Någon som har tips på bra havsörings drag och färger på dom??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsörings drag?!
Collapse
X
-
Salamander
Javisst!
Du gör rätt i att fokusera på ett fåtal riktigt bra drag. Skippa billiga skräpdrag som bara fungerar som bärlast i fiskeväskan. Fem stycken bete räcker för ett effektivt havsöringsfiske.
Ett förslag på hur en sådan "drömbox" skulle se ut är:
1) Ludde millenium röd/svart
2) Sandgrävlingen 28g röd/svart
3) Hammer skeddrag silver/blå
4) Samba rosa/svart/gul
5) Lottospinnaren
Kommentera
-
Några förslag på inköpsställen med ovanstående drag?Ursprungligen postat av SalamanderJavisst!
Du gör rätt i att fokusera på ett fåtal riktigt bra drag. Skippa billiga skräpdrag som bara fungerar som bärlast i fiskeväskan. Fem stycken bete räcker för ett effektivt havsöringsfiske.
Ett förslag på hur en sådan "drömbox" skulle se ut är:
1) Ludde millenium röd/svart
2) Sandgrävlingen 28g röd/svart
3) Hammer skeddrag silver/blå
4) Samba rosa/svart/gul
5) Lottospinnaren
(internetbutiker)-Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
-Han ska in, och det VET DU!
Kommentera
-
Mina favoriter är.
1, Ludde no1 brun/slilver, funkar i alla väder
2, Ludde no1 i blå/silver, ljusa förhållanden
3, Ludde no1 svart/orange, mulet
4, Vicke 20g blå/vit, ljusa förhållanden
5, Sandgrävlingen 27g svart/orange, kallt i vattnet och mulet
Mycket ludde blir det:-)
/Johan
Kommentera
-
Lite input
Jo, håller med det någon annan skrev här att i början är det bra att fokusera på några varianter. Öringdragens funktion varierar dock så du får anpassa lite efter var, när och hur du fiskar. Finns säkert många skärningar på funktion, men jag skulle nog se det främst ur olika temp-, ljus-, säsongs- och topografiegenskaper. För att göra det enkelt så ser vi det nu ur ett tempförhållande;
Varmt: Här är det främst födohuggen som lockar snabba öringar och besor. Klassikerna är väl blå/silver, svart/silver och grön/silver i strömmingsmiljöer.De klassiska skeddragen ex. Toby och Lukki, kräver oftast snabbt tempo eller inte allt för grunt. Andra typer av plast/epoxydrag som går att få väldigt livliga men med bättre bärighet i vattnet är ex. Smolltii, Häxan, Samba och JK
Kallt: Långsammare drag för öringar som vill bränna så lite som möjligt i sina attacker. Extremt pinniga är Sandgrävlingen och Kutlingen som kastar otroligt långt, och framförallt Kutlingen svävar grymt bra. Dessa brukar oftast köras i grälla färger i kalla vatten, främst svart/röd. Jag tror att det är främst revirhuggsreflexer som blir reaktionen här. Andra klassiker här är givetvis Vicke och Häxan. Samtliga klarar långa vevstopp.
På senare år har olika epoxyvarianter, typ Ludde och Guideserien blivit populära. Mycket kanske för att de har de flesta egenskaperna av de som beskrevs under både varmt och kallt ovan. De är lättkastade, en bra gång och helt ok svävaregenskaper. Gången går lätt att styra och variera med enkla vev- och handrörelser. Visst det kostar, men båtfolk tappar ju inte lika mycket som landfiskare (visst de säljer nog lika mycket på att de appellerar till fiskaren som öringarna).
De olika modellerna rättfärdigas av lite olika egenskaper gällande just gången, och det tarvar nog en liten samling för att täcka in de olika behoven. Samtidigt är det nog så att ju duktigare med tekniken man blir desto större användningsområde får alla beten. Men de som har rappa handleder kan snabbt utveckla jerktekniken och de som mästrar Sandgrävlingen är duktiga på att plocka fisk även i varmare vatten. Med den här tekniken är svart/silver underskattad. Mina absoluta favoriter i lite olika modeller är;
Vicke, Häxan, Kutlingen och epoxydrag, och mitt tips är att med en uppsättning av dessa i lite olika färger täcker du in de flesta förhållandena.
Catch & Relax!
Kommentera
-
Jag använder i huvudsak tre olika drag vid havsöringsfiske på kusten (Blekinge och Österlen).
Kallt vatten (Januari-februari): Gula och röda kustvobblers typ Gladsax, Vicke gärna stora 20-30 gram.
Lite varmare vatten: Små gröna kustvobblers som Spöket 18g och Kinetic Salty 12g.
Sista typen är drag av Snaps-/Gnosjötyp 20-30g. Funkar nästan alltid!
Så mitt råd är att skaffa ett gäng Gnosjö/Snaps (inte så jätteroliga men de funkar bättre än man tror) och ut och mal så fort öringen blir lovlig!
Sitter själv bara och väntar på den första januari.
//Jez
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 648 visningar