BFT Roots Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Roots Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT Roots Jerkbait

Hej! Nu är det så att jag ska köpa ett nytt spö till min ambassadeur och är lite sugen på BFT Roots 6,7' !
    Är det någon som har erfarenhet med spöt och har några för- och nackdelar?
    Jag har kört med ett ganska styvt spö och är sugen på ett mjukare spö för lite skönare drillning, vill även ha ett ganska långt bakhandtag så är detta spö rätt för mig?

Kort sagt: Är BFT Roots 6,7' Jerkbait ett mjukt spö eller är det lika hårt som tex Svartzonker Signature Jerk?

Tacksam för svar

Mjukt är det inte (finns det något vettigt jerkspö som är det?), men riktigt najs. Har inte fiskat med Svartzonker-spöet, men av vad jag känt på i butik tror jag att det är ett lite grövre/kraftigare spö ja. Roots 6'7 skulle jag säga passar bäst för "normaltunga" jerkbeten, typ 50-100 gram. Om man kör mycket med beten på 100+ är 6'9-varianten ett bättre val. Bägge har långa bakhandtag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Mjukt är det inte (finns det något vettigt jerkspö som är det?), men riktigt najs. Har inte fiskat med Svartzonker-spöet, men av vad jag känt på i butik tror jag att det är ett lite grövre/kraftigare spö ja. Roots 6'7 skulle jag säga passar bäst för "normaltunga" jerkbeten, typ 50-100 gram. Om man kör mycket med beten på 100+ är 6'9-varianten ett bättre val. Bägge har långa bakhandtag.
      Kände på något Shimano Yasei spö som jag iaf klassade som mjukt! Jag kastar mest med buster och vissa tails på ungefär 90 gram så det är nog 6'7 spöt ett bättre val!

Tack för snabbt svar!

Kommentera

Jag äger både Roots 6´7 och ett Svartzonker signature jerk, personligen skulle jag välja ett spö ur Roots serien då jag tycker känslan och kvaliteten är bättre i dessa. Jag tror att ett Roots 6´9 skulle passa bättre om man "bara" ska använda ett spö.

Kommentera

Har ett roots 6,7 som jag är grymt nöjd med. Kastar mest beten på kanske 50 till drygt hundra gram och känslan i kast och jerk är kanon. Kvalitetsmässigt är spöet ett snäpp vassare än mitt SZ 8,6 som känns sådär. Bara det faktum att SZ saknar ögla att kroka i bete i under transport hade fan varit en dealbreaker om jag hade köpt idag.
          Funderade på roots 6,7 eller 6,9 och konstaterade att jag sällan fiskar med beten över 150g och därmed var saken biff. Gillar det långa bakhandtaget.

Kommentera

Jag har ägt både zonker och roots som du nämner. Köpte först zonkerspöt, men det var inte alls som jag hade tänkt mig. Kan inte klaga på kasten för jag kastade hur långt som helst och nedre delen av spöt ser ju hur snygg ut som helst med korken om du frågar mig! Dock tyckte jag att det var lite klumpigt och kände tungt på nått sätt. Fick dock bara ha det spöt i ca 2 månader tills jag råkade trampa av så det låg som ett "V" i båten.... så en nackdel är väl att man inte kan trampa på det .

Därefter köpte jag BFT Roots 6'7'' och vid de första kasten kändes det som om jag skulle ha av det när jag kastade (det är otroligt lätt och böjligt för att vara jerkspö). Dock var det lite kortare än vad jag trodde då bakhandtaget var så långt som det var (positivt). Man kan även få riktigt fina böjar på spöt och bra känsla trots att det inte är någon speciellt stor fisk! Nackdelen är väl att jag har börjat tappa extremt mycket fisk efter bytet till detta mjukare spö, men jag antar att det bara är skit bakom spakarna!

Jag var kanske inte så glad när svartzonkerspöt gick av men jag var aldrig riktigt nöjd med det som jag är nu med det här spöt! Dock har jag ingen aning, idag kanske jag hade tagit 6'9'' istället för de där extra centimeterna!
            Senast ändrad av Blackrainbow; 2014-06-17, 20:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blackrainbow Visa inlägg
              Jag har ägt både zonker och roots som du nämner. Köpte först zonkerspöt, men det var inte alls som jag hade tänkt mig. Kan inte klaga på kasten för jag kastade hur långt som helst och nedre delen av spöt ser ju hur snygg ut som helst med korken om du frågar mig! Dock tyckte jag att det var lite klumpigt och kände tungt på nått sätt. Fick dock bara ha det spöt i ca 2 månader tills jag råkade trampa av så det låg som ett "V" i båten.... så en nackdel är väl att man inte kan trampa på det .

Därefter köpte jag BFT Roots 6'7'' och vid de första kasten kändes det som om jag skulle ha av det när jag kastade (det är otroligt lätt och böjligt för att vara jerkspö). Dock var det lite kortare än vad jag trodde då bakhandtaget var så långt som det var (positivt). Man kan även få riktigt fina böjar på spöt och bra känsla trots att det inte är någon speciellt stor fisk! Nackdelen är väl att jag har börjat tappa extremt mycket fisk efter bytet till detta mjukare spö, men jag antar att det bara är skit bakom spakarna!

Jag var kanske inte så glad när svartzonkerspöt gick av men jag var aldrig riktigt nöjd med det som jag är nu med det här spöt! Dock har jag ingen aning, idag kanske jag hade tagit 6'9'' istället för de där extra centimeterna!
              Var i butik och klämde på SZ spöt och det känns tungt som du säger! Vill ju ha lite mjukare spö så att det blir roligare att drilla även lite mindre fisk.. :P

Tack för svar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 335 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist