Märkligt sortiment - Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkligt sortiment - Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En riktig JB har kromat mässingstativ, bussningar i spolen, dubbel backspärr, rostfri utväxling och 5,3:1 i utväxling.
    De "andra" har inte alla dessa features, kanske någon del men inte alla !

Kommentera

En liten orientering i amba-träsket: De fyra siffrorna indikerar rullstorlek, tryckknapp eller tumtangent och slutligen vänster- eller högervev. En 5601 JB är alltså en rulle i 5000-storlek med tumtangent (6) och vänstervevad (01). En högervevad rulle i 5000-storlek med tryckknapp får däremot beteckningen 5500, 5 för storlek, 5 för tryckknapp och 00 för högervev. Lite osäker om vad C:et står för, tror det är Classic, alltså en rulle med klassiska runda gavlar. Men oavsett så är 5601 JB, med eller utan C, en och samma rulle.
      Beträffande rullarna du tittat på kan jag bara hålla med Jester Burk II: 5601 JB is da shit. Jerk är en specialversion för Premium dealers och så vitt jag kommer ihåg har den aluminiumstativ, vilket inte är lika vridstyvt som kromad mässing i JB:n för jerkbait. Och 5501 JB vet jag inte vad det är för rulle, men beteckningen talar ju om en med tryckknapp.
      Vart det rörigt. Första siffran står för storlek, andra en femma eller en sexa för tryckknapp respektiv tumtangent och de två sista 00 eller 01 betyder höger respektive vänstervev.

Kommentera

Man kan väl säga som Henry Ford påstås ha sagt om T-Forden, " kunden kan välja vilken som helst färg bara den är svart", dvs den rätta rullen är alltid svart(precis som HenkeW skrev).

Kommentera

Tack! Du har säkert rätt. Jag skulle kunna länka ifrån några av landets mest välsorterade webshoppar där man slumpar fram beteckningarna rätt friskt - men jag litar på dej! Bevisligen fler än jag som har svårt att förstå sortimentet...
          Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          En JB kan aldrig heta 5501.
          En JB har aldrig någon annan färg än svart.
          En JB har alltid tumtangent och aldrig trycknapp.

En JB kan heta 5601C JB eller kort och gott 5601JB, det är samma sak!

Jerk, Jerkbaiter osv är helt andra rullar !

Kommentera

Underbart! Tack! Jag visste att jag kunde lita på er!
            Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            En liten orientering i amba-träsket: De fyra siffrorna indikerar rullstorlek, tryckknapp eller tumtangent och slutligen vänster- eller högervev. En 5601 JB är alltså en rulle i 5000-storlek med tumtangent (6) och vänstervevad (01). En högervevad rulle i 5000-storlek med tryckknapp får däremot beteckningen 5500, 5 för storlek, 5 för tryckknapp och 00 för högervev. Lite osäker om vad C:et står för, tror det är Classic, alltså en rulle med klassiska runda gavlar. Men oavsett så är 5601 JB, med eller utan C, en och samma rulle.
            Beträffande rullarna du tittat på kan jag bara hålla med Jester Burk II: 5601 JB is da shit. Jerk är en specialversion för Premium dealers och så vitt jag kommer ihåg har den aluminiumstativ, vilket inte är lika vridstyvt som kromad mässing i JB:n för jerkbait. Och 5501 JB vet jag inte vad det är för rulle, men beteckningen talar ju om en med tryckknapp.
            Vart det rörigt. Första siffran står för storlek, andra en femma eller en sexa för tryckknapp respektiv tumtangent och de två sista 00 eller 01 betyder höger respektive vänstervev.

Kommentera

Det som inte den samlade truppen här på FS vet om Ambassadeurer, är inte värd att veta!

Precis som med allt annat som rör motorer, beten, spön, linor, båtar osv osv !

Kommentera

Jag har för mig att C står för kullagrad spole(åtminstone gjorde det förr i tiden).

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Jag har för mig att C står för kullagrad spole(åtminstone gjorde det förr i tiden).
                  Njaaaa... JB:n har ju bussningar och visst har jag sett beteckningen 5601C JB, eller???

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Njaaaa... JB:n har ju bussningar och visst har jag sett beteckningen 5601C JB, eller???
                    Den har ju också ett IAR-lager som är ett rullager, men jag skrev ju också "förr i tiden". Kolla i ett gammalt ex av N&N så ser du att alla Ambassadeurer med kullager har ett C i beteckningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Den har ju också ett IAR-lager som är ett rullager, men jag skrev ju också "förr i tiden". Kolla i ett gammalt ex av N&N så ser du att alla Ambassadeurer med kullager har ett C i beteckningen.
                      Tänker inte protestera!
                      Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 093 visningar
                      0 gillar