DAM spö och rulle, bra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DAM spö och rulle, bra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• DAM spö och rulle, bra?

Hej! Jag har tänkt köpa dessa två:

Någon som testat de och kan säga vad ni tycker om de?

D.A.M. är ju ett gammalt anrikt märke och jag tror inte att dessa grejer är direkt dåliga. Men du borde googla runt lite. Jag tror inte många svenskar har denna utrustning. Spöet kostar lika mycket som "extrapriset" på t.ex. Askari. Men är klart intressant.
    Rullen verkar också överprisad.

Att butiken använder Google translate är skrattretande. Det står ju spinnspö (men "spinning rod" är engelska för haspelspö) och på bilden är det just ett haspelspö.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har endast hittat en recension på spö't dock var den på tyska så ingen tur där hehe och tyvärr ingen recension på rullen, dock finns den hos el-ge.se http://shop.el-ge.se/dam-quick-toxic-p-9172-c-577.aspx fast dubbla priset ungefär så jag vet inte..
      Kan det finnas någon bättre spö och rulle i samma prisklass?

Man kan bara undra vilka sjuka marginaler våra svenska fiskebutiker har på utrustning :/

Kommentera

D.A.M. gör mycket bra utrustning. Den site du länkar till fungerar bra att beställa från. Priserna är rimliga men inte så fördelaktiga som de uppblåsta ordinarie priserna vill ge sken av.

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
          DAM gick i konkurs 2001, rekonstruerade, gick omkull igen och köptes upp av Okumas europaagent Lars Svendsen Holding ApS.

Okuma var DAM:s största tillverkare och leverantör under de sista åren innan Okuma började sälja under eget märke.

http://www.dam.de/?q=en/content/company-history

Idag DAM:s ägare: Okumas europaagent "Svendsen Sport Group"
          Tillverkare: Okuma

Det är säkert helt okej grejor. Glöm listpriser. Det är fantasipriser.
          Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-05, 07:53.

Kommentera

Precis som alla andra märken så tillverkas DAM i Kina numera, och de ägs av svendsen sport som silverfisk skriver ovan. Svendsen äger även kända varumärken som savagear och prologic, om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Med detta sagt så är nog inte DAM varken sämre eller bättre än de mer traditionella märkena på den svenska marknaden. Alla görs i Kina ändå, som sagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
              Efter tittat närmare på dessa så måste jag säga det verkar vara mycket fina grejor för pengarna. Tror du blir nöjd med de grejorna. 900 kr för allt är inte mycket pengar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                Med detta sagt så är nog inte DAM varken sämre eller bättre än de mer traditionella märkena på den svenska marknaden. Alla görs i Kina ändå, som sagt.
                Mer traditionella? D.A.M. har funnits på den svenska marknaden så länge jag kan minnas (och antagligen bra mycket längre) men aldrig varit något stort märke. Internationellt, särskilt på kontinenten, däremot har det varit (och är) en annan femma. Damyl ansågs när jag började fiska seriöst i skarven mellan sextio- och sjuttiotalen, vara den kanske bästa linan. Jag hade länge, under glasfibereran, ett niofots, grått, D.A.M. haspelspö som säkert drog några hundra kilo kusttorsk och så sent som på nittiotalet flera fina furusundskrokodiler. Det klassiska, breda men kompakta, skeddraget EffZett fanns när jag var grabb att köpa bla hos Husbergs i Uppsala och D.A.M:s snäckdrevsförsedda Quick Finessa haspelrullar hade (och har) något av Rolls Royce-känsla över sig (+ att de är bland de snyggaste rullar som någonsin tillverkats). Fast detta tilldrogs sig förstås på den tiden då D.A.M.-grejorna tillverkades i Tyskland. Västtyskland... Idag är D.A.M. lika tyskt som ABU är svenskt. Dock har jag för mig att presigemodellen av deras Quick-haspel (den som levereras i träbox) fortfarande tillverkas i Tyskland.

Kommentera

ABU tillverkar fortfarande rullar i Sverige. (kanske inte alla de billigaste). Har en bekant som varit besökt deras fabrik och sett tillverkningen med färgbad och allt vad de nu gör. Dock börjar de gubbarna bli gamla och det är väl inte troligt att de kommer ersättas här utan fabriken flyttas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                    ABU tillverkar fortfarande rullar i Sverige. (kanske inte alla de billigaste). Har en bekant som varit besökt deras fabrik och sett tillverkningen med färgbad och allt vad de nu gör. Dock börjar de gubbarna bli gamla och det är väl inte troligt att de kommer ersättas här utan fabriken flyttas.
                    ...fast inte haspelrullarna, och det är ju främst haspel som denna tråd handlat om. Den sista haspel som tillverkades i svängsta var, om jag inte missminner mig helt, abu suverän.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 909 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13