Tafs när ni fiskar abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs när ni fiskar abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker tafs till jigg är helt värdelöst man får ingen fisk.Spinnare får man bara småfisk på.
    Vinkla om kasten undvik kast nära land eller i vegetations rika områden så brukar man klara sig.

/Fredrik

Kommentera

Jag kör med samma Wolframtafsar som Usling länkar till. Är väldigt nöjd med dem även om de kryllar ihop sig efter ett tag. Men de kostar inte mycket och är extremt tunna.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Jag tycker de tunna wolfram tafsarna är helt värdelösa blir skräp av dem nästan direkt. För mig blir det stålvajer nästa gång.

Kommentera

Fick en gädda på 3kg på min 5cm popper när jag jagade borre, hade bara bakre kroken kvar... Så de var kanske de som räddade linan, för jag hade inte tafs.
          Nu brukar jag alltid ha .40 FC runt 30-40cm.
          Mest för att annars tycker jag linan går runt betet å bara virar in sig när man kör popper, kör man med halv styv FC så brukar de lösa de problemet.

Aldrig lyckats få en fisk jävel på jigg, testat allt från FC med beteslås, utan beteslås, skarv mellan flätlinan å FC, lekande mellan flätlinan å FC. Jag fattar fan inte, sätter jag på en liten spinnare hinner knappt draget landa innan man får abborrar i alla storlekar. Testat små shad jiggar, curly tails osv.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Det roligaste abborrfisket är ju UL-fisket. Mycket av charmen med (och effektiviteten i) detta går förlorad om man har en gäddtafs i linänden. I så fall kan man lika gärna fiska med en traditionell Fiske 1-2-utrustning. Själv använder jag tafs vid riktat fiske efter abborre endast om jag inte kan undvika gäddhuggen. Inte heller kör jag med tafs vid mitt kustspinn efter havsöring (trots att en och annan gädda blir bifångst även då). Någon eller några gäddor er säsong simmar iväg med en liten spinnare eller ett öringdrag i mungipan. Det är naturligtvis beklagligt när det händer men det är dessbättre rätt sällan.

Kommentera

Kör också mest UL när jag är ute efter abborre. Men en del gäddor blir det. Tycker Wolframtafsarna passar bäst till det lätta fisket eftersom de inte påverkar ens de lätta dragen nämnvärt. Men som sagt, det går åt en del eftersom den kryllar sig bara av att på uttittad av en gädda...
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Det roligaste abborrfisket är ju UL-fisket. Mycket av charmen med (och effektiviteten i) detta går förlorad om man har en gäddtafs i linänden. .
                Kan inte förstå hur en liten stump tunn FC kan störa så mycket, det går ju att knyta direkt i linan om man inte vill använda beteslås. Det kanske skiljer sig mellan olika sjöar men där jag fiskar abborre är det absolut nada skillnad på huggvilligheten med eller utan FC och varje gädda man kan släppa tillbaka helskinnad utan en massa skrot i munnen är värt det lilla extra besväret.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                  Kan inte förstå...
                  I så fall är det ju knappast någon idé att diskutera med dig.

Kommentera

Mitt fiske påverkas inte av en tafs. Så antingen e dina fiskar kräsnare än andra. Eller så sitter du bara och tjurar över att nylonens glansdagar är förbi

Det roligaste abborrfisket är ju UL-fisket. Mycket av charmen med (och effektiviteten i) detta går förlorad om man har en gäddtafs i linänden. I så fall kan man lika gärna fiska med en traditionell Fiske 1-2-utrustning. Själv använder jag tafs vid riktat fiske efter abborre endast om jag inte kan undvika gäddhuggen. Inte heller kör jag med tafs vid mitt kustspinn efter havsöring (trots att en och annan gädda blir bifångst även då). Någon eller några gäddor er säsong simmar iväg med en liten spinnare eller ett öringdrag i mungipan. Det är naturligtvis beklagligt när det händer men det är dessbättre rätt sällan.

Kommentera

I så fall är det ju knappast någon idé att diskutera med dig.
                      Ok, jag trodde detta var ett forum för diskussioner oavsett om man tycker lika eller inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13