DAM spö och rulle, bra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DAM spö och rulle, bra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
    ...fast inte haspelrullarna, och det är ju främst haspel som denna tråd handlat om. Den sista haspel som tillverkades i svängsta var, om jag inte missminner mig helt, abu suverän.
    Näe så är det nog. Gamla gubbarna bygger nog bara ambassadurer.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Mer traditionella? D.A.M. har funnits på den svenska marknaden så länge jag kan minnas (och antagligen bra mycket längre) men aldrig varit något stort märke. Internationellt, särskilt på kontinenten, däremot har det varit (och är) en annan femma. Damyl ansågs när jag började fiska seriöst i skarven mellan sextio- och sjuttiotalen, vara den kanske bästa linan. Jag hade länge, under glasfibereran, ett niofots, grått, D.A.M. haspelspö som säkert drog några hundra kilo kusttorsk och så sent som på nittiotalet flera fina furusundskrokodiler. Det klassiska, breda men kompakta, skeddraget EffZett fanns när jag var grabb att köpa bla hos Husbergs i Uppsala och D.A.M:s snäckdrevsförsedda Quick Finessa haspelrullar hade (och har) något av Rolls Royce-känsla över sig (+ att de är bland de snyggaste rullar som någonsin tillverkats). Fast detta tilldrogs sig förstås på den tiden då D.A.M.-grejorna tillverkades i Tyskland. Västtyskland... Idag är D.A.M. lika tyskt som ABU är svenskt. Dock har jag för mig att presigemodellen av deras Quick-haspel (den som levereras i träbox) fortfarande tillverkas i Tyskland.
      Än en gång får jag ursäkta mitt ordval till dig lausvik. Jag är medveten om DAMs historia i Sverige, även om jag inte är lika gammal som du och inte heller har samma personliga erfarenheter av denna historia.

Istället för "traditionella" kanske jag borde använt mig av "märken som under de senaste tjugo åren har haft en hyfsat stor marknadsandel i Sverige, samt som via marknadsföring, användning och media kan anses vara etablerade, starka och välkända varumärken"? Duger den formuleringen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Än en gång får jag ursäkta mitt ordval till dig lausvik.
        Du behöver inte be om ursäkt. Tvärtom. Och jag håller inte på att märka ord, men din formulering gav en bra ingång till att berätta litet om ett anrikt märke som jag alltid haft ett gott öga till. Hoppas att du inte tog det personligt.

Kommentera

Finns inga DAM som görs i Tyskland längre. Den prestigemodell Quick som ska vara som de gamla "Quickarna" görs i Kina men det står "Designed in Germany" eller något liknande. Har haft en men lämnade tillbaka den då spolinfästningen var ren skit.

Förr när de gjordes i West Germany så var de världsklass. Nu är det som vilken dussinrulle som helst..enligt min åsikt!

ABU gör mer än man tror nere i Svängsta avs. de runda Amborna. Dock är större delen av monteringen automatiserad, men visst är det kul att det tillverkas kvalitetsprylar av den här typen fortfarande i Sverige.

Kommentera

Om jag förstått det rätt, är Pure Fishing/Abu Garcias Svängsta-fabrik, numer den enda platsen i Europa där det fortfarande serietillverkas fiskerullar? Möjligen med undantag av något av de exklusiva märkena inom renodlade havsfiskerullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Om jag förstått det rätt, är Pure Fishing/Abu Garcias Svängsta-fabrik, numer den enda platsen i Europa där det fortfarande serietillverkas fiskerullar? Möjligen med undantag av något av de exklusiva märkena inom renodlade havsfiskerullar?
              Finns någon fransk havsfiskehaspelrulle modell större som jag tror fortfarande görs i Frankrike. Everol tillverkar väl havsfiskerullar i Italien..sen finns det flugrullar som görs inom EU, exempelvis Danielsson. Men annars har du nog rätt i att Svängsta är de enda som gör "vanliga konsumentrullar" i normal prisklass.

Kommentera

Har en äldre Quick-rulle som förmodligen inte går att jämföra med den du länkar till men den är jag nöjd med.
                Har också ett nyare triggerspö -70g som är riktigt skönt med tanke på mässpriset jag gav. Dock är det glapp i rullfästet, inte mycket men ändå jävligt irriterande.

Kommentera

Tusen tack för riktigt fina svar och diskussioner ska lägga en beställning på de idag eller imorgon, så kan jag ge en liten recension på de.

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
                    Tusen tack för riktigt fina svar och diskussioner ska lägga en beställning på de idag eller imorgon, så kan jag ge en liten recension på de.
                    Nej för guds skull, köp den inte!
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
                      Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist