Trassel?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett tips när skatboet är ett faktum är att spänna linan ( som är mellan bete och rulle) tills det tar stopp, du ser då en liten ögla på spolen som ligger runt linan som går ut ifrån spöet.

dra i den öglan så att rullen backar lite eller mycket, sen kan du dra ut allt trassel och veva upp för att sedan göra ett nytt skatbo igen!
    Snurrigt?

För min del så har det blivit många skatbon men tunga beten, medvind och lite broms med tummen hjälper.
    Ola

Kommentera

Har också börjat med jerk!!

Inga problem med trassel. Snarare att man kommer mkt kortare än med haspel och långt spö.

Läst att man skulle ha motståndet så betet sjunker långsamt......då kommer man ingenstans ju. Lättade allt det gick i princip och fortfarande inge problem om man bromsar med tummen precis vid nedslag. kom klart längre men fortfarande långt ifrån vad man är van med från 9"-10" haspel. Kanske en självklarhet, men tycker det sett ut som proffsen på TV kommer långt med Jerk.

Hur långt kommer en van kastare med min utrustning (RST premium medium -120g, C3 rulle och power pro 0,36 mm) och Buster Jerk 75 g??

Kommentera

Tack

Säger bara tack till alla tok intresserade fiskekillar för alla bra tips jag har fått. Nu är det bara ut till gäddvatterna och ta nya tag.

Kommentera

Något jag kommit fram till orsakar trassel är hur man jerkar. Kastar jag med mina vanliga spinnrullar så får jag väldigt sällan skatbon, kastar jag däremot med min jerkrulle när jag är ute o jerkar så får jag då och då skatbon, jäkligt ofta tom. Har en kompis med exakt samma prylar, han kan låna mitt ibland för o prova, han får aldrig trassel.

Har snackat med en del som har samma problem och förklaring.

Förmodligen är det att jag inte jerkar "jämnt" utan det emellanåt blir lite slaklina på spolen vilket till sist orsakar dom satans trasslen.

Men men, övning ger färdighet.
          www.pikewallis.se

Kommentera

Har funderat mycket på att ta upp fisket igen, och då köpa en jerkutrustning. Men vågar man det? Låter inte kul med trassel som verkar vara oundvikliga att få lite då och då?

Kommentera

slömetaren

var å testade min nyinköpta multi i helgen och narturligtvis gick det åt h.......
              man blev i stridens hetta ngt stressad och möjligen lite arg så när man skulle reda ut det var man lite för hårdhänt ....INTE BRA....kan säga att det sitter
              nylon på just nu , men jag jerkar ju inte...
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 299 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist