
                Sensibrake har dock inget med detta att göra eftersom det inte är en funktion som påverkar kastegenskaperna. Kunde bara inte låta bli att älta gamla menlösa funktioner

Kommentera

Foxxen

Jag håller med till fullo (FRB). Jag kanske inte är den objektive fiskare som behövs vid inlägg av det här slaget. Då jag sedan många år är en hängivet Ambassadeur "freak". Jag tror dock att det är helrätt av ABU (jag har inga kopplingar till ABU mer än som rullkund) att satsa på lite nostalgi, som den nygamla record loggan på de nya rullarna. Där har ABU nått som konkurrenterna saknar. Jag tror helt klart på detta koncept istället för att som för ett antal år sedan glida iväg i diverse porcheinspirerade rymdskapelser.
                  På tal om rullinovationer vad hände med den digitala linräknaren till 6000 modellen (6000 Line Counter),och den spakbromsade 6000 modellen (6000 Lever Drag).

Kommentera

Jag ser nu i efterhand att mitt senaste inlägg kan tolkas som att jag inte har några större sympatier för ABU och att jag gärna dissar vissa av deras rullar. Så är absolut inte fallet. Att de har gjort en del roliga konstruktioner går ju inte att komma ifrån men samtidigt är det viktigt att de försöker utveckla nya produkter. För bland alla innovationer så kommer det alltid fram något bra och ABU har trots allt en ganska bra träffprocent. Däremot stör det mig otroligt mycket hur man marknadsför dessa missfoster och hur man ibland helt glömmer bort att promota riktigt bra lösningar. Samtidigt som t.ex. AB-rullarna fanns så gjorde man även en riktig höjdarrulle i form av 5500 CS MAG Elite. Den hamnade helt i skymundan i marknadsföringen trots att den var en mycket bättre rulle även för nybörjare. Dessutom är det en riktigt bra kastmaskin även för erfarna multifiskare.
                    År 2000 kom man ut med en ny reglerbar centrifugalbroms som heter IVCB. En gammal uppfinning med patent redan från början av 80-talet. En fantastiskt bra kastbroms som man endast gav chansen i en rulle som inte tålde saltvatten.... Förhoppningsvis får vi i framtiden se några modeller av klassiska Ambassadeurer med denna typ av broms. Men det kanske måste till lite pensionsavgångar på ABU innan dess......

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                      Men det kanske måste till lite pensionsavgångar på ABU innan dess......
                      Jag tror dessvärre det är resultatet av pensionsavgångarna vi ser...
                      Kontruktionsavdelningens medarbetare verkar i alla fall ha slutat fiska och det var länge sedan de kom fram med något nytt som varit robust nog att överleva sin 5årsdag.
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 630 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist