St croix premier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St croix premier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St croix premier

St Croix Premier PC66MHF2
    Mycket fint spö för lättare spinnfiske efter gädda och gös. 2-delat.

St Croix Premier PC66MHM
    Ett spö med extrem toppaktion för fiske med exempelvis jiggar. 1-del.

Är det skillnad i aktionen mellan dessa spön eller bara annorlunda beskrivning.
    Odelade spöts aktion är den jag vill ha men omöjligt att ha odelat pga transport problem.

Ursprungligen postat av MFEGFT
    http://www.stcroixrods.com/products/...emier-casting/

Jag skulle säga att det övre är den snabbare klingan av de två.
    Det undre är ett crankbaitspö som (av de jag testat) oftast har en något mjukare toppdel som skall "dämpa" vobblandet.
    Hur skulle spöt göra sig som jiggspö? (Den övre)

Kommentera

Herr MLF (MFEGFT) har koll på läget.

Jag har ett PC66MHF2 , som jag inte använder så mkt, men en gång i tiden valde jag mellan dessa två.

Ett PC66MHM känns långsammare i aktionen och det är därför, precis som MLF skriver, är mer lämpat som ett wobbler-spö. PC66MHF2 är ett underklassat spö "a la st croix muskispön". Detta spö klarar att fiska 35g beten utan problem, om jag inte minns fel.

Så mitt PC66MHF2 var ett av mina första lättjerk/jiggspö. Detta spö var faktiskt ett av dom första St Croix jag köpte , när jag började fasa ut mina Berkley och Savage Gear spön. Det spö som jag ville ha då, var ett Daiwa Zillon -1 oz ( Jag hade flera st Daiwa rullar då) , men det blev inte något Daiwa Zillion spöt för min del, utan jag satsade på ett AVID några månader senare.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2014-09-16, 09:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Herr MLF har koll på läget.

Jag har ett PC66MHF2 , som jag inte använder så mkt, men en gång i tiden valde jag mellan dessa två.

Ett PC66MHM känns långsammare i aktionen och det är därför, precis som MLF skriver, är mer lämpat som ett wobbler-spö. PC66MHF2 är ett underklassat spö "a la st croix muskispön". Detta spö klarar att fiska 35g beten utan problem, om jag inte minns fel.

Så mitt PC66MHF2 var ett av mina första lättjerk/jiggspö under några år. Detta spö var faktiskt ett av dom första St Croix jag köpte , när jag började fasa ut mina Berkley och Savage Gear spön. Det spö som jag ville ha då, var ett Daiwa Zillon -1 oz ( Jag hade flera st Daiwa rullar då) , men det blev något Daiwa Zillion spöt till slut, utan jag satsade på ett AVID några månader senare.

//T
        Låter kanon, blir nog ett sånt spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
          Välkommen in i St Croix + Shimano träsket! //T

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
            VARNING !

Du måste vara medveten om att det kan bli kännbart att låta sig luras in i detta träsk. Jag gick på snacket en gång i tiden och idag är jag ett antal spön å rullar rikare men 20-25 000:- fattigare
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

riktiga spön är värda sin vikt i guld....förstår inte folk som kan lägga flertal tusen kronor på en rulle och sedan köper ett tusenkronorsspö eller billigare, man snålar in på "den förlängda armen" som ett spö utgör....kanske den del där man lättast kan köpa sig till en helt annan känsla vid fisket....Men som Exxet mycket riktigt påtalar, det kan bli dyrt om man en gång använt ett ordentligt spö....det ger helt enkelt mersmak....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja eftersom jag varit flugfiskare tidigare så vet jag att du har helt rätt. Det finns väldigt bra spön på marknaden och att köpa ett dåligt flugspö får den tilltänkta flugfiskaren snart att tröttna. Vad jag söker nu är både bra multirullar och bra spön till dessa
                såg någon som lovordade st. Croix och Shimano. Har en Skorpion på ingång

Kommentera

Flugfiskare jag med och en laxflugare till och med så några kronor på flugfiske grejor har man
                  spenderat. Flugspö för 3000kr tittade man inte ens på.
                  Lite komiskt att spinnfiskeprylar inte får kosta ett spö för 1000kr och då är det dyrt.

Laxflugfiske grejorna som jag har vågar man inte ens räkna vad dom kostar.
                  I min garderob har jag tvåhandsspön från Sage, Loop cross S1 , G Loomis,Vision rullar till dom samt linor oj oj oj man blir mörkrädd.
                  Sen ska man köpa spinnspö och när 2000kr gränsen närmar sig blir man svettig hehehe man är som man är

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsing Visa inlägg
                    Ja eftersom jag varit flugfiskare tidigare så vet jag att du har helt rätt. Det finns väldigt bra spön på marknaden och att köpa ett dåligt flugspö får den tilltänkta flugfiskaren snart att tröttna. Vad jag söker nu är både bra multirullar och bra spön till dessa
                    såg någon som lovordade st. Croix och Shimano. Har en Skorpion på ingång
                    XT eller DC ? Har en XT 1001 själv till det lättare fisket...vet inte vad jag skulle byta den till för å vara nöjdare....kanske en ny lättare spole....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04