Utrustning, allmänt för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning, allmänt för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning, allmänt för abborre

Jag är en sån som fiskat med det jag haft, har morfars gamla fiskespön och ärvda rullar och drag, finns inte ett enda drag i min låda utan rost på.
    Nu när jag fått min första lön (är en studerande) så kom jag inte på något bättre att spendera pengarna på än fiskesaker såklart!
    Jag har aldrig haft ett riktigt bra spö eller rulle så det är väl mest det jag är ute efter.
    Är det någon som vill ge mig tips.
    har aldrig varit bra på rullar och spön hur som helst, så är smartast att fråga mer erfarna fiskesnackare.

Är som sagt mest inne på abborre, har inget emot lätt utrustning som gör de hela lite roligare såklart.
    Min spö rulle och lina, är det någom som vill rekommendera något?
    även drag är jag tacksam för, och budgeten kan ju variera, gärna under 2000 :P

om det gör någon skillnad fiskar jag i värtan, är i processen att skaffa båt så lär bli mest fiske från båt.

är tacksam för allt!
    Skitfiske

vill tillägga att jag vet att det finns så otroligt många såna här trådar redan men hoppas på att folk har tålamod för en till.
    Senast ändrad av senil; 2014-09-23, 18:01. Anledning: la till text

Kolla på dogger.se dom har färdiga ihopsatta kit till bra priser brukar vara fraktfritt ochså.

Själv skulle jag vara sugen på att testa ett draugen d4 7 fot med en shimano stradic ci4+ 1000 med röd power pro i 0,10mm.

Men nu har man fastnat i multiträsket så det blir nog något sådant för mig i framtiden

Har just nu ett äldre shimano catana haspel spö och dom är väldigt prisvärda och bra spön tycker ja.

Kommentera

Spö: Shimano Vengeance 7-fots (210cm)
      Rulle: Shimano Sierra
      Med flätlina, ca 1200kr

Kommentera

Själv kör jag ett UL 2-8g med en Daiwa 1000 med 0,12 lina på och ett SG MPP 7-23g med Okuma RTX-25 med Tracer Braid 0.18 på.

De senare är riktigt skoj att ta gädda på också! (dessutom extraknäcker de som havsöringskit) De kanske anses lite kraftigt för borre men med ett så pass toppigt spö blir de skoj ändå.
        Okuma-rullen är jag faktiskt rätt förvånad över, den känns kanon! Så detta kit för mest användning helt klart.

Jag kör överlag med lite kraftigare linor och anser att jag inte mister någon fisk på grund av det, men vad vet jag? Jag behåller gärna ett drag eller två men kommer lite kortare i kasten.
        Senast ändrad av Tuff; 2014-09-23, 19:00.

Kommentera

Rulle (modell 1000):

Spö (3-18 gram):

Lina (0,10 mm):

Cheers.
          Senast ändrad av Pennywise; 2014-09-23, 19:07.

Kommentera

En lite udda kombo valde jag på test. En sorön STX 20 för en tusing på XXL. Samt ett 5 fotspö för 300kr. Har bara testat det några gånger men det funkar faktiskt rätt ok i båten. Gott med kort spö där. Och rullen verkar ok den med.

Har inte fått något på det ännu. Men tänkt för just lite lättare fiske som abborre och kanske lite mete.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Vad är det för skillnad på rullarna?
              Är det ofta in väldigt mycket samma grej?
              vad gör den ena bättre än den andra?

Kommentera

Tror faktiskt du får riktigt bra grejor av vilken som helst av de stora fabrikaten för de pengarna du nämner. Men finns mer rutinerade här på forumet som vet bättre än jag.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Värtan är kung för stor abborre så tveka inte på liiite kraftigare grejer om du frågar mig. Jag hade fin spöböj med flera borrar närmare kilot och en över i helgen trots 7-23g spö.

Ta en sväng till sportfiskeboden om du ändå fiskar Värtan, finns de några som kan de vattnet bättre?

Dessutom får du ju testa grejerna nere i värtan och det är inte helt ovanligt att de kliver på en borre eller gädda under test för den delen....

Kommentera

Har du inte bråttom med tänkta utrustningen invänta höstrean,helst kring jul så kan du göra riktiga klipp för den summan pengar du hade tänkt att lägga på fiske prylar.Under tiden du väntar håll lite koll på webbutiker runtom (inklusive de utanför FS) där kan det hända riktigt roliga saker.Apropå vilken rulle,klart shimano ,storlek 1500/2500, spö där rekommenderas att man sätter sig ner och går igenom Abu Garcias katalog i lugn och ro
                    Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 533 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist