Köpa nytt allround haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa nytt allround haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa nytt allround haspel

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett nytt haspelspö med betesvikterna runt 10-30 gram (eller mindre) och vill jag helst ha ett 7-8 fots spö! Så vad tror ni? har ni några tips på bra haspelspön?

Så vad tror ni? har ni några tips på bra haspelspön?
    Prisläge och användningsområde ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Prisläge och användningsområde ?
      Prisläge: max 1000 kr

Användningsområde: fattade inte den frågan riktigt, men ja vad ska man säga... allroundfiske i svenskt vatten helt enkelt!

Kommentera

999kr, beastmaster 7 fot, 10-30g:

Har själv ett Beastmaster 10-30g 9fot, tycker det är väldigt skönt att kasta med. Använt det på samma sätt som vad du efterfrågar, allround fiske. Tagit allt möjligt på det. Kan förövrigt varmt rekommendera beställa från dogger. Riktigt fantastisk kundservice.

Kommentera

Nu är jag inte den mest kvalificerade att svara, då jag endast använt de två spön jag nyligen skaffat mig, efter att ha tagit en liten paus från allt fiske i 25 år. Men jag började, som man kanske oftast gör, med ett allroundspö. Jag knallade in i min lokala butik med ungefär samma preferenser som du och blev rekommenderad Shimano Catana 240M. Jag tror den har 10-30g som rekommenderad vikt. Jag är riktigt nöjd med det, känns ganska mjukt, snärtigt, jag kastar långt.

Men eftersom det jag kastar ut till 90% har vikten 20g och lägre blev jag ändå snabbt nyfiken på ett UL-spö (UltraLight). Jag lockades så att säga av UL i teorin. Så för ett par dagar sedan gick jag tillbaka till butiken och kom ut med en Savage Gear Bushwhacker XLNT 3-18g. Och vilken skillnad det gör! Fantastisk go känsla. Jag känner allt som spinnare/drag etc kommer i kontakt med på ett helt annat sätt, och det stämmer verkligen att mindre fisk blir roligare att ta upp. Jag använder samma rulle till båda spön, en Shimano av storlek 2500.

Jag behåller båda, men använder hellre mitt UL-spö. Principen går att applicera på många flera områden och prylar: Saker som är byggda för att göra flera olika och vitt skilda saker blir sällan riktigt bra till någon av dem. Hellre än ett 10-30g för 1000 eller 1200 skulle jag välja två spön till halva det priset var. Exakt modell och märke tror jag inte man behöver hänga upp sig på. Det kommer senare. Jag skulle leta rea och låga priser hos nätbutiker, även utomlands inom EU, och skaffa mig två olika spön som är bygga för att hantera ett lite smalare område. Roligare så.
          Senast ändrad av pa71; 2014-08-15, 00:39.

Kommentera

Förmodligen ligger det en del i vad du säger pa71( att köpa två lite billigare spön istället för ett dyrt). Men samtidigt är det ju så härligt känna att grejerna man använder är av ypperlig kvalité.

Kommentera

Team Dragon spöna har det pratats gott om.

Kommentera

999kr, beastmaster 7 fot, 10-30g:
                Utmärkt val.

Oftast upplever jag att ett bättre spö hanterar betena bättre en 2 sämre även om klassningen inte stämmer till 100%.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 064 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13