Nylontråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nylontråden

Rubriken är ett lamt försök till ordvits. Vad jag tänkte att tråden (sic!) ska handla om är nylonlinor. Vi är ju, trots allt, några stycken som inte är helfrälsta och rättrogna flät/super/stumlineanvändare utan fortfarande envisas med att använda monofil nylon till vårt mesta fiske. Främst kanske vi är haspelfiskare? Nå, hur som helst så tänkte jag att ett erfarenhetsutbyte kan vara givande.

Förr använde jag nylonlinor från 0,12 mm till 0,40 mm. Dagens nylonlinor är genomgående starkare än de som fanns att tillgå för några decennier sedan så numera använder jag (nästan) aldrig grövre lina än 0,35 mm på en haspelrulle och det är ytterst sällan jag går över 0,30 mm. Inte heller går jag under 0,20 mm. Inte för att jag är rädd för att den tunnare linan ska gå av utan helt enkelt därför att jag inte ser någon egentlig anledning. I dag finns 0,20-linor som kastar helt OK även med UL-beten (och dessutom är de förhållandevis starka).

0,25 mm lina, som jag förr betraktade som en lina för lätt fiske ser jag nu som "standard" eller "default". Den lina jag oftast använder (Sufix XL Strong, som jag köpte en bulkspole med över 7 kilometer på för några hundralappar och som lär komma att räcka väldigt... långt (sic!)) har en angiven brottstyrka på 5,4 kg (och det verkar den hålla), är väldigt smidig och precis lagom elastisk passar perfekt till mitt älskade havsöringspinn (som oftast bedrivs med beten runt 20 gram), känns inte för grov för abborrfiske och den håller även om en gädda skulle kliva på.

Går man upp litet i dimension, dvs till 0,30 mm, så använder jag för närvarande två olika linor, dels Trilene Transoptic och dels Trabucco XP. Båda dessa linor har angiven brottstyrka på 8,5 kg. Det är, i min värld, oerhört mycket och betydligt mer än vad man gärna utsätter sin utrustning för. Det motsvarar mer än väl vad en 0,40-lina höll för på sjuttiotalet och de är dessutom relativt stumma, dvs känns inte alls som en 0,30 lina gjorde då.

Den 0,35 mm lina jag oftast använder är Trilene Big Game (som ju är 0,36 mm...). Den har en konservativt angiven brottstyrka men håller allt jag kan tänka mig att jag skulle kunna få på kroken och betydligt mer än vad som anges. Dessutom är den snorbillig. Jag använder gärna även 0,31 mm-versionen av samma lina.

Den 0,20 lina jag för närvarande har spolad på mina rullar är Stren Original.

Hur gör ni?

Är själv väldigt förtjust i nylon. Använder bara flät till gädda och gös.
    Kör med carbotex som jag köpte billigt från fishandsave.
    Riktigt bra lina som är lite stummare än de flesta nylon.
    Har den från 0,20 till 0,38mm Allt från borre till lax.

Kommentera

Jag inväntar 500 yards Jinkai 80 lb nylonlina med UPS. Denna ska skarvas på ett par hundra meter flätlina och användas till tonfisk.

Ska bli intressant att använda, då jag annars endast använder superlinor. Låtvara med tafs i hard mono emellanåt.

Kommentera

Jag och många av mina bekanta föredrar nylon till det mesta fisket, jag kör bara annan lina till det lättaste och tyngsta fisket.

Just nu använder jag mycket av en nylon som heter Sensei Pike, en ganska stum och bra lina som är förvånansvärt stark till att va nylon ex. lyfter en 0:30 11 kg vilket räcker mer en väl för mig.

Annars blir det mycket Trilene i olika varianter och tjocklekar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag och många av mina bekanta föredrar nylon till det mesta fisket, jag kör bara annan lina till det lättaste och tyngsta fisket.

Just nu använder jag mycket av en nylon som heter Sensei Pike, en ganska stum och bra lina som är förvånansvärt stark till att va nylon ex. lyfter en 0:30 11 kg vilket räcker mer en väl för mig.

Annars blir det mycket Trilene i olika varianter och tjocklekar.
          Sensei Pike. Är det den blå som Fiskedags säljer?

Kommentera

Är det den blå som Fiskedags säljer?
            Ja, tyvärr finns den bara på 150 meters spolar och upp till 0:30 mm annars hade jag haft den på fler rullar.

Kommentera

11 kilo på en 0,30?! Måste testas! Nu talar vi ju om brottstyrka som är fullt jämförbar med de flesta sk superlinor i motsvarade (faktiska, dvs den som avgör hur mycket lina man kan spola på rullen) diameter. Mest intressant är naturligtvis möjligheten att gå ned ytterligare i diameter. Den angivna brottstyrkan för 0,22 mm är ju 6,6 kg, dvs betydligt mer än den 0,25 (Sufix XL Strong) jag idag har som standardlina för mitt havsöringspinn.

Kommentera

Måste testas!
                Här är den, jag kör den på Hö rullarna där räcker en 150 meters spole ....

Även deras Tanaka-lina är en stark rackare men den töjer sig lite mer.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-08, 08:09.

Kommentera

Nylonlina är ju också nästan ett måste på de äldre ambassadeur rullarna.
                  "När man kastar med en Ambassadeur med nylon-lina på spolen varvar den upp från 0 till mer än 15000 varv per minut på några tiondels sekunder, där nylonlinans elastisitet verkar som en förlåtande dämpare genom kastets första kritiska del.
                  Om man istället väljer en modern stum flätlina, vars elastisitet är en knapp hundradel av en nylon-linas, accelererar spolen från noll till mer än 15000 varv per minut på ett par hundradels sekunder med spöet som enda dämparen. Påfrestningarna på spolen, spolaxellagringarna och alla delar som är kopplade till spolen blir enorma och risken för att backslag och lintrassel är överhängande. För att kontrollera spolen tvingas man ansätta kastbromssystemen mycket hårdare än normalt vilket får starkt negativ inverkan på kastlängder och förmåga att hantera beten under 25gram."

Kommentera

Jag körde Sufix XL Strong på en av mina laxrullar, kommer aldrig igen köra den linan. Provade med massa olika knutar men knuten envisades ändå med att gå upp titt som tätt.

Nuförtiden, i dom fallen då jag kör med nylon så är det bara Trilene Sensation jag väljer att använda. Den känns lite stummare än andra nylonlinor, vilket jag personligen gillar!
                    Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist