Tafsar vid ul-fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar vid ul-fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsar vid ul-fiske?

Undrar lite vad ni kör med för tafs till ul-fisket?

Jag va hos lokala handlaren idag o stod säkert 30min o velade fram o tillbaka om ja skulle köpa färdiga lr göra egna. Sedan beslutade jag mig för att göra egna. Då färdiga tafsar ofta har dåliga beteslås o blir dyrt i längden. Tafsarna tenderar ju att bli som telefonsladdar efter ett tag.

Sen dök nästa fråga upp. Va fan ska jag har för beteslås,lekande o tafsmaterial? Beteslås o lekande bestämde jag mig ganska fort för bft fast atch perch o darts super rolling no:12. Sen va det de här med materialet. Där slog jag säkert ihjäl minst 30min till på o bara kika på de olika materialen. Fc va ju intressant,men en gädda på ul kan man ju inte sätta allt för hård press på vilket ger gäddtänderna mer tid att nöta på tafsen. Så fc gick bort. Sedan slog det mig att darts carbon coated är jäkligt smidig att bara tvinna o smälta ihop. Men fick tänka om då de bara fanns 30lbs. Så tillslut köpte jag en rulle drennan 7strand pike wire i 20lbs då jag läst/hört att den går att tvinna. Så väl hemma så tog jag en stump o tränade på tills ja tyckte det såg bra ut. Så nu har ja gjort 5st tafsar som är 15-20cm långa. Provdragningar visar att de iaf håller för mer än min 0,16 nylonlina . Så i helgen återstår de o se om de blev bra lr anus då det är mycke smågäddor där ja bruka fiska borre.

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1404406393.602719.jpg
Views:	1
Size:	247,5 KB
ID:	1830764
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Fina!

Ska testa att göra några själv enligt din modell!

Kommentera

Jo jag blev rätt nöjd med resultatet. Tror wiren kostade 99:-/15m så de räcker ju en stund. Sen beteslås o lekande kostade väl 70-80:-. Beteslås o lekande går ju att återanvända rätt många ggr. O fast atch gillar jag då de går fort o byta bete o är inte lika pilligt som små crosslock lås.

Annars har ja ju kört mycke med darts carbon coated wire 30 o 60lbs till övrigt spinnfiske.
      Senast ändrad av jimmy85; 2014-07-03, 18:42.

Kommentera

Spanade på en knytbar tafs typ proleader med något franskt namn som jag ej mins och den var tokdyr typ 300:- för 5m. Jag såg samma spole med 5m på xxl där kostade den 79:- Har inte hunnit testa den men sjuk prisskillnad för samma produkt..

Kommentera

Okej . Jag har testat att knyta flertalet knytbara wirarna men får alltid som en jäkla grisknorr. Provat massa olika knutar med samma resultat så har gett upp de där med o knyta. Enda ja lyckats bra med o knyta e 1 trådig titantråd :p.

Kommentera

Hur pass tunn är 20lbs?

Kommentera

Jag har även knutit tunn vire till huvudlinan med en albrightknut samt en droppe snabblim.
              Om man inte behöver lekande vill säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
                Spanade på en knytbar tafs typ proleader med något franskt namn som jag ej mins och den var tokdyr typ 300:- för 5m. Jag såg samma spole med 5m på xxl där kostade den 79:- Har inte hunnit testa den men sjuk prisskillnad för samma produkt..
                Menar du Pafex Fortress Predator ? Den är lättknuten utan att knorra ihop sig, och skulle den göra det efter en tids fiske så är det bara att dra tummen och pekfingret över den så är den rak igen. Och till UL-fiske passar 8kg:s varianten på 0,35mm bra. Tål många fiskar innan den måste bytas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Hur pass tunn är 20lbs?
                  Den är väl typ något tunnare än 0,20 lina. Blir ju ganska tunn eftersom den inte har nåt överdrag.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Jag har även knutit tunn vire till huvudlinan med en albrightknut samt en droppe snabblim.
                    Om man inte behöver lekande vill säga.
                    Så kör jag alltid vid gäddfiske med wobbler o jerkbait. Då känns lekande överflödigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13