Tips på bra haspelspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra haspelspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra haspelspön

Har ett gammalt Abu Classic 8 fots spö som börjat gjort sitt, skiten snurrar när man kastar så ringarna pekar plötligt helt åt...ja.

Tar gärna emot tips på bra spön och vad ni använder eller har erfarenhet utav, vill ha ett lite mer allround spö där betesvikten går från vi säger 15-60g om det ens finns den combon så man får lite ryggrad o spänst i spöet...om man skulle få på en större gädda, ge mig tips! prisklassen ligger på 1000-2000 kr.

Något udda speccar tycker jag !?

Enda som jag på rak arm kan komma på som passar någorlunda in på det du önskar är ett Savage Gear Roadrunner xlnt 8 fot kastar 20-80 gram.

Pris typ 700 spänn och med den budgeten du har hade jag passat på att komplettera med ett lättare haspsel ex 7- 26 gram eller liknande. Så kan du anpassa fisket lite mer efter vad du fiskar

Kommentera

Det kanske inte är riktigt relevant för dig, men jag köpte mitt dröm-spö i våras.

Ett Fenwick Ironfeather. Jag har velat ha ett sådant sedan jag för första gången läste om det i Napp och Nytt när jag var tolv år och nu är jag 28 så det tog ju ett tag....... Det blev ett fyrdelat nio fots 6-24gram och jävlar vad jag inte blev besviken! Det är fanimej det skönaste spöt jag har och haft! Och jag har många spön. Det är lätt, spänstigt och riktigt nätt! Idag drog jag upp totalt 20 kilo älvs-gädda fördelat på 6 fiskar och den största av dem vägde 5 kilo. Dessa gäddor som kämpar mot strömmen i Umeälven är riktigt starka fiskar men spöt klarade dessa galant och med en härlig känsla i varje knyck och rusning.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du finner det spö du söker!

Mvh

Kommentera

Jag är också inne på att köpa ett nytt haspelspö och undrar om bft roots 9fot fungerar bra att kasta mcrubber orginal med, nån kanske har testat det

Kommentera

Ursprungligen postat av Addiox Visa inlägg
          Jag är också inne på att köpa ett nytt haspelspö och undrar om bft roots 9fot fungerar bra att kasta mcrubber orginal med, nån kanske har testat det
          Här har någon testat det: http://www.fisheco.se/code.php?ID=72 på sidan 18.

Mvh

Kommentera

vill ha ett lite mer allround spö där betesvikten går från vi säger 15-60g
            Finns fortfarande en del att välja på även om just -60 gr börjar försvinna från marknaden.

Shimano har en del bra spö som sträcker sig -50 gr som Beastmaster och Speedmaster.
            Berkleys SSGS Chlili och Skelett serierna finns även dom i lämpliga vikter.

Tror dock inte det finns några som sträcker sig ända nerifrån 15 - 60 gr det skulle bli riktigt dåligt i något av ytterlägena, då är det bättre du köper 2 spö och lägger mest pengar på det du kommer köra mest med.

Kommentera

Ja, jag har läst lite på sidan här och även efterforskat på webben och kommit fram till att det blir ett 8 fots 15-40.

Lite fight vill jag ha då det är just ett allround set, kommer fiske mest efter lite gös, abbore, öring, regnbåge och gädda men sen om man får på storgäddan så är det bara hålla i hatten o lita på sin egen skicklighet i att drilla den.

Tack för tipsen btw! Har spunnit på flätlina då jag använt nylon tidigare, och vilken DRÖM! försöka leta ett spö med SIC ringar eller titanium då det låter nå grönj*vligt när man vevar in.

Ikväll blir det fiske så har man tur blir det kanske ett o annat kort, nu sitter jag på jobbet o hoppar o i huvet redan vid kanten o kastar ut..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 077 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13