Vilken rulle? (haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle? (haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker 79cm låter vettigt men tänk på vilket drag son du tänker använda. Många öringdrag vispar upp i ytan eller snurrar när det går för fort. Hade tidigare en revo Rocket multi som tog in 90 cm och skulle användas vid driftfiske i varmt vatten. Sålde den efter två pass då alla drag gick uselt hur sakta jag än vevade. Läxan är kör hellre långsam rulle som funkar vid kallvattenfiske och veva på när det behövs. I min värld är 70 cm/vevtag en bra allroundkompromiss.
    Senast ändrad av harlequine; 2016-06-08, 11:58.

Kommentera

Ännu en fundering (denna gång sittandes på ett skånskt tåg).

Tidigare funderade jag på en Daiwa Caldia 3000 - en rulle med många finesser (+ reservspole) och hela 7 kg i max bromsverkan.

En Daiwa Lexa 2500 HS har ju färre finesser (+ saknar reservspole) men "bara" 4 kg max bromsverkan.

Jag har hittar Caldian för dryga 1600 kr och Lexan för dryga 600 kr.

Hur tänker ni kring detta med bromsverkan? Kanske specifikt när det kommer till fiske efter havsöring.

Jag kan ju uppgradera Lexan med carbon matrix-bromslameller men är rädd att den inte är byggd för den maximala bromsverkan som kan uppstå om jag drar sliren för hårt...
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-07-08, 18:49.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

En bekant till mig körde sin lexa 4000 i nordnorge å drog sej torsk etc upp till 10kg. Inga problem

Kommentera

1000 blir absolut inte för liten. Vi har en tendens att överklassa vår grejor i Sverige.

En Shimano Stradic ci4+ 1000 eller en 2500 är en kanonrulle för ditt ändamål.

Dessutom en av de lättaste rullarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
            En bekant till mig körde sin lexa 4000 i nordnorge å drog sej torsk etc upp till 10kg. Inga problem
            Pratar vi haspelrullen eller multin?
            Multin vet jag är urstark för att vara lågprofil. Det som oroar mig är att haspelrullen redan i 2500-storlek (i förhållande till 3000-rullen som inte har samma rullhus och väger omkring 60 gram mer) går ner 50% i bromsverkan vilket kan indikera klenare drev...

Kommentera

Haspeln så klart stl 4000 (400 heter multin)

Kommentera

Buster, jag är lite trött i huvudet... Har ju en Lexa 300 (multi) själv...

Det skiljer ju nästan 100 gram i vikt mellan 3000 och 4000-storlek på Lexa (haspel) och en 4000 är en ordentlig pjäs på 420 gram.

Efter lite googling hittade jag denna tråd där en kille fiskar 20-kilospjäser med en Lexa 3000:
                Hi everyone,Looking at getting a new 2500 or 3000 size reel for a lightweight spin set. Would like to...

Då borde jag klara mig bra till havsöring (från kusten) med en i storlek 2000 eller 2500 och bromsverkan på max 4 kg. Jag tror det passar bra till spöet (upp till 36 gram i kastvikt).

Jag nojar nog lite väl mycket och till det riktigt tunga fisket efter havsöring/lax har jag ju annan utrustning.

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                1000 blir absolut inte för liten. Vi har en tendens att överklassa vår grejor i Sverige.

En Shimano Stradic ci4+ 1000 eller en 2500 är en kanonrulle för ditt ändamål.

Dessutom en av de lättaste rullarna.
                Silverfisk, jag håller med dig, de flesta fiskar med starkare och tyngre utrustning än vad som behövs. Ofta dimensionerad utifrån den största fisken som simmar i vattnet.

Jag har en förkärlek till Daiwa och är ute efter en rulle mer anpassad till saltvatten (än de jag redan har). Lexa, Freams, nya Exceler och Caldia har ju förseglade rullhus (antingen "oil sealed" eller "mag sealed").
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-07-09, 00:27.

Kommentera

Har sett klipp från Daiwa Australien när de kör sailfish med våran legalis rulle, så då kan du lugnt bromsa allt vi har i Norden med lexa rullen :-) ballistic är annars en fin SW rulle

Kommentera

Valet föll på en Daiwa Freams 2500A (något sånär anpassad till saltvattenmiljön) som väger 265 gram och lirar bra med mitt öringspö. En lättare rulle funkade inte då utrustningen blev rejält framtung.

Att rullen tar in 72 cm lina per varv med veven tror jag blir perfekt till öringfisket. Dessutom är utväxlingen relativt låg (under 5:1) vilket jag gillar.

Tack för alla tankar och idéer ni gav mig efter min trådkapning...
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-07-17, 01:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 295 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13