Nylontråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
    Jag tror som jag skrivit tidigare att det har varit skiftande kvalitet på olika "batchar" av linorna. Eftersom jag har hört både folk som varit missnöjd, samt folk som är riktigt nöjd med linan.
    Egentligen tror jag också att det är en bra lina, men jag gillar Trilene Sensation mer eftersom jag upplever den som mycket mer stum än Suffixen!

Jag håller tummarna att du slipper äta upp din hatt!
    Tack för det!

Bra att veta att Trilene Sensation är stummare än XL Strongen när det blir dax att byta (lär väl dröja om jag känner mig själv)...btw vet du hur Trilene Sensation står sig när det gäller stumhet om man jämför med Strike Wire Hard-Core?

Hursomhelst blev det nu en rulle av XL Strong 0.50 när lokala butiken körde halva priset rea och det var den lina de hade hemma i den aktuella grovleken.....

Tror dock jag slipper äta upp hatten...... Testdrog linan mellan två järnstänger nu i förmiddags där jag körde med Two-turn Scaffold och det var lögn i helsike att få knutarna att glida upp....

Gillar den knuten mer o mer och låter den nu allt oftare ersätta de gamla hederliga betesknutarna när jag kör med nylon till tafsar eller huvudlina.....rekommenderas!!

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Tack för det!

Bra att veta att Trilene Sensation är stummare än XL Strongen när det blir dax att byta (lär väl dröja om jag känner mig själv)...btw vet du hur Trilene Sensation står sig när det gäller stumhet om man jämför med Strike Wire Hard-Core?

Hursomhelst blev det nu en rulle av XL Strong 0.50 när lokala butiken körde halva priset rea och det var den lina de hade hemma i den aktuella grovleken.....

Tror dock jag slipper äta upp hatten...... Testdrog linan mellan två järnstänger nu i förmiddags där jag körde med Two-turn Scaffold och det var lögn i helsike att få knutarna att glida upp....

Gillar den knuten mer o mer och låter den nu allt oftare ersätta de gamla hederliga betesknutarna när jag kör med nylon till tafsar eller huvudlina.....rekommenderas!!

/S
      Jag ska absolut ta och testa den knuten! Tack för tipset!

Angående hur Sensation står sig emot Hard-Core har jag dessvärre ingen erfarenhet utav då jag aldrig testat den sistnämnda linan..
      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

En sak jag funderat lite på när det gäller nylon är om det finns flerfärgade varianter. Flätlinor finns det ju många som skiftar färg med jämna mellanrum. Något liknande på nylon hade ju inte varit fel vid tex trolling och ismete.

Så finns detta? En snabb googling gav inget vettigt.

Kommentera

När jag använde veckopengen till att finansiera mitt sportfiske var Damyl den lina som ansågs bäst. Jag investerade i 200 meter vackert ljusgrön 0,35 Damyl som under flera säsonger satt på den spole till min ABU 333 som användes till gäddfiske. Sedan dess har jag aldrig använt Damyl. Nu verkar man ha flera intressanta linor, Steelpower, Nanonflex och Tectan. Någon som har koll?

Kommentera

Tectan är bra.
            Själv tycker jag Trilene Sensation är en väldigt bra lina. Även Big Game i tjockare diametrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              När jag använde veckopengen till att finansiera mitt sportfiske var Damyl den lina som ansågs bäst. Jag investerade i 200 meter vackert ljusgrön 0,35 Damyl som under flera säsonger satt på den spole till min ABU 333 som användes till gäddfiske. Sedan dess har jag aldrig använt Damyl. Nu verkar man ha flera intressanta linor, Steelpower, Nanonflex och Tectan. Någon som har koll?
              Då jag fiskar mycket bland sprängsten så har jag fiskat med Damyl Tectan som tafsmaterial och är mer än nöjd med den. Riktigt stark och väldigt nöttålig!
              Dimensionerna jag använt är 0.40 och 0.50.
              Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

När jag använde veckopengen till att finansiera mitt sportfiske var Damyl den lina som ansågs bäst.
                På den tiden körde jag Abulon, dom packades och packas fortfarande i 2 sammanhängande spolar som kan va ett rent helsike att få på rullarna eftersom linorna på dom olika spolarna snurrar sig runt varandra i tid och otid.

Ingen lina jag köper förutom i absoluta nödfall och största anledningen är just att dom tvinnar sig.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-28, 14:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  På den tiden körde jag Abulon, dom packades och packas fortfarande i 2 sammanhängande spolar som kan va ett rent helsike att få på rullarna eftersom linorna på dom olika spolarna snurrar sig runt varandra i tid och otid.

Ingen lina jag köper förutom i absoluta nödfall och största anledningen är just att dom tvinnar sig.
                  Abulon Top Knot var ingen höjdare. Hur dagens ABU-linor är har jag ingen erfarenhet av.

Kommentera

Gjorde slag i saken och klickade hem Sensei Pike linan idag. Ska testas till havsöringspinnet i höst. Ska bli intressant att se hur linan uppför sig när kvicksilvret vandrar nedåt. Ska bli kul att slippa en lina som suger vatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13