Fråga om CS Pro Rocket 5500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om CS Pro Rocket 5500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om CS Pro Rocket 5500

Jag har en CS Pro Rocket 5500 som jag köpte för att använda till jerk fiske.
    Jag skulle plocka isär den idag för att kika hur den såg ut invändigt och smörja den lite. En sak såg lite konstig ut i den ( se bild ) Vad jag förstår ska det sitta 2 st sånna där hylsor eller va man kallar det för i rullen. Men det sitter bara en där så min fråga är va dom är till för ?

centrifugalbroms

Kommentera

Bromsvikter så att spolen inte ska överspinna.

Kommentera

Är det viktigt att man har dom eller kan man låtabli ? kastar man inte längre utan dessa ?

Kommentera

man brukar kasta längre utan dom men spolen övervarvar lättare. 2 är orginal. en duger fin fint. tar du bort båda så ska det vara bra mycket lättare att få ett "skatbo"
          Fish On!

Kommentera

Det skall sitta en på varje pinne, och Du behöver båda annars blir Du bara ledsen i längden.
            Kör Du med flätlina är det nära nog nödvändigt att byta brickan med spröt och vikter mot den som sitter på C3an och använda ett par av de största vita vikterna.

Försök eftersträva minsta möjliga mekbroms, för det som att köra bil med handbromsen i.
            När Du använder de beten Du brukar använda, skall centrifugalen vara kalibrerad så mekbromsen står på noll vid vindstilla och sen kan man ansätta den alt eftersom motvinden ökar.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
              Det skall sitta en på varje pinne, och Du behöver båda annars blir Du bara ledsen i längden.
              Kör Du med flätlina är det nära nog nödvändigt att byta brickan med spröt och vikter mot den som sitter på C3an och använda ett par av de största vita vikterna.

Försök eftersträva minsta möjliga mekbroms, för det som att köra bil med handbromsen i.
              När Du använder de beten Du brukar använda, skall centrifugalen vara kalibrerad så mekbromsen står på noll vid vindstilla och sen kan man ansätta den alt eftersom motvinden ökar.
              Vart får man tag på nya vikter och hur mycket bättre blir rullen? Har en 6500 som jag tycker är lite kinkig att kasta 60g + med.

Kommentera

det brukar ju alltid följa med ett par vita och ett par svarta. dom vita är orginal som ut påpekat och dom svarta väger lite mindre. Ligger i påsen då man köper rullen, tillsammans med verktyget och oljan. Annars är väl abu ett hett tips att ringa till och höra med. kan inte kosta många kr, speciellt inte om dom skickar det med brev.
                Fish On!

Kommentera

UT säger att det skall sitta en vikt på varje pinne. Vad händer om man bara har en vikt på en pinne? Jag har plockat bort vikterna på mina rullar och har bara 1 vikt på en pinne. Tycker att rullen kastar längre . . . Men det kanske är ett felaktigt intryck. Det kanske är så att man skall ha tillräckligt med centrifugalvikter och minska den mekaniska bromsen . . .

Kommentera

Ursprungligen postat av Seatrouthunter
                    UT säger att det skall sitta en vikt på varje pinne. Vad händer om man bara har en vikt på en pinne? Jag har plockat bort vikterna på mina rullar och har bara 1 vikt på en pinne. Tycker att rullen kastar längre . . . Men det kanske är ett felaktigt intryck. Det kanske är så att man skall ha tillräckligt med centrifugalvikter och minska den mekaniska bromsen . . .
                    Du känner rätt, rullen kastar längre med bara en vikt. Markant faktiskt.
                    Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 490 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist