Hur ställer jag in dubbla bromsar på multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ställer jag in dubbla bromsar på multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ställer jag in dubbla bromsar på multirulle?

Har köpt mitt livs första lågprofilare, en Gunki BC200, känner mig dock lite osäker på hur man ska använda sig av de dubbla bromsarna. Om jag har förstått det rätt har rullen alltså magnetisk broms och centrifugalbroms.

Har jag förstått det hela rätt om jag säger att magnetbromsen bromsar rullen på låga varv och centrifugalbromsen på höga varv? Försöker bli klok på hur jag ska ratta för att det ska passa min (bristande) teknik.

Var ut och provade ett par timmar här om dagen, gick hyfsat, men så fort man fläskade på med kasten så blev det ett par skatbon.
    Senast ändrad av Quivertip; 2014-04-16, 16:21.

Den har mekanisk broms (på vevgaveln) och magnetisk broms (på andra gaveln). Den mekaniska ger ett konstant motstånd, alltså samma vid låga och höga varv. Den magnetiska bromsen har ingen eller liten effekt vid låga varvtal (invevning) men bromseffekten ökar med ökat varvtal. Sätt den mekaniska så att spolen inte övervarvar för mycket om du "knycker" ut lite från rullen lina från rullen och laborera sedan med den magnetiska bromsen tills det känns okej att kasta. Den magnetiska bromsen ersätter ju en vanlig centrifugalbroms som sitter i till exempel en klassisk ambassadeur.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Skruva åt den mekaniska bromsen så att rullen sakta släpper ut lina vid frikoppling.
      Då vet du att du har rätt inställd m-broms i förhållande till ditt bete.
      Det finns ingen universal inställning, det är nästan så att varje bete har sin optimala inställning.

Ps. det tog mig ca 300 m trasslad lina innan jag hittade m-bromsen på min första multirulle.

Kommentera

Ett gott råd är väl att inte "fläska på" när du kastar. Min känsla är att multirullar mår bäst av lugna, kontrollerade men kraftfulla kast. Av någon underlig anledning hjälper det också att vrida rullen så att veven pekar uppåt eller nedåt (nedåt för mig med vänstervevade rullar) i kastet.
        Nu har du den rulle du har och jag vill inte trycka ner dig i skorna. Det går säkert att lära sig kasta utan för mycket trassel även med en magnetbromsad rulle. Men jag har haft väldigt svårt för det... Kanske jag som är dum och talanglös, men faktum är att det är en helt annan sak med mina runda ambor med centrifugalbroms. Jag köpte en promax billigt inför generationsbytet, tanken var att den skulle användas för vertikalfiske, men nu blev det inte så och i stället har den fått tjänstgöra på två olika spön, ett 15-40 gram och nu ett 7-20 gram. Och den har alltid berett mig bekymmer... Men erfarenheten har sagt mig att det är bättre med hyfsat löst åtskruvad mekanisk broms så att bromsverkan inte blir för stor i utkastet.Då tenderar betet att gå snett neråt i stället för att göra en kastbåge och rullen övervarvar när betet slår i vattnet. Linan ska löpa tämligen lätt när du frikopplar, sedan kör jag med fullt åtskruvad magnetbroms för att sedan succesivt släppa av på den för att kastlängderna ska bli något så när anständiga... Och förhoppningen är väl att någon gång under sommaren hitta bromsläge och teknik så att man slipper sitta med virknål och försöka lirka ut skatbon som låst linan.
        Så låt oss förtröstas tillsammans. Det finns säkert tricks även för magnetbromsade rullar! Men ska du köpa fler rullar så satsa på sådana med centrifugalbroms, min erfarenhet är att det besparar en många bekymmer.
        Skitfiske!

Kommentera

Jag fiskar med en Revo SX (magnetbroms) jag ställer generellt mekaniska bromsen precis så att spolen inte glappar, eventuellt lite hårdare om jag kör svårkastade beten eller i kraftig motvind. Sen börjar jag med i princip max magnetbroms och släpper på den efter som tills jag känner att det börjar bli besvärligt att kasta. Bättre att köra med mycket magnetbroms och lite mekanisk broms än tvärt om.

Sen börja inte med för lätta beten, skulle gissa att 15g och upp är lagom att börja med.

Ett tips till för att spara en hel del huvudvärk när det går åt skogen

Jag vet inte riktigt varför men det fungerar, man ska inte fatta allt

Kommentera

Tack för alla svar. Jag är inte ovan att fiska med multirulle, men tidigare har jag bara fiskat med rullar som t.ex. Amba 5601 och har inte haft problem att fläska på stora jerkbaits. Men den här lilla lågprofilaren ger mig huvudbry.

Sen är man väl rätt rostig överlag med multi, märker själv att jag knycker iväg kasten... Det går liksom av bara farten när man bara använt haspel de senaste två åren.

Kommentera

Jag har nån rulle med alla 3 bromssystemen, men fiskar mest med rullar som har bara mekbroms/centrifugal. Ställer alltid av så mycket broms jag bara törs & så bromsar jag med tummen mot spolen istället. Rätt eller fel? Har ingen aning, men det funkar bäst så för min del.

Sen tycker jag det är helt suveränt med gavlar som går att öppna snabbt & enkelt utan verktyg. Vill man kasta beten i ett brett viktspann är det kanon när det går smidigt att komma åt centrifugen...

Kommentera

De olika bromarna fungerar vid olika varvtal och acceleration.

Den mekaniska är den enklaste och ger konstant friktion och bromsar spolen när betet slutar att dra ut lina. Verkar när varvtalet på spolen behöver gå ner. Som nybörjare fick jag rådet att laborera med den här bromsen för att förstå mig på rullen. Det var ett gott råd. Tuffa killar använder tummen i stället.

Centrifugalbromsen verkar endast när rullen accelererar. När spolen väl har gått upp i varvtal snurrar den på och bromsar inte. Alltså är den viktig i början av kastet. I och med de nya stumma flätlinorna har den blivit viktigare då rullen till följd av detta accelererar snabbare. Vilket givit en produktutveckling av dess bromsar.

Den magnetiska bromsen ökar kraften linjärt med hastigheten på rullen. Den ersätter alltså inte centrifugalbromsen, men hjälper alltså till så att det inte blir för mycket fart på rullen.

Kommentera

Mekaniska bromsen ställer jag alltid så att spolen glappar lite. Ctrifugal lr magnetbroms ställer ja så lågt att ja kan kasta problemfritt.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 452 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13