Multi lågprofil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi lågprofil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jorgen.mansson
    replied
    En "gammal" Calais slår inte en Exsence. Word!
    Ok du vet bättre men det är den mest solida tvålkoppen jag har kastat med och håller gör den definitivt..

Sen ska väl tilläggas att jag hellre har en mindre rund rulle en tvålkoppar jag får inget vettigt grepp om dom.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-06-04, 20:22.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    En "gammal" Calais slår inte en Exsence. Word! //T

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Det är precis min poäng. Om man vet det, då luras man inte av filmen!
    Om filmen är inspelad där jag tror (språket) blåser det inte heller så medvind kan man inte skylla på, däremot tycker jag mig se att han fegar med bromsen !

Tänkte sälja/byta 201D och lägga till pengar om det behövs.
    Calais 201 A ?? går att få från Danmark för under 2500 kr

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-06-04, 20:01.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    30-40 meter tycker jag verkar mer korrekt längre kommer han inte på tiden kasten tar.
    Det är precis min poäng. Om man vet det, då luras man inte av filmen! //T

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Ok, så det du vill säga är att man kan tro att killen kastar 80 meter eller?
    30-40 meter tycker jag verkar mer korrekt längre kommer han inte på tiden kasten tar.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
    Jag pratade inte om rullen dock, jag pratade om filmen och hur den upplevs eftersom den tar till ett knep som gör att allt ser ut att vara dubbla avståndet.

Säkert en asfet rulle dock!
    Ok, så det du vill säga är att man kan tro att killen kastar 80 meter eller? //T

Lämna en kommentar:

• hewzter
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Man kan tro det man vill, men läs om denna rulle det på nätet för att få en så kallad " second opinion" och det är klart att det finns många fler youtube videos att titta på (utan vidvinkel-lins). Det jag tror att du måste lägga märke till är hur lätt och stabilt han kastade.
    En annan fiskesnackare och jag var ute och testade denna exsence mot en calais 4x8 DC med samma spö och en lincounter. Jag kan inte publicera resultatet utan denna användares tillåtelse.

//T

Jag pratade inte om rullen dock, jag pratade om filmen och hur den upplevs eftersom den tar till ett knep som gör att allt ser ut att vara dubbla avståndet.

Säkert en asfet rulle dock!

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Hehe Storborre, Kul att höra att du är så nöjd med den rulle!
    Det känns som att du behöver hitta en till sådan Chronarch 101D7.
    Chronarch 101D7 är en kultrulle och jag känner många jänkare som fortfarande fiskar med sådana och dom är mkt nöjda. Det enda problemet är att dessa 101D7 är inte så himla lätt att hitta.

En liten teaser ....
    Click image for larger version

Name:	exsence.jpg
Views:	3
Size:	217,0 KB
ID:	1773731

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-06-04, 14:08.

Lämna en kommentar:

• Storborre
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Jag tror inte att CI4+ är tåligare än Exsence. Curado I kan göra det , med tanke på att dom delar samma plattform. Exsence har förstärkningar i rullhuset ( det heter Power AL) , något som mina tidigare curado inte hade och det måste betyda något.
    Om ni söker info om detta rulle på nätet , då får ni som svar att den är designad för att fiska saltvattensfiskar , med allt det innebär.

Jag har läst att folk på andra sidan av Atlanten använder Exsence till "tyngre" beten och att jag personligen gör inte det beror på att jag har andra fiskerullar för det.

Du får inte misstolka mina ord: Jag tycker att "sweet spot" ligger mellan 7 och 30g och det är min personliga åsikt, inget annat. Den klarar säkert mkt mer.

Förresten , du Storborre, är du inte nöjd med din fantasirika chronarch 101D7?

//T
    Tonyex.
    Jodå jag är mer än SUPER NÖJD med Chronarch 101D7. Använder den mycket flitigt, fiskar med den mest, underbar rulle.
    Fiskar upp till 20gr och från 3gr med den mycket jigg. Körde ett abbor pass några dagar sen med 4soft play 9.5cm o 5gr skalle
    flera fina borrar med 950gr och 860gr som topp. Mina abbor ställen är knepiga att kasta/fiska, under grenar, tighta ställen m.m. så det blir skipping, flip kast o liknande. Chronarchen o veritas spöt gör jobbet med bravur skulle aldrig fiska/kasta lika effektivt med haspel och framför allt inte ha lika kul.

Att byta calcuttan 201D mot lågprofilare är för att jag fiskar dropshot i starka strömmar där det finns sjuka borrar som man bara drömmer om. 25-35gr sänken blir man tvungen att använda samt jiggar med 20-35gr skalle, blir även lättare jerk upp till 50gr ibland.
    Calcuttan är inte lika bekväm i handen som lågprofil och vill ha en lågprofilare istället.
    Har två spön tacklade ena med tyngre dropshot och för det lättare.
    Köra 4 soft play med lätt skalle eller bara krok som får dingla i strömmen är sjukt spännande, borrar över kilot som smäller på är brutalt

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
    Jag vill lämna lite kritik till filmen som postades!
    Den är filmad med vidvinkel-lins och kastavstånden är "dopade". Det kanske är en no-brainer att alla förstår det, men jag tyckte det var värt att nämna (då det ser sjukt ut, vilket det kanske också är, men inte lika sjukt som filmen påvisar).
    Man kan tro det man vill, men läs om denna rulle det på nätet för att få en så kallad " second opinion" och det är klart att det finns många fler youtube videos att titta på (utan vidvinkel-lins). Det jag tror att du måste lägga märke till är hur lätt och stabilt han kastade.
    En annan fiskesnackare och jag var ute och testade denna exsence mot en calais 4x8 DC med samma spö och en lincounter. Jag kan inte publicera resultatet utan denna användares tillåtelse.

//T

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
276 497 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist