Reda ut benämningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reda ut benämningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reda ut benämningar

Har 0 koll på vad allt betyder så jag ber om hjälp. Har börjat fiska igen och håller på att fördjupa mig. Jigg fiske är det som jag kommer att hålla mig till samt en del mete/Botten Mete.

På mitt ABU spö står det så här
    ABU Garcia 500Series (570 2M)
    7-214cm Medium Action 10-30
    40534 Designes by Abu Garcia Sweden D9

Rulle: Titan4 (Designes by Abu Garcia)

Är detta nått att ha till Jigg eller blir det en uppgradering om jag inskaffar mig detta spö? (Har ingen lust nu i början att slänga ut mer pengar för tillfället där av priset) Tänkte mig det som är 213cm, eller ska man ta det på 183cm.

http://www.happyangler.se/sv/fiskese...eset/p/780298/

Tack på Förhand!
    Personbästa

Regnbåge: 1170g 2015
    Gädda: 1.5kg 1999
    Abborre: 500g 2014
    Spegel Karp: 7520g 2015

7-214= 7 fot lr 214cm och 10-30g är kastvikten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vad ska du fiska efter för fisk och hur stora jiggar ska du använda?

Kommentera

Man behöver inte köpa nytt spö för att jigga lite.
        Jag tycker du ska börja jigga med det spöt du har och om du gillar fiskeformen så kan du investera i ett dyrare/finare/bättre spö senare om du fastnar för det fisket.
        Lämplig dragvikt är ju som nämnts 10-30 gram så håller du dig inom det spannet är det nog lugnt. Onödigt att lägga ut pengar om det sen visar sig att du hellre gör nåt annat.

Fast du ska ju såklart göra som du själv känner :-)

Kommentera

Man kan jigga med vilket spö som helst. Bara att testa. Har själv gjort misstaget att köpa nya grejer för att testa nåt nytt för att sen inse att de inte va min grej. Så testa först o handla sen. Då har du förhoppningsvis märkt om du vill ha styvare lr mjukare spö,längre lr kortare.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Okey jag köttar på med det jag har

Magnus: Jag tänkte fiska Aborre med jigg samt även så blir det en del Regnbåge, fast det brukar jag mest bottenmeta med Biltema pinnen. Det jag har idag i strl är 3" jigg, vet inte vad dom väger men det är Relax jiggar bland annat samt jag har några 9cm Shad jiggar. Använder skallar från 7g-15g.

RuffHäxa: Jag kör lite på ditt spår, jag nöter på det jag har så får vi se, var och kollade på BFT spö och det var riktigt nice, tills jag kom åt prislappen så ställde jag tillbaka spöet väldigt försiktigt, sa till sambon med ett hånflin och pekade på lappen "Tidig 40års present?" vi gick ut från affären efter det. xD
            Personbästa

Regnbåge: 1170g 2015
            Gädda: 1.5kg 1999
            Abborre: 500g 2014
            Spegel Karp: 7520g 2015

Kommentera

Spöet bör funka hur bra som helst för spinn- och jiggfiske med beten inom det angivna viktintervallet. För övrigt ska man ta allt som står på spöna med en nypa salt. Jag litar i alla fall mer på mitt eget omdöme än vad som står angivet. Ibland stämmer tillverkarens uppgifter/rekommendationer men rätt ofta är de "way off". Särskilt skeptisk ska man vara när det anges att spöet har ett mycket brett register, tex att det klarar betesvikter från 5 till 30 gram. I och för sig KAN man säkert (om man vet vad man gör) kasta ännu tyngre beten med spöet men att det arbetar effektivt inom hela det angivna registret är mindre troligt. Mer intressant är vad den ideala kastvikten är (men det får man oftast prova sig fram till).

En luring med de moderna, lätta, kolfiberspöna är att de känns styva när man viftar med dem i butiken (dvs utan belastning) men kan upplöevas väsentlig annorlunda när de belastas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              272 821 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13