Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddspin funderingar...
Collapse
X
-
Nu kan jag inte hålla med Silverbågen längre. Det är 300 storleken som du ska titta på. I praktiken, vid vattnet, kommer det att visa sig att det är de små skillnaderna kan vara avgörande.
Spolen på en 200 är för liten i diameter för såpass stora beten och då en 200 kan ha en tendens att bli nervös, då kommer man att behöva aktivera extra c-vikter och osv ... Ni kan räkna ut själva vad jag kommer att säga.
Konstruktionsmässigt är en curado 200D en tank och den kommer att klara uppgiften utan problem och även en 200E kommer att göra det. Jag har testat det under många tillfällen under den tiden jag fiskade mkt med curadon
OK, visst 200 storlek kan fungera, men 300 storleken är som gjord för det.
//T
PS: OK, då såg jag att Silverbågen ändrade texten lite .... sorry manSenast ändrad av tonyex; 2014-05-08, 20:13.
Kommentera
-
En annan rulle som kan vara något enklare att hitta är Ambassadeur Revo Inshore.
Säljs inte ny längre men beggad brukar kunna dyka upp ibland.
Den rullen är riktigt bra och även den passar klockrent på ett Edge !
Jag vet det då jag äger en sådan, samt en Curado 201DHSV...
Kommentera
-
Om du älskar runda rullar men ändå kikar på shimanos Curado så tycker jag att du istället bör vända blicken mot deras Calcutta 201D eller 301D.
Om du går på rekommendationerna och skaffar dig Edge (Westin) Powercast, som är ett ganska smäckert spö, så skulle jag välja 201:an. Spöt och rullens begränsningar i kastvikt ligger också ganska lika..
Har kört samma kit och det är en riktigt trevlig kombo.
Ska du fiska mycket beten runt och över 100 g tycker jag dock att du bör satsa på ett lite kralligare spö och en 301D istället.
Att försöka leta reda på en Curado 201DHSV som det tipsas om kan bli en riktig spökjakt. Tog mig månader att hitta en sådan i bra skick och billigt blev det inte heller..
Lycka till med valet!Senast ändrad av Gobben; 2014-05-08, 20:19.
Kommentera
-
@ Gobben: Jag trodde nästan att du skulle skriva så här: "... vända blicken till en 2014 Calcutta Conquest 201" haha.
Calcutta D modeller är riktig bra rullar och dom är värda varenda öre man betalar för dom.
//T
Kommentera
-
Haha.. man bör ledas in i fördärvet sakta men säkert. Curado D/E/I(!?)/Calcutta är mycket bra plattformar att börja frånUrsprungligen postat av tonyex Visa inlägg@ Gobben: Jag trodde nästan att du skulle skriva så här: "... vända blicken till en 2014 Calcutta Conquest 201" haha.
Calcutta D modeller är riktig bra rullar och dom är värda varenda öre man betalar för dom.
//T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggNu kan jag inte hålla med Silverbågen längre. Det är 300 storleken som du ska titta på. I praktiken, vid vattnet, kommer det att visa sig att det är de små skillnaderna kan vara avgörande.
Spolen på en 200 är för liten i diameter för såpass stora beten och då en 200 kan ha en tendens att bli nervös, då kommer man att behöva aktivera extra c-vikter och osv ... Ni kan räkna ut själva vad jag kommer att säga.
Konstruktionsmässigt är en curado 200D en tank och den kommer att klara uppgiften utan problem och även en 200E kommer att göra det. Jag har testat det under många tillfällen under den tiden jag fiskade mkt med curadon
OK, visst 200 storlek kan fungera, men 300 storleken är som gjord för det.
//T
PS: OK, då såg jag att Silverbågen ändrade texten lite .... sorry man
Det är lugnt Mr T.......kollar du in TS inledande inlägg så skall du dock se att här handlade det om beten upp till 100 g och med huvudfokus på 60-80 g.....då tycker jag åtminstone att DPV:n jag har är fullt tillräcklig........har idag varit ute och dängt 6-tums pig, BJs...Spigg etc i just precis det viktintervalet med DPVn och tycker att den sitter som handen i handsken för just det ändamålet... Men det är jag det....
/S
Edit: eftersom jag även har en Calcutta 201D som nu kom på tal så kan jag bara flika in att jag tycker att DPVn gör sig bättre i intervallet 60-100 g än Calcutta 201D som jag tycker lirar bäst i 40-80 g....återigen min subjektiva uppfattning based on hands on experience....
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2014-05-08, 20:44.
Kommentera
-
haha ...... eller man gör tvärtom och börjar med en topprulle på en gång!Ursprungligen postat av Gobben Visa inläggHaha.. man bör ledas in i fördärvet sakta men säkert. Curado D/E/I(!?)/Calcutta är mycket bra plattformar att börja från
//T
Kommentera
-
hehe, inga prob. Det är värt att säga att en 300D/E är knappt större än en 200D. Det kan man se på en av mina gamla bilder ....Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggDet är lugnt Mr T.......kollar du in TS inledande inlägg så skall du dock se att här handlade det om beten upp till 100 g och med huvudfokus på 60-80 g.....då tycker jag åtminstone att DPV:n jag har är fullt tillräcklig........har idag varit ute och dängt 6-tums pig, BJs...Spigg etc i just precis det viktintervalet med DPV och tycker att den sitter som handen i handsken för just det ändamålet... Men det är jag det....
/S
//T
Kommentera
-
Hm, konstigt. Min 201D är bra mkt stabilare än mina gamla curado 200 ....Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
Edit: eftersom jag även har en 201D som nu kom på tal så kan jag bara flika in att jag tycker att DPVn gör sig bättre i intervallet 60-100 g än 201D som jag tycker lirar bäst i 40-80 g....återigen min subjektiva uppfattning based on hands on experience....
/S
... men om jag kliver över 70-80g , då tycker jag att 300 storleken är att föredra ändå oavsett om det är en curado eller en calcutta. Detta har att göra med spolens dimensioner , balans på spöt, vilken lina har man på rullen, osv.
//TSenast ändrad av tonyex; 2014-05-08, 20:45.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 713 visningar