Ang. Val av delar till fiske med jiggar 10-40g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. Val av delar till fiske med jiggar 10-40g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang. Val av delar till fiske med jiggar 10-40g

Hej!

Jag beställde precis ett haspelspö, SavageGear XLNT 8' 10-40g, för att fiska alla sorters jiggar. Men mest shads i storlekarna 6cm-20cm med 10-20g skallar.

Men vad jag nu undrar är om jag kan köra med min Ambassadeur 5601 JB rulle till detta? Jag har fiskat jerk mycket och kör utan kastbroms så jag är säker på kasten. Men kommer jag att kunna kasta långt?

Mitt andra alternativ är att köra med min haspelrulle ABU Garcia Cardinal 106i och köra flätlina på den. Men minsta storlek är 0.30 och jag tror därför att den rullen är för stor....... Så får bli ett ny köp av haspelrulle om det är det ni rekommenderar mig att göra.

Alla tips tas gladeligen emot!

Hälsningar!

William

Ingen bra kombination o sätta en amba på ett haspelspö. Dels passa inte ringarna o sedan belastas spöt på fel håll. O shadjiggar på 20cm kanske funkar med shallowskruv. 6" relaxjigg med 10g skalle väger runt ju runt 45g.
    Senast ändrad av jimmy85; 2014-07-09, 21:31.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Ingen bra kombination o sätta en amba på ett haspelspö. Dels passa inte ringarna o sedan belastas spöt på fel håll. O shadjiggar på 20cm kanske funkar med shallowskruv. 6" relaxjigg med 10g skalle väger runt ju runt 45g.
      Okej. Så då är mitt billigaste alternativ att skicka tillbaka SG spöet och köpa ett spinnspö med kastvikt på 15-60g som detta http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ight-xlnt.html ?

Är rädd att förlora känslan som man har med en multi-rulle. Men samtidigt så har jag aldrig kört flätlina på en haspelrulle så kanske är härlig känsla i det med.
      Senast ändrad av WilliamPersson; 2014-07-09, 21:48.

Kommentera

Ja eller använda din haspelrulle .fast en cardinal 106 motsvarar väl typ shimano 6000?

Kommentera

Ja eller använda din haspelrulle .fast en cardinal 106 motsvarar väl typ shimano 6000?
          Jo dom ser ut att vara av samma kaliber.. Haha.

Anledningen till att jag funderar på ett spinn spö till detta fisket är för att vanligt ordinärt kasta ut och veva in fiske inte tilltalar mig så mycket längre. & med ett spinnspö så är det lättare att twerka till det än med haspel.

Kommentera

Jo det blir betydligt bättre känsla i en multirulle.

Kommentera

Jo det blir betydligt bättre känsla i en multirulle.
              Känns som att jag får kika in hos min lokale sportfiskaraffär imorgon och hoppas på att dom har SavageGear Butch Light... Men angående kastvikten, ska jag köra 10-30g eller 15-60g? Blir mest shads på max storlek 20cm och tyngsta skallen 20g.

Men Savage Gear´s spön brukar vara underklassade så kanske räcker med 10-30g? Vill ju att även de lättaste shallow jiggarna ska kunna försvinna i fjärran.

Kommentera

Hade nog kört på 15-60g spöt. Alt 30-80g

Kommentera

Hade nog kört på 15-60g spöt. Alt 30-80g
                  Jaså? Utveckla!

Kommentera

Ursprungligen postat av WilliamPersson Visa inlägg
                    Jaså? Utveckla!
                    Ambassadeur 5601 JB passar bättre till vikter typ 30-80gr eller tyngre beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13