Nylontråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eftersom jag gillar stummare linor generellt kastar jag återigen ut frågan om någon har koll på vilka de stummaste monolinorna är på marknaden?
    Den stummaste jag testat är Sensei Pike men det finns säkert stummare linor en den bara man letar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Den stummaste jag testat är Sensei Pike men det finns säkert stummare linor en den bara man letar.
      Såg ditt tips tidigare och skall ta och testa den linan till HÖ-fisket i vinter.....

Trabucco Super Hard och Trabucco Tournament Though "låter" ju som de skulle kunna ha liknande egenskaper.....någon som vet?

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        Såg ditt tips tidigare och skall ta och testa den linan till HÖ-fisket i vinter.....

Trabucco Super Hard och Trabucco Tournament Though "låter" ju som de skulle kunna ha liknande egenskaper.....någon som vet?

/S
        Tror snarare att "hard" och "tough" syftar på linornas tålighet mot mekanisk nötning. De trabuccolinor jag testat har en väldigt fin (glatt och hård) yta.

edit. Nu går jag och knyter mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Tror snarare att "hard" och "tough" syftar på linornas tålighet mot mekanisk nötning. De trabuccolinor jag testat har en väldigt fin (glatt och hård) yta.

edit. Nu går jag och knyter mig.
          Verkar inte vara så poppis linor här på FS så det verkar som jag får svara själv.....

Av de två varianterna så verkar Super Hard enligt Trabucco's produktkatalog vara framtagen för att ha de egenskaper som jag "fiskar efter"....:

"T Force Super Hard - Super rigid line, developed for the fishing at long distances, in wich is indespensable a direct and immediate contact with the bait...."

/S

Edit: .....slå inte knut på dig själv när du knyter dig....

Kommentera

Jag har en rulle Berkley Big game 14 Kg/3 0lb (0.46) som väntar på mig på Posten.
            Någon som fiskat med denna lina?

Jag tänkte använda den till ett 20-40 lb spö för fiske efter albacore och annat smått i medelhavet/Adriatiska havet.

En sak jag upptäckt är att klassningen skiljer mellan USA/Europa. I EU så är linan tunnare vid samma klassning. Jag tvivlar på att det är olika linor. Bara olika märkningar/klassningar.

Kommentera

Jag har en rulle Berkley Big game 14 Kg/3 0lb (0.46) som väntar på mig på Posten.
              En bra standard lina som funkar till lite av varje.

Jag har kört med den i Öresund.

Kommentera

Jag är fortfarande nyfiken på vilken knut steffelol använde som inte funkade så bra ihop med Sufix XL Strong 0.50...?
                /S
                Ursäkta sent svar!

En av knutarna jag provat med var "Improved clinch knot" fast jag drog linan genom öglan på kroken/lekandet 2 gånger innan själva "snurrandet"
                Uni knot var även en jag testade med.
                Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
                  Ursäkta sent svar!

En av knutarna jag provat med var "Improved clinch knot" fast jag drog linan genom öglan på kroken/lekandet 2 gånger innan själva "snurrandet"
                  Uni knot var även en jag testade med.
                  Ok,

Har just köpt en rulle 0.50 Sufix XL Strong som skall spolas på en Ambassadeur 6500 CS Rocket och användas vid älvfiske efter HÖ ......kommer att köra 2 alt 3 varvs Scaffold som jag tipsade om ovan....känner fullt förtroende för att de knutarna kommer att funka......återkommer om jag skulle behöva äta upp min hatt....

/S

Kommentera

Ok,

Har just köpt en rulle 0.50 Sufix XL Strong som skall spolas på en Ambassadeur 6500 CS Rocket och användas vid älvfiske efter HÖ ......kommer att köra 2 alt 3 varvs Scaffold som jag tipsade om ovan....känner fullt förtroende för att de knutarna kommer att funka......återkommer om jag skulle behöva äta upp min hatt....

/S
                    Jag tror som jag skrivit tidigare att det har varit skiftande kvalitet på olika "batchar" av linorna. Eftersom jag har hört både folk som varit missnöjd, samt folk som är riktigt nöjd med linan.
                    Egentligen tror jag också att det är en bra lina, men jag gillar Trilene Sensation mer eftersom jag upplever den som mycket mer stum än Suffixen!

Jag håller tummarna att du slipper äta upp din hatt!
                    Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg

Jag tänkte använda den till ett 20-40 lb spö för fiske efter albacore och annat smått i medelhavet/Adriatiska havet.

En sak jag upptäckt är att klassningen skiljer mellan USA/Europa. I EU så är linan tunnare vid samma klassning. Jag tvivlar på att det är olika linor. Bara olika märkningar/klassningar.
                      Så är det. Jänkarna märker ofta linor med lbs efter diametern snarare än efter brottstyrkan. Således brukar tex 10 lbs betyda att det är en 0,30 mm lina men hållfastheten kan vara 16-17 lbs. På europamarknaden är brottstyrkan ett viktigt försäljningsargument och ju högre brottstyrka relativt diametern en lina anges ha desto bättre säljer den (är väl i alla fall tanken).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 647 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13