Knäckt spö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knäckt spö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knäckt spö...

Hej,

Dagens fisketur blev jag utan fisk och ett spö fattigare. Så här ser det ut nu:

Click image for larger version

Name:	IMG_20140511_222237.jpg
Views:	1
Size:	315,5 KB
ID:	1829968

Det är knäckt cirka 20cm från handtaget. Men det är inte riktigt helt av, det sitter ihop och går att vicka lite på. Går det att fixa på något vis? Kommer det att bli mycket sämre än ett nytt?

Här köpte jag det:

Tack på förhand!

Det ser ut som skrot i mina ögon.
    Maila säljaren och se om han vill skicka ett nytt, det skadar ju inte att testa...

Detta är en av anledningarna till att jag köper de flesta spön i sverige.

Edit: Såg att spöt är klassat från 3-15 kilo (!) Borde ju klara de flesta beten...

Kommentera

Men snälla... Det där är inget spö och har aldrig varit ett spö. Det är en spöatrapp. Det som på ett riktigt spö är klingan verkar ju helt sakna kolfibrer som går längsmed (eller diagonalt mot, klingans längdriktning. Så som brottet ser ut verkar ju klingan vara något slags pimpat plaströr.

Allvarligt talat så skulle jag inte ens bry mig om att reklamera såvida jag inte fick pengarna tillbaka. Att få ett till, likadant, elände på halsen skulle ju inte göra mig gladare. Köp ett nytt spö av en seriös handlare, gärna i en fysisk butik, och skatta dig lycklig att du inte hade ett PB på kroken när "spöet" brast.

Kommentera

Brottet verkar vara tillräckligt nära handtaget för att det ska gå att laga utan att förstöra aktionen allt för mycket. Exakt hur den lagningen skulle gå till vet jag inte riktigt men det finns ju en del duktiga spöbyggare här. Jag hade nog försökt hitta någon bit av ett gammalt spö som passar på insidan där brottet är och skjutit i den i din trasiga klinga med en massa lim. Men testa att kontakta säljaren först.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
          Brottet verkar vara tillräckligt nära handtaget för att det ska gå att laga utan att förstöra aktionen allt för mycket. Exakt hur den lagningen skulle gå till vet jag inte riktigt men det finns ju en del duktiga spöbyggare här. Jag hade nog försökt hitta någon bit av ett gammalt spö som passar på insidan där brottet är och skjutit i den i din trasiga klinga med en massa lim. Men testa att kontakta säljaren först.
          Det är så man gör. Man måste se till att den biten man sticker in är minst 1,8gånger så tjockt som spöt är.
          http://uniquerods.se/
          Besök gärna min Facebook
          eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
            Edit: Såg att spöt är klassat från 3-15 kilo (!) Borde ju klara de flesta beten...
            De menar nog 3-15 gram men då känns en linklassning på max 16 Lbs som lite i överkant.

Fuji-rullfäste och SIC-ringar... nja, jag tvivlar på detta.

Spöet var inte ens riktigt billigt (över 500 kr!!!) och jag gissar att spöets värde är 100 kr och frakten är inbakad i priset.

Begär pengarna tillbaka och köp ett riktigt spö istället (för 500 kr får du något helt OK spö). På Ali är du skyddad som köpare. Det enda du ska göra är "Open Dispute", beskriva felet och bifoga bilden.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-12, 11:28.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Snabb respons.

Är nog bara att skrota spöt. Det finns ju hur mycket olika spön som helst, någon som har tips på något som duger i era ögon? Ca 3-15 gram, runt 6,8 fot, haspel.

800:- ligger nog budgeten på. Har en tendens har knäcka spön lite då och då, så det känns inte riktigt bra att lägga ut allt för mycket. Det kommer bli lite utav ett "slit och släng spö".

En rulle på en gång kanske som passar spöt? Är nå grymt trött på vissa av rullarna jag har som bara trasslar med flätlina. 1500:- är nog taket för ett set.

Kommentera

Om man ska gå efter länken till aliexpress så är spöt klassat till 5-25 gr enligt spö påsen

Kommentera

Ursprungligen postat av RobRaven Visa inlägg
                  Om man ska gå efter länken till aliexpress så är spöt klassat till 5-25 gr enligt spö påsen
                  Sant. Men på mitt spö och påse står det 3-15. samt i Item specifics, om man bortser från "kg".

Kommentera

Kanske lite för dyrt men riktigt fint spö: http://www.fiskesnack.com/forum/show...aster-bx-7-21g

Dessa är annars populära och skulle själv kollat på ett sånt: http://www.beten.nu/se/art/fkp-gear-...26g-haspel.php

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13