Spö till lax/gäddfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till lax/gäddfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till lax/gäddfiske!

Tjenare, letar efter ett ganska så hyfsat haspel spö till lax o grov gädda. Hade tänkt att fiska lax från land i vättern nu när hösten börjar komma o sen fram till vintern. Skulle även vara bra med ett spö för grov gädda.

Kanske går att få in dessa 2 krav på ett spö liksom

Har ni några tips på bra grejer till att fiska dessa härliga varelser. Gärna tips på drag osv till laxen i vättern.

Alltså ett komplett set, med spö, rulle och lina.

Mvh Nymfen
    Senast ändrad av Nymfen; 2014-08-22, 16:42.

Till skillnad från den kontemporära flugan att fiska med korta spön och dito små lågprofil-multirullar så föredrar jag personligen ett rejält långt spö och öppen haspel. Eftersom du fiskar från land så gäller det att kunna komma ut en bit.

Spöet får gärna vara känsligt och starkt och linan av den flätade typen med en lagom lång chockspets i antingen nylon eller fluorocarbon. Jag kör på ca 3 meters längd på tafsen. Tjockleken hänger på betets tyngd i förhållande till spöets aktion och den kraft jag räknar med att anbringa. Det blir oftast en Sufix 0,35.

Min favoritkombo f n är ett Edge Dynamic Powercast 20-80 g, 13 fot och en Shimano Ultegra XSB 5500.

När det gäller valet av drag för Vätternfisket så har jag tyvärr ingen egen erfarenhet. Har aldrig fiskat lax där. Varje vatten har ju sina specifika egenheter när det gäller betesval, så också Vättern. Hoppas att någon kan hoppa in här med förslag och åsikter .

~Paul~

Kommentera

Lite halvgammal tråd. Så mitt svar kanske inte är så aktuellt längre? Du kanske redan har fixat grejer?

Om du vill skaffa ett spö att kombinera både lax och gädda så tycker jag du ska välja ett 9 fot spö som klarar upp till 40-60 g. Till laxen väljer man annars gärna spön på minst 10 fot. Men som sagt, 9 fot funkar och utmärkt till gäddfisket också.

Heta färger till Vättern är bl.a. grön/svart. Toby är ju en gammal klassiker och finns i de färgkombinationerna.
      Många kör med bombarda och tubfluga. Senast jag var ute fick en kille 6 laxar på en och samma dag på grön/svart tubfluga.

Linan bör du ha två olika dimensioner för laxfisket och gäddfisket. Tunnare för laxen och grövre för gäddan. Varför? Det är lättare att kasta längre med tunnare lina, vilket man behöver göra för fisket i Vättern. Sedan får du på mer lina på spolen med tunn dimension. Det behövs mycket lina då en lax kan rusa iväg långt. Inte så kul om man då står där med enbart 120 m lina på rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 823 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04